Jeg står i den situation, at jeg har købt noget og vil trække momsen fra og betalt med mit private kort.
Hvordan bogfører man det, kan godt vælge den rigtigte konto, men kan jo ikke vælge den bank konto jeg har opgivet på profilen, da den er til min erhvervskonto og pengene er taget fra privat konto? Bruger billysbilling.dk
Kan du ikke bare lave en bankoverførsel fra din erhvervskonto til din privatkonto, pålydende det præcise beløb, og skrive privat udlæg til kvittering xyz"?
Det har jeg vidst nok gjort et par gange, og min revisor har ikke brokket sig (endnu) :)
Rent regnskabsmæssigt over for SKAT har det ingen betydning.
Du kan sagtens bogføre på bankkontoen i systemet, og så bare overføre pengene fra din firmakonto til din privatkonto som almindelig bankoverførsel.
Skattemæssigt er du og selskabet samme juridiske person, og derfor kommer du ikke ud i noget "snavs" mht. beskatning af midler, der flyttes fra virksomheden til dig eller omvendt.
Hvis du vil gøre det mere teknisk korrekt, kan du bogføre det på egenkapitalen under mellemregning i stedet for bankkontoen. Men det giver efter min mening bare noget mere bøvl at gøre det andet. Det er sådan jeg selv gør - så hvis det er forkert, er du ikke den eneste, der ryger i fælden :)
Det korrekte er, at private udlæg eller indskud skal bogføres under egenkapitalen under posten, som kan have flere navn, "Privat indskud", "Udlæg" eller "Mellemregning".
Undgå enhver form for indblanding af andre bankkonti, da dette kan medføre en uoverskuelig bankkonto, som ved en afstemning kan blive en større opgave.
Hvis man har et forholdsvist lille forbrug på den måde, og hele tiden sørger for, at overføre penge fra sin egen konto til firmakontoen, så ser jeg ingen problemer med at vælge den pragmatiske løsning.
Det er klart, at hvis man ikke kan godtgøre for de bevægelser, der er på firmakontoen og glemmer at afstemme ind i mellem, så kan det blive noget værre noget - og meget uoverskueligt.
Jeg mener i øvrigt også, at mellemregningskontoen (eller et af de andre navne) med jævne mellemrum skal "tømmes" - altså nulstilles, således den ikke bare vokser og vokser, men det kan være jeg husker forkert.
Jeg mener i øvrigt også, at mellemregningskontoen (eller et af de andre navne) med jævne mellemrum skal "tømmes" - altså nulstilles, således den ikke bare vokser og vokser, men det kan være jeg husker forkert.
Hvorfor det?
Denne konto kunne faktisk blive rimelig interessant, hvis man på sigt vælger eks. beskatning efter Virksomhedsskatteordningen eller skal dokumentere sine hævning/indskud overfor et pengeinstitut m.fl.
Men nu hvor jeg tænker mig om, så er det nok mellemregningskontoen "den anden vej" jeg tænker på skal "nulstilles"... Og det er jo kun interessant, hvis det ikke er et personlig ejet selskab uden for VSO. Min pointe med at nulstille mellemregningskontoen var netop, at ellers har firmaet jo reelt købt en masse ting for dig som privatperson, som firmaet egentlig ikke burde... Er sikker på at min skatteretsforelæser sagde, at man ikke bare kunne lade den vokse og vokse.
Men det var efter grundig omtanke jo også den anden vej og ikke hvor man har købt ting for egne midler som reelt burde være købt af firmaet.