Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Franchise vs. almindelig butik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Mar 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle


Jeg har forstået hvad franchise går ud på. Men jeg kan ikke helt se fordelen.

Man låser dig til et koncept, man har ingen mulighed for at finde på nyt, man skal betale mange penge både i opstart og løbende hen ad vejen.
Hvorfor ikke bare lave sin egen butik og tage det hele selv?

Super hilsner

 

Lise
Tilmeldt 7. Apr 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Lise...


Jeg skrev en case om Bang & Olufsen sidste år. Der var vi inde og diskuter deres B2 butiks koncept, hvilket betegnes som et franchise ligende koncept. Og der kan jeg oplyse dig at butikken i Herning, efter min hukommelse havde et overskud på 1,5 til 2 mio. kr. Og det må man jo sige er meget godt for ejeren.

 

Mvh Michael...
Fra Vejle
Tilmeldt 23. Apr 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Volkswagen Fredericia Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, dette er mit første indlæg, og klokken er mange (snart i byen :)) men forsøger at bidrage med lidt.



Lise franchise er ved at komme til DK også, og fordelene er mange. Som du siger er det stort fordel, ligesom det kan være ulempe at "låse" sig til et koncept, men hvis bare konceptet er stærkt nok er der jo intet at frygte.

Bare se hvor mange butikker i Dk er hoppet med på konceptet. Af eksempler kan nævnes:

Marcus, Bianco, Bertoni mm.

De er jo alle "låst fast", men igen syntes jeg du fremfører det lidt forkert ved at sige, at man ikk har muligheder for noget nyt. For de fleste af ovennævnte og andre franchise "brands" produktudvikler jo konstant, hvor produktsortimentet udvides.

 

Hvis vi videre hen sammenligner franchise vs. egen alm. butik, er der igen mange fordele. Ved egen butik skal du selv stå for alt. Dvs. budgetter, markedsføring, logistik/indkøb osv. Hvorimod ved franchise har man jo integreret alt dette, hvilket vil sige at helle forretningen kører på skinner fra dag 1 af.
Tilmeldt 1. Apr 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lise

Selv om du starter for dig selv med din egen butik - så tror jeg ikke at din bank ville bryde sig om at du hele tiden fandt på noget nyt! Så en af "tvangsbollerne" i et franchise at den enste måde franchisegiver kan tilbyde dig en del af hans succes er - at du holder dig til at køre en nøjagtig stram kopi af udbyders virksomhed eller koncept!
 
For mange er det en stor hjælp, at et franchise ligeledes normalt indeholder komplette uddannelser, økonomisk styring, hjælp under opstart m.m. alt sammen noget en nystartet selv skal finde ud af
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
En del koncepter er SÅ fastlåste, at man der , rent juridisk diskuteres om "franchisersen" faktisk er selvstændige. Da ALT er bestemt centralt. 7-Eleven var det eksempel jeg hørte omtalt.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)