Broballe Bryghus er opstået på ideen om, at godt lokalt brygget specialøl kan skabe fokus på lokalsamfundet og skabe fornyet aktivitet.
Jeg har selv købt en lille anpart i det lille bryghus. Ikke fordi, at jeg har speciel tilknytning til selve Broballe, men fordi, at sådanne aktiviteter netop er med til at skabe liv og aktivitet i lokalsamfundet, som konkurrerer hårdt mod de større byer.
Jeg har valgt at støtte de mennesker og den gode ide, fordi jeg selv er vokset op i et lille lokalsamfund, og fordi at jeg ved, at netop disse aktiviteter skal støttes med hjertet ( og lidt med pengepungen).
Så derfor køb anparter i et lille bryghus og se ideen vokse.
Det kunne være ganske sjovt at være anpartshaver i et bryghus - Om ikke andet til generalforsamlingen, når der skal smages øl
Jeg synes dog godt nok deres udbudsmateriale er noget tyndt, især på det økonomiske plan, budgettet er meget lille, og fortæller ikke noget om de omkostninger der er til lønninger og en masse andet.
Samt hvor mange ansatte der skal tilknyttes, planer for salg af øllen osv...
Med hensyn til budgettet, så har jeg ikke selv gjort mig så mange tanker omkring det, set med investeringsøjne. Jeg har nok mest lagt hjertet i det og så de (formentlig) gratis øl til generalforsamlingen
Men ellers økonomi spørgsmålene skal næsten rettes til den ansvarlige, som efter hjemmesidens oplysninger må være
Hmm... Undskyld jeg siger det, men forstår da egentlig godt hvis de har lidt problemer med at sælge anparterne...
Har skrevet en mail til 2 af personerne i bestyrelsen, men har intet svar fået - Det giver ikke ligefrem lyst til at investere sine penge der, selvom jeg ellers har snakket med en del kammerater. De kunne også se potentiale i det, men hvis jeg ikke har svar inden imorgen dropper vi nok idéen...
Godt du nævner det. Jeg har lige haft fat i formanden, Karsten Grau, som vist ikke lige var klar over, at jeg på eget initiativ har sat lidt online marketing igang for Det lokale bryghus i Broballe.
Så drop endelig ikke ideen, det kunne rart med nogle flere medindehavere.
Jeg må indrømme, at jeg godt kunne være fristet til at købe anparter i et bryghus, men selvom det er øl så vil jeg dog gerne vide lidt mere om hvad det er jeg investerer i.
Det jeg gerne ville se på websitet er beskrivelser af visionen: hvad vil man opnå, hvilke kvalitetskrav stiller man, hvilke øl sammenligner man sig med. Hvem er brygmester(e), har vedkommende erfaring, og hvis ikke, så vil jeg gerne høre historien om hvorfor man så brændende må lave øl. Der mangler lidt en formidling af motivation og glæde hos bagmændene
Mere praktisk synes jeg godt man kunne lave et mere uddybende prospekt, der formidler hvilket brand man vil skabe, hvordan man vil opnå salgsmål og hvilke risici der er forbundet med det, og igen hvilken ekspertise de involverede måtte have eller ikke have på det område. Budgettet fortæller intet om hvordan man forestiller sig driften skruet sammen økonomisk.
Desuden synes jeg der er lang vej endnu med salget af anparter.
Jeg tog mig den frihed og invitere formanden og de andre repræsentanter ind på Amino, som jo er et helt kanon forum.
Det var de meget interesseret i.
De er specifikt blevet bedt om at kigge på de indlæg, som I har skrevet vedr. dette lille bryghus, så jeg håber også at dine gode råd og opfordringer bliver læst af dem.
Jeg håber, at du må finde eller få de nødvendige oplysninger af dem, så vi kan mødes til generalforsamling og selvfølgelig smage på "vores" øl.
Jeg hører nok til den del af befolkningen som ikke sidder og jubler hver gang et mikrobryggeri ser dagens lys. Det er da en romantisk tanke at byen brygger sit eget øl, og at der skabes lidt fællesskab omkring det. Men når alt kommer til alt, så er et bryggeri business, hård business. I ethvert supermarked er der efterhånden mere end 30 forskellige øl. Der er mange om buddet, og jeg tror at det er opad bakke for mange mikrobryggerier når nyhedens interesse har lagt sig, og øllet til 25 kr. flasken atter bliver byttet ud med dåsebajere fra grænsen (jysk fænomen?).
Mikrobryggerier er nok en af de få virksomhedstyper folk investerer i uden at se en ordentlig forretningsplan. Jeg så for noget tid siden et prospekt, og det var fyldt med søde ord og lovprisninger om hvor godt øllet ville blive. Hvilken tradition det var baseret på, og nogle historiske fortællinger fra en brygger der havde levet i byen for 100 år siden. Det er jeg sgu da ligeglad med! Skal jeg INVESTERE i noget vil jeg sgu da se en plan for erobring, og ikke mindst fastholdelse og udvikling af markedsandele.
Jeg vil til enhver tid kalde køb af anparter i et mikrobryggeri for et SPONSORAT og ikke en INVESTERING. Kald dog en spade for en spade!
Nå, det var egentlig ikke meningen at dette indlæg skulle komme til at lyde som om at jeg er imod mikrobryggerier, for det er jeg slet ikke. Jeg køber da også selv øl fra mikrobryggerier, men med den begrænsede mængde øl jeg drikker er det nok ikke mig der redder dem. Jeg synes at det er rart med et stort udvalg, og jeg er også villig til at betale en merpris for en god vare.
Men at se køb af en anpart i et mikrobryggeri som en investering, det ville jeg aldrig. For mig ville det være et sponsorat på lige linje med at give den lokale boldklub en check til nye bolde.