Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banken køre med os. Nogle ideer

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Frederikssund
Tilmeldt 14. Mar 12
Indlæg ialt: 180
Fra  Vick låse & sikring ApS Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi købte vores firma sidste år til 350.000kr.

Derudover blev der lavet en licensaftale med et loftpå  1.000.000. Denne skulle dække brug af navn, kontorinventar, internet ovs. Den løber over 7 år.

 

Nu er vi i den situation, at hovedfirmaet er gået konkurs, og vi har ytret ønske om at købe resterne, og derved købe os selv fri. Vi skal give 800.000 kr. Dette vil sige, at vi faktisk får 2 firmaer, for det, vi skulle have givet for det 1. firma.

 

Nu er det sådan at banken gerne vil hjælpe med overdragelsen, men ikke lægge  til så vi får en større kassekredit. Dette er dog ret vigtigt, da vores nuværende kredit er på 60.000kr og vores omsætning stiger med 5.000.000 kr. Så vi har kraftigt behov for noget at arbejde med,

 

Hvis vi siger nej til overdragelsen, vil banken gerne give os en kassekredit, men vi er stadig bundet op på licenstaftalen, hvilket betyder, at holder vi budget, vil vores omsætning ligge på 5.000.000 kr. det næste år. Dette betyder at vi skal give banken 500.000 kr til næste årsafslutningen. Samt vi skal iud og investere i en masse nye ting.

Banken ønsker ikke at få hjælp fra vækstfonden

 

Hvad skal vi gøre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nok svært helt at hænge med men. Er det dem I har aftalen med som er gået konkurs ,og hvis ja, hvorfor skal de så have licens penge de kommende år - er der en der vil overtage dem og som overtager licens aftalen - til de 800.000?

Vækstfonden, der må det banken ikke vil være med til, at træde tilbage for noget i forhold til jeres nuværende gæld til banken ellers giver det ikke mig mening

De der 500.000 i så skal af med til banken ved næste årsafslutning hvis i siger nej til licensaftalen, hvordan er de beregnet?? -

I skal vel ikke finansiere hele den nye oms med kassekredit, men ex 3 måneders varekøb eller omkostninger til 8-12 ??%.

Jeg hænger i alle fald ikke ret godt med, men det eneste I kan gøre er jo, enten at komme til forståelse med banken - eller tage møde med vækstfonden og høre hvad de vil uden at det rokker ved den kk i har i banken idag - eller prøve en anden bank eller anden finansiering

Jo mere detaljeret du er/specifik - jo bedre svar vil du kunne håbe på

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig, det er ikke den letteste at finde rundt i den her (-:

Det hurtige svar: Prøv en anden bank.

Denne anden bank vil med sandsynlighed heller ikke være med medmindre I virkelig kan fremlægge et gennemarbejdet forretningsgrundlag. Kan I det og vil ingen banker være med på legen er der jo mulighed for ekstern finansiering fra andre end banker, f.ek. i form af en passiv investor eller 3. långiver.

Overvejer I at finde finansiering uden for bankverdenen? Og hvor meget har I realistisk brug for (ikke ønsketænkning, men realistisk)?

/Banditten

Fra Frederikssund
Tilmeldt 14. Mar 12
Indlæg ialt: 180
Fra  Vick låse & sikring ApS Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mine forældres firma har haft en hård medfart siden 2010. Banken startede med at skære deres kassekredit ned fra 1.2 mio til 5.00.000 kr. De mistede 1.00.000 til en kunde som gik konkurs og 200.000 til en kunde, som der er ret sag med. Og 4 måneders mangel på arbejde, grundet en meget hård vinter, gjorde det ikke meget bedre.

Vi købte låsedelen af mine forældre, da den bare stod til. Der var ikke tid eller overskud til at Tage sig af den. Samtid håbede vi, at de penge vi købte lager, værktøj mm. ville kunne hjælpe mine forældre med at betale kreditorene. Men nej. Dem tog banken og nedskrev deres lån med.

Virkomheden måtte til sidst give op, trods stor ordretilgang. Men de mange kreditoere som skulle have betalt deres mangler, samt alle dem som skulle have betalt på forskud, blev for meget til sidst

Da vi købte låsedelen, lavede vi også en licensaftale, som skulle dække brug af navn, internet, kontorartikler mm. Den skulle køre over 7 år. men med et loft på 1.000.0000 kr. Beløbet skulle betales ud fra omsætningen.

10% 1 og 2. år  8% 3 og 4 ovs.

Vi ønsker at købe det andet firma, og samtidigt købe os fri af licensaftalen. Banken har sagt ja til dette, men de vil ikke give os noget at arbejde med. De kunne lige så godt sige nej. Vi går fra en omsætnig på 700.000 kr til 5-7 mio. Det skal have noget at arbejde. Især her til start. og vores kassekredit er på 60.000 kr.

Som det køre nu, køre det rundt. Vel og mærke hvis pengene gik ind til tiden. Og det er jo det, de ikke altid gør. Og vi har ingen buffer til at arbejde, indtil vi får hentet pengene hjem. Altså må vi selv vente med at betale nogle ting. Og det er ret skidt. Især hvis der ikke burde være behov for det.

 Siger vi nej til overdragelsen, kan vi godt få forhøjelse, men tilgengæld, skal vi ud og investere en masse penge på inventar, værktøj mm. Licens aftalen vil stadig gælde, hvilke vil betyde at vi kan risikere at skulle betale banken 500.000 kr til næste år, hvilke vil være hårde for os, end at skulle afdrage på et lån. Derudover vil mine forældre miste deres hun, ejendom, og sidde i kæmpe gæld resten af deres liv.

