Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontant Rabat Hjælp....

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg bøvler lige lidt med kasserabat / kontant rabatfaktura... Hva er den rigtige måde at gøre det på???

Jeg sælger en vare til

1000kr + moms 25% + 80kr i forsendelse = 1330kr at betale (250kr i moms til SKAT)

Jeg giver så 5% kasserabat/kontantrabat men hvordan trækkes de fra???

Jeg har fået fortalt det er sådan her det er rigtig...

1000kr -5% = 950kr + (25% af de 1000kr) + 80kr = 1280kr at betale (altså 50kr i rabat) (men jeg betaler stadig 250kr i moms til SKAT.)

For mig lyder det bare total mærkeligt at jeg skal betale en moms af et beløb jeg egentlig aldrig har fået... i prinsippet var det bedre at sætte varerne ned med 5% og kort betaling...

Er jeg helt galt på den eller hvordan???

Har fundet denne side hos SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645761&vId=0

og kan se der er betinget og ubetinget rabatter... men jeg skriver jo "ved betaling senest xxxx osv" så er det vel betinget, men det er jo lidt åndsvag for kunden at betale en moms af et beløb de aldrig er kommet af med... og jeg skal kræve et moms beløb som jeg heller aldrig har fået det fulde betaling for...

Er sku lidt forvirret... Håber i kan hjælpe...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Christian

Du giver faktisk selv svaret i dit spørgsmålStick out tongue

Der vil i dette tilfælde være tale om en betinget rabat, idet denne kan opnås af kunden under visse vilkår.

Du fakturerer kunden kr. 1.000 + moms, ialt kr. 1.250,00, som han dog kan få rabat på ved indbetaling inden en given frist på 5 %. Kunden indbetaler derfor kun kr. 1.187,50, svarende til kr. 1.250 fratrukket rabat på 5 % + moms, ialt kr. 50,00 + moms.

Din udgående moms (salgsmoms) bliver i dette tilfælde ialt kr. 237,50.

Det der fremgår af SKAT's vejledning er, at du i første omgang skal bogføre den fulde faktura med den fulde moms, men først må modregne rabatten incl. moms, når kunden rent faktisk har foretaget betalingen og opfyldt betingelserne for rabatten.

Tonny

Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jammen modsiger det så ikke lige precis det SKAT skriver...

 

Altså at man giver rabat på momsen....???

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep, men det må du netop også, når der er tale om betingede rabatter. Dog skal du være opmærksom på, at der kan være en mindre tidsforskydning for den fulde moms og moms på rabat, hvornår de skal medregnes i momsregnskabet.

Den ubetingede rabat beskriver netop det forhold, at der gives en fast rabat allerede inden levering, hvorfor rabatten modregnes inden fakturaen tillægges moms.

Normalt giver denne problemstilling ikke anledning til større overvejelser, idet den samlede moms vil blive korrekt. Dog undtaget de tilfælde, hvor kunden ikke udnytter rabatten, hvor der skal afregnes den fulde moms.

Tonny

Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er stadig ikke helt med...

Når jeg skriver i bunden af fakturaen at der gives fx 10% kontant rabat ved betaling inden fx 8 dage. Så er det da en betinget rabat.

Dvs at jeg skal udregne det på denne måde

1000kr + 25% moms = 1250kr

1000kr - 10% = 900kr

900kr + (25% af 1000kr) I alt 1150kr

Er det rigtig nok forstået ???

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Jeg er stadig ikke helt med...

Når jeg skriver i bunden af fakturaen at der gives fx 10% kontant rabat ved betaling inden fx 8 dage. Så er det da en betinget rabat.

Dvs at jeg skal udregne det på denne måde

1000kr + 25% moms = 1250kr

1000kr - 10% = 900kr

900kr + (25% af 1000kr) I alt 1150kr

Er det rigtig nok forstået ???

Hej Christian

Ja, det er det!

