Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til valg af bærbar.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 380
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har set at andre før har haft held, til at få hjælp med at vælge en bærbar - nu håber jeg at i også kan\vil hjælpe mig.

Jeg skal købe en sub-book primært til grafisk arbejde, programering og lidt
video redigering (disse ting sker dog primært på ekstern skærm).

Pt. overvejer jeg følgende:

IBM X41

Acer Ferrari 1005Wmi

Toshiba Portege R200-136

Lige meget hvilken maskine det bliver, så vil jeg opgradere den til 2 GB
ram, samt 100 GB harddisk (7200 rmp).

Mit ønske er:

God batteri tid.

Hurtighed

Pænt design.

Hvad vil i anbefale???

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:30
Jeg plejer nærmest religiøst at anbefale IBM fremfor alle andre mærker, og her er ikke en undtagelse:

Mit ønske er:

God batteri tid.

Hurtighed

Pænt design.

For at starte med det sidste, så er det jo en smagssag, om man kan lide IBMs design eller ej. Men det er i hvert fald meget no nonsense og stilrent. Mit foretrukne valg.

"Hurtighed" er i dag ikke et spørgsmål om gigahertz og flotte tal, men et samspil mellem komponenter, som hver især er toptunede til i fællesskab at levere den bedste ydelse uden flaskehalse. Jeg vil mene, at IBM igen er en vinderhest, da de bruger utroligt meget tid på research og tests, før deres maskiner kommer ud i handelen. Det er ogte også derfor at IBM har noget lavere specifikationer end konkurrenterne - til gengæld, så virker det bare.

"God batteritid" - skal du redigere film og en- og decode dem, så kræver det processorkraft. De fleste bærbare i dag kører med Centrino (i en eller anden variant) og har dermed speedstep CPU. De ting, som har indflydelse på batteriets levetid er:

Batteriets amperetimer (og generelle kvalitet!)

Strømsparefunktioner, når maskinen ikke bruges intenst

Harddiskens omdrejningshastighed og dermed, men ikke udelukkende forsaget af, strømforbrug

CPU''ens strømforbrug under forskellige forhold

Det løse

Der sidder sikkert Centrino-CPU''er i alle dine valg (har ikke undersøgt), så der er ikke noget at hente i den ene i forhold til den anden her. Hvad med harddisk og batteriets kvalitet?

Jeg kan køre ca. 8 timer med standard batteri på min Thinkpad Z60m med 15" widescreen. Og jeg arbejder med grafik hovedsageligt.

Håber, at dette (noget ensidige) indlæg hjalp dig i dit valg.

Vh

Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Skrevet kl. 22:56
Hej Peter.

TUSIND tak for de lange og uddybende indlæg!

Jeg skal starte med at læse til multimediedesigner, så det er først om et års tid at jeg skal redigere lidt video, og det er lidt begrænset hvad det bliver til (hvis det ender med at der er en bærbar som kan trække det)!

IBM x41 køre med en pentium m, men det er vel også stadig bedre end en AMD - rent batteri mæssigt???
eller skal jeg kigge efter Core Duo?

Er det meget ekstra batteri den vil sluge hvis jeg smider en 7200 omdrejningers harddisk i?
Og kan man engeligt selv skifte sådanne noget på en ibm?

Endnu engang tusind tak.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:11
Med en helt almindelig skruetrækker kan du simpelt skifte harddisk og smide mere RAM i.

Jeg er faktisk ikke helt klar over, hvad en 7200RPM harddisk trækker i forhold til en 5400RPM eller en 4200RPM. Men der er en forskel. Du kan på producentens hjemmeside ofte finde data for strømforbrug for de enkelte harddiske.

AMD har aldrig været strømbesparende. Det skal dog siges, at jeg holdt op med at følge med på det ræs for et par år siden, så jeg ved ikke, hvor de står nu. Pentium M er en del af den treklæver som sammen kaldes Centrino. Core Duo har 2 CPU-kerner og trækker tilsvarende mere strøm - og giver tilsvarende bedre performance... Hvis de andre komponenter altså kan følge med.

Det er lidt sådan, at hvis du har en hurtig bil (der kommer altid en sammenligning til biler...?) der kan køre 400 km/t og du udelukkende kører på de danske offentlige veje, så har du vel egentlig ikke glæde af dens topfart. Og sådan hænger det også sammen med computere. Hvis du har en hurtig CPU, men langsom signaltransport fra CPU'en til de øvrige komponenter, så kunne du lige så godt spare dine penge og få en CPU, der netop er så hurtig, at den kan leve op til databussernes hastigheder og kapacitet.

