Jeg er i den situation jeg har bopæl i Kalundborg på Sjælland. Men får læreplads i Jylland, Esbjerg eller Lem.
En lærlingekontrakt er jo en midlertidig kontrakt. den kommer til at blive på ca 3½ år.
Jeg har samlever og barn på Sjælland som jeg ikke kan komme hjem til i hverdagene og sove eller spise hos. Kun hjem i weekenderne.
Derfor bliver jeg nød til at have et værelse her i Jylland imens jeg er lærling - så jeg ender ud med at have 2 bopæle hvor min adresse og tilhørspligt stadig er på Sjælland.
Er der fradrag vedr. ekstra husleje når man i realiteten er på midlertidig "kontrakt"?
Håber at høre fra nogle.
PS. Jeg vil dog lige sige at jeg har været på skat.dk og kan desværre ikke finde hoved og hale i deres forklaringer omkring befordring og ekstra husleje.
Uden at være ekspert inden for området vil jeg gætte på, at der desværre ikke er noget fradrag, da det er dit eget valg ikke at ville pendle. Det eneste mulighed vil være kørselsfradrag (over 12km til din arbejdsplads) + et særligt fradrag hvis du pendler over Storebælt.
Hvis du midlertidigt bosætter dig tæt på din kommende arbejdsplads vil dette blive væsentligt mindre.
Hvis din samvittighed tillader det, kan du evt. skrive på din årsopgørelse at du pendler fra Kalundborg til Jylland hver eneste dag. Men det må være helt op til dig selv :)
Uden at være ekspert inden for området vil jeg gætte på, at der desværre ikke er noget fradrag, da det er dit eget valg ikke at ville pendle
Skomager bliv ved din læst!
Verden er anderledes. Kasper kan få fradrag for enten dobbelt husførelse eller for kost og logi efter de såkaldte rejseregler, når han har en midlertidig arbejdsplads.
Reglerne om dobbelt husførelse er ikke attraktive sammenlignet med rejsereglerne. Der kan læses mere på nedenstående link:
Du afleverer et forskudsskema, hvor du i rubrik 53 skriver størrelsen på det fradag som du kan få i rejsegodtgørelse. Husk at fradraget højst kan udgøre 50.000 kr. om året. Uanset om du benytter muligheden for at trække udgifter til kost og logi fra med standardsatserne, eller om du vælger at tage fradrag for de faktisk dokumenterede udgifter, kan du højst gøre dette med 50.000 kr. om året.
Dernæst skal du beregne fradrag for befordring i det omfang du kører mellem dit arbejde/læreplads og hjem (Sjælland) samt afhængig af om du er berettiget til befordringsfradrag mellem dit midlertidige bosted og din læreplads.
Du skal være velkommen til at sende mig en mail så skal jeg lave en opgørelse/beregning over dit fradrag, som du kan bruge som dukumentation når du ved om du får lærepladsen