Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Crowdfunding i Danmark

Side 5 ud af 6 (57 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige lidt extra info på crowdfunding-

Jeg er ret vild med indiegogo.com ( vist iøvrigt den ældste crowdfunding platform, fra 2007)

egentlig minder den meget om kickstarter.com, bortset fra det er muligt at få sin funding udbetalt selvom man ikke når målet

tjek selv "modellen" her : 

http://www.indiegogo.com/learn/pricing

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej Martin, og alle andre i tråden...

Føler lige jeg må på banen her - eftersom det er mig der har startet booomerang.dk og arbejdet med det siden april sidste år.

booomerang har ikke sin plan - for der har aldrig været en plan, om kun at skulle tilbyde crowdfunding indenfor specielle kategorier. Så planen for booomerang.dk er den sammen som da jeg startede: at tilbyde en crowdfunding platform hvor kreative iværksættere kan forsøge at crowdfunde deres projekter. Metode er reward-baseret som f.eks. kickstarter og Indiegogo. Nu vi er ved det, så lad mig lige skrive, da begreberne er mange og de flyver rundt i debatten (ikke bare her, men goså andre steder), at der findes 4 former for crowdfunding som vi kender det idag.

* equity-based crowdfunding (hvor der investeres penge for aktier/renter/afkast)

* lending-based crowdfunding (hvor der lånes penge ud mod en rente/afkast)

* reward-based crowdfudning (hvor der doneres, gives, nogle penge mod at få noget retur (Rewards, incitament)

* donation-based crowdfunding (lidt det samme som reward-based, men hvor funderen gør det mere af velgørenhed uden noget ønske om noget retur)

Jeg kan læse at du er ved at starte et Amino Kapital Børs, og det er også en god idé. Selv om jeg føler mig overbevidst om, at du skal sørge for at holde din 'r**' fri rent lovgivningsmææsigt, således at Amino ikke pådrager sig et rådgivningsansvar. Skulle det 'gå glat' skal ansvaret jo placeres, så sørg for at det ikke bliver hos dig. Glæder mig til at se hvad du kommer med :) 

Da du nu skriver at du er vild med crowdfunding, så kommer her en lille opfordring: Jeg kan godt lige at drikke kaffe med interessante mennesker, så måske vi skulle drikke en kop sammen nu hvor du er på dansk jord igen ? Gode idéer og nye muligheder kan vi skabe sammen, så crowdfunding får den fremtid det fortjener - så dit eventuelle input er meget velkommen. Og JA, jeg tror selvfølgelig på at det har en fremtid i Danmark. Efter at have holdt næsten 100 foredrag rundt om i landet er jeg ikke i tvivl om at det kommer. Inkubationstiden er bare længere her...og så alligevel ikke. Efter kickstartes første tre måneder var det største projekt de havde crowdfunded et på USD 75,00 - siden har det af mange årsager (primært kulturelle forskelle i forhold til DK, hvis du spørger mig) taget fart.

BTW: Jeg drikker ikke kun kaffe med Martin :), men med alle amino'er der har gode input til crowdfundingens fremtid i DK. Så sidder du med noget du mener kan virke, så lad os gøre det sammen. 

Stay tuned, 

Michael Eis

booomerang.dk - crowdfunding på dansk

www.booomerang.dk

www.facebook.com/booomerangdk

www.twitter.com/booomerang_dk

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

der skulle stå... 

booomerang har ikke ændret sin plan...afsnit to

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Har tidligere haft en tråd tilbage i marts om en låneforening http://www.amino.dk/forums/t/156198.aspx og fandt ud af der er muligheder for at skaffe penge tid dette. Men da der ikke rigtig kom nogle forklaringer på hvad loven siger havde jeg lagt det på is igen.

Der var en tråd som var på Amino uge nyhedsbrev med en som søgte kapital til at købe noget fotoudstyr. Hvor der blev skaffet 3500 i løbet af kort tid.

