Men hvis du er nervøs for noget, så kan du, for en sikkerheds skyld, tage en backup af databasen.
Det gør du således:
Værktøjer > Eksporter
Du skal være opmærksom på, at dette værktøj udelukkende eksporterer dit content - det tager ikke backup af din hjemmesides billeder, temaer eller plugins.
Du kan derfor ikke genoprette dit site med en eksportering - men det er altid godt at have sikret sit indhold, selvom jeg vil anbefale at supplere det med minimum at have taget FTP-backup af dine billeder.
Det optimale er at tage backup af dine filer med FTP, OG tage backup af databasen som WordPress kører på. Hvordan du gør dette, afhænger af hostingudbyder og serveropsætning.
I øvrigt vil jeg altid anbefale at tage backup inden opdatering - selvom WP-udviklerne har godt styr på deres kode, sker det ofte at dårligt kodede plugins kan gøre knuder efter en opdatering, og i værste tilfælde "ødelægge" din installation.
Tag den backup uanset hvad. Du ved heller ikke hvornår en virus kan ramme dig, og der er det rimeligt irriterende tidsspilde at skulle få bugt med den når der ikke engang er backup. Jeg har ikke selv haft vira på mine sites, men kender nogen, der har, og jeg siger dig, det havde været nemmere, hvis der var taget backup.
Derudover kan der også gå det galt at en webhost svigter på en eller anden måde. Jeg har været udsat for det nogle gange fra de små leverandører, men så har jeg bare sat mine sites op et andet sted. Der har jeg set nogen herinde få ørerne i maskineriet fordi de ikke engang har taget backup og ejeren af webhotellet tilsyneladende er forsvundet. Der har også været tilfælde hvor webhosting-leverandøren blev oversvømmet over længere tid.
Jeg tager helst backup hver gang jeg har lagt et stykke arbejde jeg ville være ked af at skulle lave om. Der er jo ikke vildt besværligt at tage backup, når der kommer lidt rutine på :-)
Jeg har endnu ikke haft problemer efter opdateringer af WordPress - men du kan roligt tage backup :-)
Jeg er ny med Wordpress, men når jeg logger ind på kontrolpanelet er der en meddelelse om at der ligger 4 opdateringer klar.
Kan jeg bare klikke OK og lade den opdatere det hele uden at jeg behøver at frygte at miste mine indlæg, billeder, tekster, osv ??
Eller bør jeg lave en backup først ?
/Jens
Hej Jens
Fedt at du er kommet i gang med WordPress, som jo er et fantastisk system.
Du behøver som regel ikke være bange for at opdatere. Det eneste der kan ske at være et minus er, hvis du fx har hentet et plugin og oversat det - og så derefter opdaterer plugin'et. Dette kan muligvis resultere i, at plugin'et bliver lavet om til fx engelsk igen. Men som standard har opdateringerne kun den effekt, at komme med forbedringer :D
Jamen tak igen - det vælter jo ind med gode og seriøse svar
Det drejer sig i øvrigt om min gamle hobby motorcykel side der er lavet om til en wordpress blog omkring mine motorcykler og mc ture - og så naturligvis lidt reklame for mit firma