Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed u. 18 år: kr. 61.000,-

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Der er en ting der virkelig undrer mig. Måske misforstår jeg, men hvis ikke, så er der virkelig noget galt med Danmark.

Flere iværksættere, og gerne unge iværksættere, er det, som Danmark har brug for. Det hører vi så tit.
Men hvad hvis de er under 18 år?

Forestil jer en knægt på 16 år, som vil starte en lille virksomhed.
De håbefulde forældre lader knægten stifte virksomhed i deres navn.

To år senere har enkeltmandsvirksomheden aktiver og passiver for samlet næsten 100.000 kr.
Derudover er knægten blevet 18 år, myndig, og vil gerne videre og selvfølgelig overtage og blive fuldmægtig i sin egen virksomhed.
Men skattesystemet kræver, at knægten køber virksomheden af forældrene. For en realistisk værdi, som må svare til værdien af aktiver og passiver, altså cirka 100.000 kr.

Forældrene skal samtidig betale SKAT af deres indkomst, også den indkomst der kommer af salg af virksomhed.
En indtægt (uanset den føres tilbage igen som gave over nogle år eller lignende) på 100.000 kr. koster imidlertidigt 61.000 kr. for forældrene, med en skattetakst på 61%.

Så reelt set er det bare navnet på et stykke papir der skal ændres, fordi knægten startede 2 år før sin myndighed.
Prisen for dette tidlige iværksætteri er dermed 61.000 kr.

Jeg synes selv at det tidligere indførte selskabsregistreringsgebyr på 670 kr. (webreg) er grueligt at stramme den, men 61.000 kr. uden at få noget som helst tilgengæld.
Kan det virkelig passe? Hvorfor skal det være sådan, det må da afskrække folk med bare en smule fremadsynethed, som måske kunne have opfundet en ny energikilde eller andet vildt i mellemtiden.

Ha' en god aften og snart en god weekend, alle sammen :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det danske system er fucked up og i stykker, men ingen vil/tør/kan (vælg selv) gøre noget ved det. Vi må bare lære at leve med det, I guess...

Vh Anders Eiler

Founder @herodesk.io

 

Herodesk er et simplere og billigere helpdesk system til danske iværksættere og webshops.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sune Westphalen:
Prisen for dette tidlige iværksætteri er dermed 61.000 kr.

Hvis man så ofrede lidt midler  på professionel hjælp så ville man ikke bringe sig i den situation, at det ville koste 61.000 kr. eller noget i nærheden af dette. Dette kaldes skatteplanlægning.

/Henrik

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan vel altid lave en virksomhedsomdannelse og så overdrage anparterne til barnet?? Det kan i hvert fald gøres uden skattemæssige konsekvenser for forældrende. Barnet beskattes af den fulde avance når kapitalandelene sælges.

Indrømmet, det er ikke den mest simple løsning men det er da et forslag (-:

/Banditten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sune Westphalen:
Jeg synes selv at det tidligere indførte selskabsregistreringsgebyr på 670 kr. (webreg) er grueligt at stramme den, men 61.000 kr. uden at få noget som helst tilgengæld.

Ikke pive - brugergebyret er jo netop for at finansiere driften af det system der skal holde styr på selskabsregistreringerne. Brugerbetaling er det så urimeligt?

/Henrik

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Brugerbetaling er det så urimeligt?

61.000 kr. er i mine øjne en urimelig brugerbetaling især for en nyudklægget myndig person.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er de 670 kr. jeg henviser til.

De 61.000 ville man komme til at betale, hvis man sørger for den rette skatteplanlægning.

/Henrik

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten:

Du kan vel altid lave en virksomhedsomdannelse og så overdrage anparterne til barnet?? Det kan i hvert fald gøres uden skattemæssige konsekvenser for forældrende. Barnet beskattes af den fulde avance når kapitalandelene sælges.

Indrømmet, det er ikke den mest simple løsning men det er da et forslag (-:

/Banditten

Måske det du siger kan lade sig gøre. Men jeg har tidligere snakket med min advokat omkring det at overdrage anparter, og selv i familieforhold skal der være tale om et køb.

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Det er de 670 kr. jeg henviser til.

De 670 kr. kan jeg sagtens følge til en hvis grad er rimeligt, selvom jeg ikke tror på at det arbejde der udføres eller ihvertfald burde kunne udføres 100% automatisk, er så mange penge værd. Men uanset troede jeg engang jeg betalte for denne slags ydelser igennem min SKAT.

Nå, men lad os nu ikke gøre dette til en debat om iværksætterskatten, dem er der nok af.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sune Westphalen:
iværksætterskatten

Jeg kan ikke forstå at den altid skal omtales som en iværksætterskat. Det er de store etablerede spillere på markedet som lægger størstedelen af de afgifter.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)