Jeg har 2 ejerlejligheder og en ejendom med 3 lejemål som jeg idag udlejer. Det giver mig nogle rigtig grimme skatteregnskaber og igen idag har jeg fået en kedelig hilsen. Indtægten på ejendommene går op med mine faktiske udgifter ( lån, renter, ejendosskatter mv) så det er pt. kun en kæmpe udgift for mig. Er der ideer til hvordan jeg smartest kan administrere dette. Jeg har kigget lidt på virksomhedsordningen - er der erfaringer og specielle opmærksomhedspunkter? Peter |
Peter:Indtægten på ejendommene går op med mine faktiske udgifter ( lån, renter, ejendosskatter mv) så det er pt. kun en kæmpe udgift for mig.
I princippet er det kun afdrag af lån du burde betale skat af. Har du en revisor til at hjælpe dig med regnskabet ?
Hvis ikke, burde du nok ofre udgiften til en. Et regnskab af denne størrelse vil hos en revisor nok koste ca. 6-8.000 kr. pr. år incl moms, incl. virksomhedsordning. (og kan trækkes fra)
Virksomhedsordningen er ikke så svær, men det er nemt nok for mig, eftersom jeg har brugt den siden 1987.
Det vigtige i det er, at økonomien i ejendomme er adskilt fra din private. så er det nemmest at styre for dig selv.
Virksomhedsskatteordningen er særdeles velegnet til udlejningsejendomme, p.g.a de ofte store lejeindtægter, de forholdsvis små direkte udgifter og de store renteudgifter. Man kan sige ved ikke at benytte virksomhedsordningen, mister du mellem kr. 15.000 - 30.000 i skat pr. år pr. kr. 100.000 i renteudgifter der samlet er på ejendommene, så det kan godt svare sig at have en erfaren revisor indover (efter min ringe mening:-)