Dog skal det foregå i "2 omgange".

1) Du bogfører og beregner først dit salg uden at medtage rabatten. D.v.s. de anførte kr. 1.000,00 + moms kr. 250,00.

2) Hvis kunden udnytter rabatten, så bogfører du denne på sin egen konto under omsætningsgruppen med kr. 100,00 + moms kr. 25,00, ialt kr. 125,00

Der er en regnefejl i dit eks., idet kr. 900,00 + moms = kr. 1.125,00!

Hvis kunden ikke udnytter rabatten, så stopper du efter det pkt. 1).

Tonny

Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er ikke en regne fejl i mit eksempel...

Som jeg forstår det må man ikke give rabat på den oprindelige moms... ??? altså de 250kr

Som du skriver det afhænger moms beløbet af om kunden benytter eller ikke benytter rabatten....  Men i dit ekselpel skælnes der da ikke mellem betinget og ubetinget...???

 

Undskyld mine mange spørgsmål.. Men jeg er ikke lige uddannet revisor... og puha der er mange mærkelige regler...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Hej

Der er ikke en regne fejl i mit eksempel...

Som jeg forstår det må man ikke give rabat på den oprindelige moms... ??? altså de 250kr

Som du skriver det afhænger moms beløbet af om kunden benytter eller ikke benytter rabatten....  Men i dit ekselpel skælnes der da ikke mellem betinget og ubetinget...???

 

Undskyld mine mange spørgsmål.. Men jeg er ikke lige uddannet revisor... og puha der er mange mærkelige regler...

Christian

Forskellen er i realiteten, hvornår du kan medregne/modregne momsen.

Du har helt ret i, at det i dette tilfælde er tale om en betinget rabat - Kunden skal opfylde visse betingelser for at opnå rabatten.

Hvis nu vi citerer fra dit eget link i trådstarten:

"Betingede rabatter
Hvis du giver dine kunder rabatter på betingelser, der ikke er opfyldt ved leveringen eller faktureringen, skal du opkræve moms af hele den pris, som du forlanger af kunden ved leveringen eller skriver på fakturaen. Hvis betingelsen for rabatten bliver opfyldt senere, kan du tage momsfradraget for rabatten, når du udbetaler den til kunden. For at få fradraget skal du udstede en kreditnota til kunden. På kreditnotaen skal du både skrive rabatbeløbet og vise det tillagte momsbeløb på 25 procent af rabatten."

Her fremgår det klart, at du ved udstedelsen af kreditnotaen til kunden skal skrive både rabatbeløbet samt den tillagte moms på 25% af rabatten.

Der er derfor også moms på rabatten, når kunden udnytter den tilbudte rabat.

Tonny

Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay er godt med så langt... Men jeg har ikke tænkt mig at lave en kreditnota...

Normalt giver jeg ikek rabat, men min nye kunde har sat det som krav da de får det fra alle andre leverendøre. Fair nok penge hurtig på kontoen, det er fint nok...

Men jeg vil da ikke gåve give rabat og bøvle ekstra med også at lave en kreditnota. Ved med 110% sikkerhed at de ikke får nogen kreditnota fra de andre leverendøre. Men de mener at man kun skal betale moms for det beløb som er tilbage når rabatten er fratrkket...

Det er fair nok, og lyder logisk nok. Men som jeg forstår moms loven giver SKAT ikke rabat på momsen, det oprindelige fulde moms beløb skal stadig betales. Da det jo er en betinget rabat (betinget af at kunden betaler inden 8 dage)

Var der tale om en linie rabat (fx ved mængde rabat eller lignende) skal der kun betales moms af det resterende efter rabatten...

Eller hvad?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er tale om en fast kunde, så kan du jo tage krediteringen med på næste faktura. Mon ikke det er sådan de andre leverandører håndterer "problemet"?

Alternativt er der ingen anden mulighed end at lave en kreditnota.

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)