Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af egen skolevogn

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 02:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone Ginnerup:

Tonny Skov Pedersen:

Var det det rigtige link, du sendte? Jeg tror ikke der er mange køreskoler, der passer ind under det emne, du linker til.

Momsfri undervisning kan MINIkøreskole ikke drive i en minicooper eller på motorcykler. Det er kun kategorierne C, C/E; D/E og traktor der er momsfrie, og jeg kender ingen køreskoler, der KUN kører disse kategorier. Hvis der er B, B/E, D og A blandet i det, er der moms på en stor del af køreskolens undervisning.

Hej Lone

Det har du, da helt ret i f.s.v. angår moms eller ikke moms på køreskoler, og ja jeg er da også opmærksom på, at en Mini Cooper nok ikke henhører under kategorierne for lastvogne og andre erhvervsmæssige køretøjer.

Dog er der køreskoler med lidt større biler, der fra tid til anden underviser i forbindelse med taxa erhvervet, hvor dette så omfattes.

Linket var sådan set kun ment som en generelt orientering til andre læsere, herunder reglerne for eks. lønsumsafgift samt eventuel delvis fradragsret for moms.

Takker for uddybningen.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 784
Fra  Køreskole Ginnerup Skrevet kl. 02:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Dog er der køreskoler med lidt større biler, der fra tid til anden underviser i forbindelse med taxa erhvervet, hvor dette så omfattes.

Vi er enige, og jeg hører ind under den kategori, der har store og små erhvervskøretøjer indblandet, og jeg har været i faget i så mange år, at jeg ved hvad jeg render rundt og gør.

Jeg turde imidlertid ikke lade dit indlæg stå alene, for en ny kørelærer kan bindes mange ting på ærmet - fordi i kørelæreruddannelsen er der nada undervisning vedr. det at drive en køreskole. Det er faktisk synd, så tyndbenede de står. Jeg vil håbe, at alle nye i faget kan finde en gammel rotte at hægte sig på, så de undgår alt for mange blå mærker.

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 784
Fra  Køreskole Ginnerup Skrevet kl. 02:53
Hvor mange stjerner giver du? :

MiNiKøreskole:
100 år i faget er da en del må jeg sige
   pyt så siger vi 33år, det stemmer nok mere overens med sandheden :-)

Ja selvfølgeligt vil de hellere at du lejer deres bil, hvis de har overskud af dem. Hvis du kan fylde bogen, står du bedst med din egen bil, men det må du jo selv have en fornemmelse af. Viden er svær at have om fremtiden.

Jeg har en 6-7 motorcykler, og alle står som private. Når jeg fører kørselsregnskab, krydser jeg af, om jeg kun kører i bilen, eller om jeg har 1,2 eller 3 motorcykler foran. På den måde virker det glimragende, og hvis en eller flere af os har lyst til at tage en motorcykel, skal vi aldrig stå med hatten i hånden og spørge om lov.

Det jeg siger er ikke, at det er skørt at have motorcyklerne 100% erhverv, jeg gider bare ikke - for gevinsten er ikke værd at snakke om, hvorimod friheden passer mig godt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et par lidt gamle rotter i faget, at hive lidt i. (og ingen siger jeg har kaldt dem det) Dog ikke med 100 år på bagen, men kun 41 år.

Dog er det ikke alt hvad jeg går og overvejer som de skal vide, men beslutningerne vil naturligvis blive vendt med dem. Mit arbejdessted er faktisk også mit uddannelsessted, og giver dig ret i Lone,

 at man lære sq ikke en skid om at drive en virksomhed under uddanneslen. Sikkert også derfor der kommer og går så mange.

Er heldig at under uddannelsen at ha været ansat i huset, og set en del af hvordan forretningsgangen forgår. Dog er der forskel på et selvskab som dem, og en enkeltmands virksomhed som jeg starter. Og revisermøderne er jeg kun inde over når de læber tør for kaffe :)

Men hvordan jeg sik køre mit, skal være på min måde, selv om chefen er uenig (hun vil helst bestemme alt), og søger derfor mest mulige indput fra andre :) Dog skal det være lidt i samråd med dem på en måde, da jeg kommer til at køre alle deres motorcykel-elever i mit firma. De har valgt det helt fra hos dem.