 Følger vi budget vil vi have et overskud på 550.000 kr. Vi har de sidste 2 måneder haft en højere omsætning en budget er sat med, vi har haft overskud istedet for det planlagte underskud. Vi har fornydet hjemmesiden, lejet lokaler ud, skabet billigere biler end der er sat i budget. Vi er igang med at starte butik op, hvilket ikke vil komste os noget, da vi har nogle gode samarbejdspartnere.

Vi kunne godt bruge en invenstore. Vi har måske bruge for 100.000 kr. max 150.000 til at få gang i processen. Vi ønsker at få en solid opsparing i firmaet, og kunne betale banken af, så hurtigt som muligt. Så en stor del af overskudet, vil blive brugt til dette.

 Vi aner ikke hvad vi skal gøre. Det er som at skulle vælge imellem pest eller kolera. Siger vi ja til overdragelsen, kan vi risikere at vi skal lukke om et halvt år, fordi vi ikke har noget at bevæge os på. Siger vi nej, ryger mine forældre med et brag, og vi hænger på licensaftalen.

Hov glemte at sige. Banken ønsker ikke at øge vores arrangagement, men de vil heller ikke kontakte vækstfonden, hvilket ellers ville være temmeligt relevant, da vi udvider vores firma

 Håber det gav et lidt bedre overblik




Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

hvad er det for et slags firma,(byggefirma??), er det det kan i evt lave en mindre kredittid og evt få jeres leverandør til at give lidt i den anden ende(ved ikke at presse dem så hårdt  prisen)

har i 14 daslønnede der er der fast og i vil beholde og kan behold, kan i sætte dem på mdr. løn evt

Fra Frederikssund
Tilmeldt 14. Mar 12
Indlæg ialt: 180
Fra  Vick låse & sikring ApS Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Låse, hegn og sikrings firma. Vi køre med 14 dagsbetalingsbetingelser. Og fakturaer 1. del når arbejdet går igang.

Vores montører er 14 dagslønnede. Tror ikke det ændre så meget hvis de bliver månedslønnet. Den største burde er jo at vi nogle steder skal betale forud, før at vi kan få materialer. Og det skal vi indtil vi kan levere det første regnskab, som er på trappende. Så det er meget op af bakke

 

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Låsen:

Låse, hegn og sikrings firma. Vi køre med 14 dagsbetalingsbetingelser. Og fakturaer 1. del når arbejdet går igang.

Vores montører er 14 dagslønnede. Tror ikke det ændre så meget hvis de bliver månedslønnet. Den største burde er jo at vi nogle steder skal betale forud, før at vi kan få materialer. Og det skal vi indtil vi kan levere det første regnskab, som er på trappende. Så det er meget op af bakke

 

I kan evt søge andre leverandør,evt uden for DK, det giver noget en hel del hvis i kan trække jeres løn 14 dage på nogle af medarbejderne

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Låsen,

Det er da en skidt situation i er havnet i der. Som jeg forstår det så er der to issues:

1) I vil gerne overtage resterne af dine forældres virksomhed (har I talt med kurator om pris)?

2) Men så vil banken ikke udvide jeres kassekredit (men gerne finansiere overtagelsen af 1)

For mig lyder det som om I er kommet bag jeres egne betalinger fordi jeres kunder ikke betaler til tiden. I den situation er yderligere gældssætning ikke nødvendigvis vejen frem. I hvert fald vil jeg så vurdere at det skal være fleksibel afdragsordning (evt kun renter i starten, a la kassekreditten) så I ikke får flere gældsposter der SKAL afdrages.

En mulighed kan være en investor der kan skyde de 150K ind og som ikke nødvendigvis skal honoreres på månedsbasis. Det vil (tror jeg) give jer mulighed for at komme foran med betalingerne selvom kunderne ikke betaler til tiden. Altså en buffer som jeg ser i har brug for..

100K er jo ikke alverden men det kan satme være svært at skaffe til tider. Det er en personlig drevet virksomhed går jeg ud fra? Så I er villige til at hæfte personligt for yderligere låntagning?

/Banditten

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

en mulighed måske, 

kan det være en mlighed i har en medarbejder der kunne tænke sig at være med i firmaet, eller i medarbejderne hjalp jer(de bliver jo arbejdsløse ellers). Da du siger det kun er en kort tid i skal bruge pengene.

Fra Frederikssund
Tilmeldt 14. Mar 12
Indlæg ialt: 180
Fra  Vick låse & sikring ApS Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja den er ikke den sjoveste

I starten var prsien på lidt over 800.000 kr, Dette ville være det fulde arrangemt, som bare ville blive flyttet over. Dette er dog faldet med tiden. Og skyldet er nede på 710.000 kr. Vi troede så at v ville have 90.000 kr. plus de 50.000 som der stadig er i fakturaer. Det er der dog ikke, for banken skære beløbet ned efterhånden som pengene bliver betalt ind.

Og ja det er en buffer vi har brug for. Vi har fakturaer ude for 410.000 kr. de 65000 er overforfaldende og vi har arbejde ventende for 490.000 kr som skal laves indtil juni. Der er som sagt et pænt overskud, hvis vi holder os til bugdette, som iøvrigt er forsigtigt lagt. Så det burde være muligt at oparbejde en solid bund til firmaet inden for det næste år. Vi håber på at kunne bruge 300.000 af overskuet tilnæste år på at nedskrive vores gæld til banken, så bliver frie så hurtigt som muligt.

Vi har selv tænkt på en invenstore, men ved ikke lige hvor man finder sådan en og til fair vilkår

Vi er et aps som eges af vores holdingselskab

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)