Det fik mig til selv at prøve og finde ud af hvad loven siger. Så jeg prøvede og tage kontakt til finanstilsynet. Og den forklaring som jeg fik fra dem var at hvis man lavede en portal som formidlede kontakten mellem den som har brug for kapital og den som ønsker kapital så er det lovligt.

Men hvis man gør det som crowdfunded.dk og de andre gør er lovligt fordi de ikke får pengene retur fik jeg ikke lige spurt finanstilsynet om.

Men de sagde at man var en bank hvis man fik pengene ind på ens konto og så overførte til ansøgeren. Og at så skulle man have 600.000 for at starte denne type virksomhed op. Spurte så ind til det som Kbh Kommune er i gang med over at de vil låne penge ud hvis man er arbejdsløs og vil starte virksomhed. Og som altid med offentlige virksomheder kan de ikke svare på enkeltsager. Men så måtte jeg kontakte kbh kommune.

Jeg kan se at der er sendt lidt privat beskeder ang. hvad der er tilladt ifgl. loven. Det ville være dejligt hvis man ville dele dette med os andre.

Det ville også være sjovt og høre hvad Martin er kommet frem til med sit projekt. Men det tyder på at det skal være store projekter han går efter.

Det kan godt være at man i de Crowdfunding som er lavet i dag ikke får pengene retur men man får jo stadig pengene ind på ens konti fraen form for investorer og sender dem til nogle som har brug for kapital så er de vel også en form for bank og derfor skal de være reg. som bank virksomhed eller er de dækket ind under nogle andre love. ?

Håber at i kan komme med nogle flere informationer troede bl.a. at booomerang havde noget liggende om revisor opl. men der var ikke kommet noget man kunne bruge på dette punkt.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian, 

Vi har haft møde Deloitte, og dette blogpost var hvad vi fik ud af det møde hvad angår CF og SKAT:

http://www.booomerang.dk/blog/crowdfunding-og-skat/

Mic

Fra Danmark
Tilmeldt 22. Nov 11
Indlæg ialt: 28
Fra  crowdfunded.dk Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi leder lige nu efter flere hænder af frivillige til at løfte crowdfunding konceptet i Danmark i crowdfunded regi. Er du frisk så læs mere på vores amino blog indlæg her.

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ville jeg ikke oprette en ny tråd, da der er en så fin en allerede.

Men på kickstarter ser man mange danske projekter. Hvordan hænger det sammen med at man skal have UK adresse, bankkonto, pas osv?

Jeg er på et punkt hvor jeg har lavet en stor del til et projekt jeg ville præsentere derinde og har ikke haft skrubler om hvorledes det kunne lade sig gøre eller ej, netop da der er mange danske projekter derinde.

På forhånd tak.

Simon

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Det afhænger nok af projektet størrelse om hvad du har behov for, men det letteste ville nok være at vælge en dansk side, f.eks CAREMAKER.dk - her kan man også samle ind til hvad som helst, og de er linket godt op mod de sociale medier, som jo er kerne i crowfunding. Ydermere har de nogle andre ret fede features hvor folk kan hjælpe/støtte uden egentlig at skulle have penge op af lommen.

/Mike

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mike
Tak for svaret, jeg vil da helt sikkert kigge nærmere på andre muligheder i DK også. Men nu har jeg tilfældigvis filmet og lavet video på engelsk så jeg er en smule nedslået lige nu :) da der er lagt mange timer i det.
Jeg burde nok har undersøgt det bedre, og undersøger da også nærmere hvordan og hvorledes, men har jo bare set hvorledes mange projekter fra danmark er derinde.

Projektet er ikke gevaldigt, men jeg vil alligevel bede om et beløb omkring 70k, hvilket er det jeg har vurderet og regnet mig frem til er nødvendigt.

Igen tak

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen du kan sagtens bruge video (også engelsk) inde på CAREMAKER. Jeg kan se, at flere har samlet over 100k ind på kort tid, så at du skal bruge 70k, det virker ikke urealistisk :)

Held og lykke med det :)

/Mike

Side 5 ud af 6 (57 indlæg)