Jeg har et enkelmandsfirma hvor jeg køber og sælger nogle brugte biler. Jeg skal nu udfylde selvangivelsen og har brug for hjælp. Sagen er den, at det er minimalt med bilag og det er kun en lille hobby ting som jeg kører ved siden af. Synes derfor at det er mange penge at skulle bruge på en revisor, håber derfor at der er nogle af jer som kunne være behjælpelige og guide mig igennem?
Du skal lave regnskab, alle udgifter og indtægter. De fleste udgifterkan trækkes fuldt fra i skat, men ikke f.eks. Repræsentation og hotel som har specielle regler. Din selvangivelse udfyldes så i de punkter der svarer til dit regnskab Er du moms reghar du givet allerede klaret den. Husk at ex moms på benzin til hvidpladebiler ex ikke har momsfradrag.
Med få bilag kan du for få tusinde kr finde en herinde der klarer det hele
Vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg kan godt anbefale dig og kigge på billysbilling. Det er et regnskabs program som er super nemt at bruge, og som kan hjælpe dig med selve bogføring. Programmet er meget brugerventligt og lige til at gå til. Det koster vis nok 89 kr pr måned.
Brugtbilhandel er lidt speciel. Du skal identificere alle biler du har købt og solgt i løbet af året.
Du skal betale moms af fortjenesten mellem købsprisen på bilen og salgsprisen. Dele trækker du jo fra efterhånden som du køber dem.
Usolgte biler på lager pr. 31.12. skal aktiveres som varelager til indkøbspriser.
Indkøbte, men skrottede biler kan fratrækkes i det år du har købt dem og skrottet dem.
Hvis det kun er nogle få biler du har handlet i løbet af året, kan du sætte dig med bilagene og sætte det op i et lille regneark f.eks., gøre indtægter og udgifter op og indberette over/underskud.