Vh

Peter

PS: Det var så lidt - det er vel det, som Amino står for :-)

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Skrevet kl. 23:17
"PS: Det var så lidt - det er vel det, som Amino står for :-)" - Det ved jeg, men bliver sku lige overrasket hver gang :-)

Andre som vil smide en kommentar inden der bliver bestilt en IBM x41?
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:34
Skynd dig at bestille, før du kommer i tvivl på grund af andres argumenter :-P

Heh - nej, lyt til flere sider, før du beslutter dig. Husk på, at jeg kun har meget begrænset erfaring med de to andre maskiner, som du nævner.

Men jeg kan da lige fremhæve et par andre ting, som gør IBM ret lækker - ting, som du måske ikke har tænkt på:

1. pegeredskabet. IBM kører med UltraNAV, som er en kombination mellem en touchpad og en trackpoint. Det betyder, at du har stor frihed til at vælge den foretrukne "mus" afhængigt af om du sidder tilbagelænet i sofaen og taster og flytter musen undervejs, eller om du arbejder intenst med musen alene i længere perioder. Samtidig er begge pegeredskaber meget responsive og behagelige at arbejde med.

2. tastaturet. Igen et meget responsivt inputredskab, som giver dig en behagelig følelse, når du skriver. Du er ikke i tvivl om, hvornår du har trykket en tast, og du får ikke ondt i fingrene.

3. UltraBay. IBMs løsning til at håndtere flere forskellige drevenheder. Fungerer perfekt efter plug'n'play princippet.

4. AccessIBM. En knap på tastaturet, der giver dig adgang til en række indstillings- og hjælpemuligheder uden at du skal bruge masser af tid på at gennemsøge manualer eller nettet for svar.

5. indbygget tastaturlys. Oppe i skærmen sidder en diodelampe og kan lyse ned på dit tastatur, så du kan skrive, selv i mørke omgivelser. Løsningen kan naturligvis tilkøbes i USB-versioner i andre bærbare, men det er nu en ret lækker detalje.

Jeg kender flere, for hvem det er naturligt at bruge ekstern tastatur/mus sammen med deres bærbare. Men for mig falder hele konceptet sammen, hvis du er nødsaget til at bruge disse eksterne enheder. Alle dem, jeg kender, som har dette behov, har andre mærker end IBM. Dem, jeg kender, der har IBM (inkl. mig selv) har ikke behovet for eksterne inputredskaber - da IBMs egne indbyggede redskaber er utroligt gode.

Vh

Peter

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Skrevet kl. 00:01
Altså jeg er sikker på at det skal være en IBM nu (har søgt en del nu), nu er spørgsmålet bare om X41 er for gammel i forhold til X60...

Skal det helst være IBM`s egne HD og RAM man bruger, tænker på det du nævnte tidligere med at det hele skulle spille sammen???

I øvrigt, som jeg nævnte design og batteri tid - kan du sige 1 1/2 cm tyk, og 14 timers batteri tid  http://www.businessweek.com/technology/content/may2007/tc20070523_272039.htm?chan=search

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Skrevet kl. 07:04
I øvrigt fandt jeg ud af at med x41 kan jeg godt vinke farvel til 100 GB og 7200 rmp - der sidder nemlig 1,8" harddisk i :-(
Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 09:03
hej aminoer,

jeg er selv i den situation, snart at skal have en ny blærbar. min nuværende er 5 år gammel og hyler og skriger når jeg er inde på en side med en masse billeder.

nu hvor I kender så meget til de forskellige typer fra IBM kunne jeg da godt tænke mig at høre priser oz.

klaus

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Skrevet kl. 09:12
Hej Klaus.

Du kan finde priser på bla. www.edbpriser.dk, pas dog på fks. laptops.dk hvis du sætter pris på IBM garentien - da fks. laptops.dk laver parralel import, og sætter deres egne tateture samt software i. Det er selvfølelig en smag sag!

Dog har jeg hørt et par gange fra folk at de har fået forkerte maskiner tilsendt, at de ikke ville holde de 14 dages retur ret, og at folk fik en fin service inden de handlede, men så snart der var reklamationer blev Søren lidt grov i det...

Det skal så retfærdigvis siges at jeg også har hørt et par stykker der har været tilfredse (dog har deres maskiner også bare kørt derud af)!

Min computer bliver ikke købt der...

Kenneth K

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)