Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af tofamiliershus

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et tofamiliershus hvor jeg selv bor i stueetageen og har en lejlighed på 1sal. Derudover er der 2x værelser med egen indgang og toilet/bad som jeg kan udleje.

Når det så kommer til udlejning af et tofamiliershus, taget fra skat egen hjemmeside:
"
Særlige regler for tofamiliesejendomme
Tofamiliesejendomme er ejendomme, som indeholder to selvstændige beboelseslejligheder. Beboelseslejlighederne kan enten være i samme bygning eller i to separate bygninger på grunden.

Udlejer du den lejlighed, du ikke selv bor i, skal du medregne hele lejeindtægten på selvangivelsen som kapitalindkomst.

Udlejning af den ene lejlighed i en tofamiliesejendom, hvor du selv bebor den anden lejlighed, er ikke erhvervsmæssig udlejning. Du har derfor ikke fradrag for de faktiske driftsudgifter på ejendommen i forbindelse med udlejningen. Der er fradrag for de forholdsmæssige ejendomsskatter, hvis udlejningen ikke er uvæsentlig. Du skal betale ejendomsværdiskat af den bolig, som du selv bor i.
"

Dette skal jeg vel forstå sådan at jeg intet kan trække fra, men skal det samtidig forstås sådan at hvis jeg IKKE bor der, kan jeg godt bruge bundfradrag eller regnskabsmæssigt fradrag?

Derudover vil jeg jo udleje de to værelser. Men med bundfradraget på 24.000 skal det forstås som værende et samlet fradrag for alle lejemål eller er det pr lejemål.
Dette gør en forskel på om jeg bør slå værelserne sammen og udleje dem til én, eller om jeg skal bibeholde delingen og udleje det til 2 forskellige.

Jeg udlejer det som privatperson. Hvis det gælder pr lejemål vil jeg nok bruge bundfradrags ordningen da jeg så vel vil kunne få 24.000 x2 på værelserne og 1x 24.000 for lejligheden ?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)