Nu er det ikke mit firma, og ja man har kun historien fra hans side af, men igen det ville da få mig til at tænke mig om en ekstra gang hvis kommunenen spurgte mig om jeg kunne tænke mig en praktikant. Selvfølgelig ville jeg få alt på skrift, og sørge for at alle regler ville være overholdt.
Men må sige at jeg føler da med denne mand der må se hans forretning dreje nøglen om fordi at han er flink.
Hvad syntes I ?
Kunne nogle af jer overveje at ansætte en praktikant via kommunen ?
Det er jo en meget, meget trist sag - især fordi den tydeligvis har trukket ud i årevis og haft (synes det) voldsomme konsekvenser for en selvstændig erhvervsdrivende.
Men bortset fra, at det er lidt svært at finde hoved og hale i dokumentationen, og med risiko for at lyde som djævlens advokat, er der altså et par ting, jeg ikke forstå:
- Arbejdsgiveransvar nævnes flere gange i forbindelse med kommunen, men mig bekendt er der som hovedregel netop ikke arbejdsgiveransvar, hvis en ansat udfører abnorme handlinger som f.eks. tyveri?
- Hvorfor var varelageret ikke forsikret? Eller alternativt: når tyven er dømt, hvorfor er der så ikke forsøgt en fogedforetning mod vedkommende for at få ham til at betale?
- Hvorledes kan det være, at et firma med 5-7 ansatte ikke kan overleve et tab på 200 000?
- At kommunen er selvforsikret betyder netop, at de ikke er forsikrede, men selv dækker alle tab. Hvad har relevansen mon været af dette i forbindelse med en praktik(eller ej)aftale?
Den er lagt på Buzz, for lang tid siden, og der var en lang diskussion.
Det er interessant at man ikke har opdaget så stort et svind, og at det så mange år efter skulle trække firmaet i graven. Men det er selvfølgelig synd for ham, og de ansatte der mistet deres jobs.
At det er kommunens skyld, kan jeg ikke vurdere. Men det må også være op til firmaet selv, at sørger for at få nogle papire på at medarbejderen rent faktisk er i praktik, eller ej.