Jeg har et ret kort spørgsmål, som forhåbentlig er nemt at svare på.
Lad os sige at jeg har en fabrik som laver fodboldpumpeventiler (tænkt eksempel ) og vil lege lidt med SEO.
Vil det så være en fordel at bruge ordet "fodboldpumpeventil" eller splitte ordet op til "fodbold pumpe ventil"? Jeg tænker både i søgeord og i teksterne på sitet. Eller er Google etc. ligeglad?
Jeg ville dele ordet op. Fordelen ved at splitte ordet op, er at nogle nok vil søge på "pumpeventil fodbold", istedet for "fodboldpumpeventil", og har du kune ordet sammensat (altså "fodboldpumpeventil"), så vil du ikke ranke på "pumpeventil fodbold".
Alt efter hvilke ord der er tale om, kan det dog være en fordel at have det sammensatte ord også.
Det var også umiddelbart min holdning, men jeg har fået en liste over søgeord fra et firma som indeholder nogle seriøst lange ord som de gerne vil bruge ifm. SEO og anden online markedsføring.
Hej Carsten Nogen vil søge på fodboldpumpeventiler Nogen vil søge på fodboldpumpeventil Nogen vil søge på fodboldpumpe ventiler Nogen vil søge på fodboldpumpe ventil Nogen vil søge på fodbold pumpe ventiler Nogen vil søge på fodbold pumpe ventil Nogen vil søge på fodbold pumpeventiler Nogen vil søge på fodbold pumpeventil Nogen vil søge på pumpe ventiler til fodbold Nogen vil søge på pumpe ventil til fodbold Nogen vil søge på pumpe ventiler til fodbolde Nogen vil søge på pumpe ventil til fodbolde Nogen vil søge på pumpe ventiler fodbold Nogen vil søge på pumpe ventil fodbold Nogen vil søge på pumpe ventiler fodbolde Nogen vil søge på pumpe ventil fodbolde Nogen vil søge på pumpe ventiler til fodbold Nogen vil søge på pumpe ventil til fodbold Nogen vil søge på pumpeventiler til fodbolde Nogen vil søge på pumpeventil til fodbolde Nogen vil søge på pumpeventiler fodbold Nogen vil søge på pumpeventil fodbold Nogen vil søge på pumpeventiler fodbolde Nogen vil søge på pumpeventil fodbolde
Svaret er, at for at ramme din "long tail" så bør du udforme teksten, så du får mange variationer ind på den enkelte side. Har du researched dit marked ordentligt, så ved du også hvilke søgeordskombinationer, der bliver skrevet mest OG hvilke søgeord, der konverterer bedst. Venlig hilsen Christian
Dato: 01-06-2007 12:56:11 Forfatter: Effektiv Markedsføring Hej Carsten Har du researched dit marked ordentligt, så ved du også hvilke søgeordskombinationer, der bliver skrevet mest OG hvilke søgeord, der konverterer bedst.
Helt enig.
Der er nok ikke nogen herinde der ved om der bliver søgt mest på "fodboldpumpeventiler" eller på "fodbold pumpe ventil" eller på en helt tredje, fjerde eller femte måde. Men det kan man undersøge! Mine erfaringer er dog at antallet af søgninger er en forholdsvis ringe parameter at måle hvilke søgeord der er mest effektive for dig. Det kan godt være at der er 100.000 søgninger på "ventiler til fodbold" men at dem der søger på dette rent faktisk leder efter ventiler i fodbold-produktions-maskiner. (Tænkt eksempel ;) ) og at du ved en 1. plads i Google kun vil kunne konvertere 0,01 % af de søgende. På den anden side kan det være at der kun er 10.000 søgninger på "fodboldventil", men at konverteringsgraden fra de søgende her er 0,5%. Hvad ville du så satse på?
Det virker måske som et lidt overdrevet eksempel, men jeg kender flere tilfælde hvor noget meget nær ovenstående har været gældende. Her ville det have gjort en verden til forskel hvis vi havde taget beslutning omkring hvilke nøgleord der skulle fokuseres på, udelukkende ud fra antal søgninger.
Livet med søgemaskiner og søgninger har lært mig, at hvis der er noget, der er vigtigt, så satser jeg aldrig. Jeg har for lang tid siden opgivet at forudse, hvordan folk opfører sig på Nettet.
Så analyserer jeg og bliver ved og ved indtil jeg har "sandheden".
Carsten, hvis det skal være helt præcist og optimeret, så kan du fx undersøge markedet via adwords.
Du kan både finde ud af hvilke ord der søges mest på, hvilke ord der klikkes mest på og hvilke ord der konverterer bedst.
Lav simpelthen et sæt adwordsreklamer, som hver for sig henvender sig ttil de forskellige søgesammensætninger. Skiv specifikke tekster til hver af dem og send dem til hver sin version af din side.
Så får du et super analysemateriale foræret for dit adwordsbudget.
Når du har fundet den mest værdifulde søgeordssammensætning, kan du teste videre i adwords for at se hvilken Overskrift og Beskrivelse som trækker flest klik og konverteringer. Du kan endda teste forskellige domain navne for at se hvad der tiltrækker kunder bedst.
Hilsen Anders
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Dato: 01-06-2007 12:56:11 Forfatter: Effektiv Markedsføring Hej Carsten Svaret er, at for at ramme din ''long tail'' så bør du udforme teksten, så du får mange variationer ind på den enkelte side.
Alternativt kan du vælge netop AdWords som giver mulighed for at satse på flere søgeord til samme indgangsside. Cloaking kan også være en mulighed, hvis der satses på mange forskellige søgeord til én side :)
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Hvis du skal bruge Cloaking, som jo er et slags forbudt stof, så tag fat i Marcel, som er gået til bekendelse og indrømmer at han har taget cloaking! (Fedt indlæg, Marcel! )
Hilsen Anders
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.