Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sagsøgt... Og frifundet... Hvad nu??

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Hejsa,

Jeg har et spørgsmål som går på om hvordan Man er stillet rent juridisk, med henblik på at for sine påførte udgifter dækket i forbindelse med retssager som er vundet?
Vi fik tildelt fri process i første sag og vandt sagen i retten, og i 2. Sag har vi fri process dagen hvor vi er i retten. Begge sager vundet men vi står tilbage med påførte omkostninger på i nærheden af 53.000 til advokaten i indledende arbejde op til 2. sag, som så iøvrigt kun drejede som om 23.000 :-( (småtings)
Mit spørgsmål er, om man kan komme efter en person som har sagsøgt en på et så tåbeligt grundlag og tabt, og så kræve mine/vores tab godtgjort af ham/hende ? Altså i det tilfælde her ca. 53000 + omkostningerne for at den her sag som jeg nu vil starte ? Hvis man
Altså kan.
Jeg syntes det virker helt urimeligt at man kan sagsøge andre og dermed påføre dem store økonomiske tab, bare for at ødelægge så meget som muligt for dem. Er det virkeligheden i Danmark ?

Tak for hjælp og input.

Venligst skoleole

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Nu er jeg ikke jurist, men der er da noget helt galt i denne beskrivelse, især når man læser dette link

http://www.civilstyrelsen.dk/da/Fri_proces/fri_proces/virkningerne_af_fri_proces.aspx

Med udgangspunkt i denne vejledning, så kan du ved godkendelse af fri proces ikke hæfte for større salær til advokaten end det, som retten tilkender i sagsomkostninger.

Alt andet vil jo netop ikke give mening, og slet ikke i tilfælde, hvor man har fået medhold i retten.

Nu må vi se, hvad juristerne mener.

Tonny

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Godaften Skoleole!

Spændende problemstilling du opstiller.

Nej jeg er hellere ikke jurist. Men ved dog at modparten kan blive fraskåren dækning af egne påførte udgifter.

F.eks. hvis jeg som maler kommer ud for at en kunde mener jeg har lavet noget "lort" og denne så tilkalder syns og skøn, og dermed måske også påfører sig unødvendige advokatomkostninger. kan retten feje disse påstande omkring omkostninger af bordet. Netop fordi modparten har rejst en urimelig sag og nogle urimelige krav.

Dette gælder både ved småsagsprocessen og den almindelige retsproces. Ved dog ikke om dette også gælder ved fri proces ?

Men da der herinde også er jurister og advokater melder disse sig nok også på banen ?

Ellers kan du også have i tankerne at der rundt omkring i landet er lokale advokatvagter, hvor du kan forelægge din sag ganske gratis som privatperson. 

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er helt rigtigt som Tonny beskriver retsstillingen ved fri proces og det fremgår

minsandtenWink også af civilstyrelsens hjemmeside...

Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar fra alle.

Det drejer sig om to sager. en "stor/normal sag som er vundet og tildelt fri process og ingen omkostninger til os i den forbindelse.

i 2. sag drejer det sig her om en småsag hvor det tog så lang tid at få svar om fri process at vi fik svaret da alt advokat arbejdet var færdiggjort. Det stod således formuleret i brevet at vi var tildelt fri process med virkning fra dags dato og fremover. Dvs i praksis kun de dage vi er i retten som jeg forstår det.

Advokaten har derfor og spurgt os om vi ikke bare ville overføre det indbetalte beløb for den første sag til at dække omkostninger i den "lille" sag.

Deraf mit spørgsmål. Det har dermed tilsyneladende kostet os 53.000 i advokat omkostninger i den lille sag her, og det er det jeg finder urimeligt når vi nu har vundet. Kan man ikke sagsøre den anden part for "svie og smerte" ?? og få de påførte omkostninger dækket ?

MVH

Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hov rod i skriftstørrelser.. beklager Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Du kan ikke sagsøge modparten for at få yderligere omkostninger og din advokat

må nøjes med de omkostninger retten har tillagt...

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen i den "lille sag" har retten vil ikke udtalt/bestemt sagens omkostninger ?

Det er vil også det, der er et af trådstarters spørgsmål ?

Trådstarter har nu fået svar på: "Du kan ikke sagsøge modparten for at få yderligere omkostninger og din advokat"

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er altså nogen ting i dit indlæg som ikke helt passer sammen... så enten må du have misforstået noget undervejs i sagen eller i forhold til din advokat, ellers så er det din advokat der tager betalt to gange, hvilket umiddelbart virker usandsynligt..

Mit råd ville være at få nogen til lige at kigge tingene igennem og se hvad der skal gøres eller forklare dig hvordan det hele hænger sammen.

Du er evt. velkommen til at kontakte mig.

Vh. David Brodin Larsen

http://www.selskabsraadgivning.dk/rdgivingogsparring/juridisk-radgivning/

Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Advokatens svar til os er at fordi det netop er en "småsag" er det aneste man overhovedet KAN få beviligiet fri process til er SELVE dagen i retten. Alt arbejdet op til selve retsdagen er derfor for egen regning selvom der er beviligiet fri process til denne sag. Og grundet modpartens kontinuerlige tåbelige påstande er der løbet en del timer på desværre... det koster os dyrt nu...

Der vil heller ikke være mulighed for at sagsøge tabte part for de urimelige udgifter det har påført os i advokatbistand og derfor kan man sige at retssikkerheden har sejret af helvede til efter min mening.

Vi bliver sagsøgt på et håbløst grundlag med fri process og vinder... og ender alligevel med omkostninger for i omegnen af 50.000 kr... så sagsøger vinder vel indirekte over mig så.... suk.

trist dag i min optik...

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)