Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af brugt bil til min enkeltmandsvirksomhed. Reklamation eller garanti på indkøbet efter at fejl er konstateret på bilen indenfor 3½ måned??

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude.

Lige inden årsskiftet leasede (finansiel leasing) jeg en brugt Porsche Cayenne via mit cvr nummer hos en større bilforhandler i århus. Den første månedstid gik med at lærer bilen at kende og alt var som det skulle være - men...... De efterfølgende 2 mdr begyndte der at dukke nogle defekter op.

1: Udstødningen var utæt (den var ellers nysynet mindre end 1 uge efter jeg fik den)

2: Alarm i drivlinien.

3: Store pixelsfejl i infodisplayed

4: gearskifte kom til tider i kraftige ryk.

5: Ved temperaturer under 5 grader kørte motoren ikke på alle cylindre når bilen startes om morgenen.

6: Manglende udfyldelse af servicebogen.

7: og nogle andre smådefekter.

For en lille måned siden skrev jeg så en mail til sælgeren og gjorde opmærksom på ovenstående og at vi skulle have kigget på hurtigst muligt. På det tidspunkt havde jeg ejet bilen i 3 mdr og 1 uge ca.

Efter en uge havde jeg stadig ikke hørt fra sælger og jeg forsøgte at ringe ham op. Efter 4 dage og 5-6 forsøg lykkedes det mig at få fat på ham hvorefter han beklagede ikke at have meldt tilbage, grundet travlhed, men han nok skulle få arrangeret et værkstedsbesøg.

Der gik yderligere en uge uden at jeg hørte fra ham, men da jeg havde et møde i nærheden af Århus tænke jeg at jeg personligt ville møde op og hører hvor langt han var nået. Sååå svært kan du jo heller ikke være at finde tid på værkstedet.

Han blev en smule overrasket da jeg pludselig stod der i bilhallen og kunne igen beklage ikke at have gjort yderligere ved min henvendelse. Så langt så godt. Jeg efterlyste et tidspunkt hvorpå bilen kunne komme forbi for at få udbedret sine defekter - til det svarede han om jeg ønskede en værkstedstid eller ville benytte reklamationsretten.

Jeg svarede selvfølge at eftersom jeg ikke havde haft bilen mere end 3½ måned, så ville jeg selvfølgelig benytte mig af reklamationsretten og ikke mindst de 6 måneder hvorpå evt fejl på bilen måtte formodes at være tilstede ved købet. Til dét svarede han at jeg ikke havde krav på købelovens 6mdr da den kun var gældende for handel til privat. Min bil var jo solgt (leaset) til mit firma (enkeltmandsvirksomhed).

What.... tænkte jeg. Det kom som et chok at reglerne var skruet sådan sammen og var allerede begyndt at tælle sammen hvad defekterne ville løbe op i, et sted mellem 5.000-50.000kr alt efter omfang.

Jeg begyndte forståeligt nok at svede koldt og gjorde ham opmærksom på at jeg netop havde valgt en stor og velrenommeret bilforhandler for ikke at skulle til at slås med hvem der skulle betale hvad og hvornår. Jeg sluttede af med at spørge som det ville være en god ide at kontakte min advokat allerede på nuværende tidspunkt.

Rolig nu svarede sælgeren og kvitterede med at det bestemt ikke hans mening at skræmme mig væk, han ville blot gøre mig opmærksom på mine rettigheder i forhold til købeloven (privat vs erhvervsdrivende) og at jeg jo stadig havde 2 års reklamationsret. Nu gik vi lige hen til værkstedsbookingen og fandt en værkstedstid til mig og så måtte vi se hvad der var galt med bilen.

Nå men det lykkedes langt om længe at få en tid på værkstedet og jeg sagde pænt farvel og takkede for hjælpen. Da jeg kørte derfra gik jeg hele samtalen igennem oppe i hovedet igen og blev mere og mere utryg ved det hele. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at der kommer til at blive et problem når fejlene bliver lokaliseret. Spørgsmålet er bare hvor meget jeg skal betale af de omkostninger det vil give?

Da jeg kom hjem gik jeg alle papirerne i forbindelse med købet(leasingen) igennem og jeg bemærkede for første gang at slutsedlen manglede side 2 hvor alle detaljer vedr reklamationsretten stod. Den har jeg aldrig modtaget.

Slutsedlen blev sendt til mig via mail, hvorefter jeg scannede den, underskrev og sendte den retur igen.

(Det skal lige tilføjes at det hele gik meget hurtigt i den sidste uge inden årsskiftet... Jeg modtog slutsedlen d 28/12-11 og underskrev den samme dag. Ene og alene for at få den ind over regnskabet i 2011. Han var vældig flink til at få det hele ordnet:))

Hagen var jo så at den hurtige transaktion medførte at side 2 aldrig nåede frem til mig. Han glemte at sende den med og jeg glemte at kontrollerer det.

Jeg kan med 100% garanti sige at købet ALDRIG havde blevet aktuelt, hvis jeg på side 2 kunne læse at jeg ikke havde nogen form for garanti pga mit cvr-nummer.

Det er en hamrende dyr bil at reparerer på og skulle jeg have købt katten i sækken så ville jeg selvfølgelig have et krav i slutsedlen, at der skulle 6 mdr 100% garanti på købet.

Mit spørgsmål til Jer derude er:

1/

Kan det passe at jeg ikke har nogen som helst rettigheder udover 2 års reklamationsret når bilen er erhvervet via mit firma??. Er der slet ikke noget at gøre, hvis sælger ikke vil udbedre de fejl min bil har efter 3½ måned??

2/

Jeg kan jo bevise at jeg aldrig har modtaget side 2 i slutsedlen, vil I evt vurdere det giver mig en fordel?

3/

Vil det være penge ud af vinduet for mig at betale en advokat for at kigge på sagen, ud fra ovenstående "historie"?

Fra Vejle
Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 351
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså den med der ingen garanti er B2B er god nok.

Og hvis sælgeren yder god service, jamen så hjælper han dig med at dække omkostningerne. Men du skal ikke forvente at han dækker det hele.

Er ked af at sige det, men tror lige så godt at du kan forberede dig på det værste. :(

// Daniel Poulsen

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)