Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af gulpladebil fra privat sælger reg. som 100% erhverv

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Mar 09
Indlæg ialt: 480
Fra  Onlinetryksager Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig om det er smart at køb

Har fundet en gulpladet varevogn til 45000 som jeg overvejer at købe
bilen er momsfri og sælger har brugt den 100% privat. Har indtil haft hvidplade bil og ført kørebog. Får mere og mere brug for en firmabil da det er vores familie bil også bliver brugt af kæresten.

Spørgsmål: hvis jeg er sikker på at bruge bilen 100% erhverv kan det så bedre betale sig ? ( der er en dyre vægtagift på den som jeg har hørt vil blive reduceret ved 100% erhverv ) Kan trække momsen fra af købet?

Mvh

Thomas

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Thomas Østerbye:

hvis jeg er sikker på at bruge bilen 100% erhverv kan det så bedre betale sig?

Det kræver flere informationer (kørselsforhold, bilforhold, mv.) at vurdere, end dem du har angivet ovenfor.

Men som jeg umiddelbart læser din situation, så går du fra at holde én privat hvidpladebil, til at skulle holde den samme private hvidpladebil + en 100% gulpladebil i firmaet.

Det kommer næsten med sikkerhed til at koste dig flere penge end i dag. Dog kan du trække momsen på indkøb og drift af erhvervsbilen, og den kan afskrives i dit regnskab, så det kræver en specifik beregning for at kunne give et konkret svar.

Thomas Østerbye:

( der er en dyre vægtagift på den som jeg har hørt vil blive reduceret ved 100% erhverv )

Vægtafgiften forbliver umiddelbart den samme, men når en gulpladebil anvendes privat, så tillægges der en privatbenyttelsesafgift (også kendt i folkemunde som "misundelsesafgift"), som man ikke skal betale i sin virksomhed. Den opkræves sammen med vægtafgiften, og det kan derfor opleves som, at man sparer penge på vægtafgiften.

Samlet set slipper du altså billigere, og det er nok primært dét, du spørger til.

Thomas Østerbye:

Kan trække momsen fra af købet?

Nej, du kan ikke fratrække moms på købet, da sælger ikke er momsregistreret, og dermed ikke tillægger moms på salget.

Den moms, der i sin tid er betalt på bilen er "tabt". Det kan derfor være bedre for dig at lede efter en gulpladebil, som ikke er momsfri, da den med stor sandsynlighed kan sælges billigere, end en momsfri bil.

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)