Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse & selvstændig virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har pt. et lønmodtagerjob 22,5 time om ugen + enkeltmandsvirksomhed ved siden af ca 15 timer om ugen. For nogle måneder siden var der risiko for at jeg mistede mit lønmodtagerjob og begyndte derfor at undersøge med min A-kasse mulighederne for at få dagpenge nu jeg havde virksomhed ved siden af. Der var mange regler der skulle overholdes og jeg følte ikke at jeg fik den optimale rådgivning. Jeg tænkte derfor at jeg ville skifte til en A-kasse der var for selvstændige, men fik at vide at man ikke længere kunne være kombiforsikret, enten var man lønmodtager eller selvstændig (30 timer), men hun anbefalede at jeg blev deltidsforsikret. Så kontaktede jeg min nuværende A-kasse og sagde at jeg gerne ville være deltidsforsikret, men det syntes de ikke at jeg skulle, dels er det åbenbart meget omstændigt hvis jeg på et tidspunkt skulle tilbage til at være fuldtidsforsikret og selvom jeg mistede mit lønmodtager job ville de trække mig for de timer jeg brugte i firmaet.

Er der nogle der kan hjælpe med hvad der er bedst for mig i min situation?

Jeg tænker lidt, hvorfor skal jeg betale til en A-kasse hvis jeg alligevel aldrig vil kunne få udbetalt dagpenge, hvis jeg skulle blive arbejdesløs.

Hvad gør I andre som er i samme situation?

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Forstår udmærket din frustration over systemet.

Men sagen er den at man som hovedregel enten er lønmodtager eller selvstændig, når vi tænker a-kasse. Det vil i dit tilfælde sige at hvis du mister dit løn arbejde, så bliver du nødt til at skille dig af med din virksomhed for at få dagpenge.

Jeg er selv medlem af ASE a-kasse for selvstændige. For at få dagpenge skal du i udgangspunktet ikke være momsregistreret, men der er et lille hul. Hvis din virksomhed betegnes som bi-erhvervs og f. eks er en mindre webshop, så kan man forsætte selv på dagpenge. Men det kræver en godkendelse og en vurdering af a-kassen.

Prøv at kontakte f. eks ASE eller en anden a-kasse for selvstændige og få tilsendt noget omkring dagpenge og det at være momsregistreret, de har noget let forståeligt brochure materiale omkring emnet.

Mvh

Hilbert

Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var netop ASE jeg kontakede, det var dem der sagde at jeg skulle have 30 timer i min virksomhed for at kunne blive medlem hos dem. Men jeg vil prøve at få fat i deres brochure og se om den kan gøre mig klogere.

Tak for svaret.

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det har heller ikke været nemt at få noget konkret svar fra dem, har snakket mange gange med dem vedrørende dette problem. Tror jeg har snakket med 3 forskellige personer inden jeg fik den brochure jeg nævnte for dig

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)