Men takker for alles indput. Er ikke helt uviden om emnet, men høre gerne på andres meninger/kommentar. (hvis de da kommer med korrekte oplysninger, ikke som den første om registreringsafgift Tongue Tied )

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Nu skal man i sin overvejelse også huske, at køreskoler er fritaget for registreringsafgift, såfrmt køretøjet udelukkende anvendes til undervisning/erhvervsformål.

 

Korrekt Martin  - men det gælder kun for busser som alene bruges til undervisningsformål.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone Ginnerup:

Martin E. Jensen:
Nu skal man i sin overvejelse også huske, at køreskoler er fritaget for registreringsafgift, såfrmt køretøjet udelukkende anvendes til undervisning/erhvervsformål.

Det er noget snak.

Vi kan hive momsen ud ved køb, og aflevere det igen ved salg. Ikke en stor fidus, og ikke noget der bruges af flertallet.

Jeg må indrømme, at jeg kun har min information fra et hurtigt kig i loven om registreringsafgift, og dermed ikke har sat mig yderligere ind i reglerne.

Umiddelbart ser det ud til, at I har flere muligheder, end kun at trække momsen.

Citat:
"Afgiftsfritagelse
§ 2. Fritaget for afgift er:

6) køretøjer, som omhandlet i § 5 a, stk. 1, der
e) af køreskoler alene anvendes til undervisningsformål. Køretøjerne må ikke anvendes til privat personbefordring. 
"

Link:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=138033

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone Ginnerup:

At have en skolevogn der slet ikke må bruges privat, er der ikke meget sjov ved, hvis man er et almindeligt menneske, der kan have brug for at handle ind på hjemvejen. Jeg kender et par stykker, som er kommet i humoristen ved at blive set i deres skolevogn et skidt sted.

Min skolevogn er privat, og jeg fører omhyggeligt kørebog - en løsning jeg fandt frem til i samråd med revisoren. Sådan har jeg kørt i 100 år, og kan ikke forestille mig at jeg ændrer det.

Det er jo absolut også en overvejelse man skal gøre sig.

Men det jo blive dyrt at blive beskattet af fri bil, hvis man ikke anvender bilen ret meget i privat sammenhæng.

Lone Ginnerup:

At fordele kørslen procentvis er noget underligt bagvendt noget, hvor du kan komme til at snyde dig selv ret voldsomt. Det er for tosset, at når man har vildt travlt, og derfor slet ikke har tid og kræfter til at køre privat, så skrives der flere km på privat-regnskabet da privat-km stiger procentvis.

Man må ikke lave et overslag, eks. 80/20 på sin kørsel. Kørselsgodtgørelsen skal udarbejdes efter kørebogen.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs § 5 a - du kan ikke kun læse den ene halvdel af sætningen.

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Læs § 5 a - du kan ikke kun læse den ene halvdel af sætningen.

Som nævnt, så kiggede jeg bare hurtigt i går. Smile Det er vel ikke tale om busser, men nærmere tale om biler under 4. ton, som er indrettet til godstransport, ik?

"
§5 a, stk. 1
1) bilen har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og
2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.
"

Men så giver disse regler ikke rigtig mening:

"
§ 2.
Fritaget for afgift er:

6) køretøjer, som omhandlet i § 5 a, stk. 1, der
a) af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, eventuelt med reduceret sædetal, anvendes til befordring af egne beboere eller hjemmeboende ældre
c) eventuelt med reduceret sædeantal udelukkende benyttes til erhvervsmæssig befordring af patienter og donorer (sygetransportkøretøjer),
"

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
§5 a, stk. 1
1) bilen har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og
2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.
"

Min § 5a, stk. 1 siger:

"§ 5 a. For køretøjer, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren indbefattet, har et til køretøjet svarende antal passagersæder og ikke er indrettet til andet formål end personbefordring (busser), udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten."

Wink

Henrik

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)