Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdien af sin virksomhed?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Vi står og skal til at udvide vores kassekredit med banken. Vores bank er meget iværksætter venlig, men selvfølgelig forlanger de en smule angående forventet budget osv. Men derudover har jeg spekuleret på, om ikke også det ville være en kæmpe fordel, at man fik virksomheden vurderet, så i tilfælde af en konkurs, at de kan se firmaet kan sælges, og gælden evt. helt indfriet.

Er der nogen der ved noget om dette? Vi har jo lagt 100''vis af timer i vores sider og projektor, og det kan de jo ikke umiddelbart se i banken, så nogen der ved hvem der evt. kan vurdere den slags?

Billigt Hundeudstyr Online

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:41
I tilfælde af konkurs vil kreditorerne (herunder banken) kunne hente deres penge af egenkapitalen.

Værdiansættelse af en virksomhed i denne forstand er altså indre værdi- egenkapitalen. I tilfælde af salg er værdiansættelsen indre værdi + eventuel goodwill. Goodwill er dog ikke noget der kan give penge til banken i tilfælde af konkurs, hvorfor I muligvis skal ud og lave emission for at få kapitaltilstrømning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:17
Hej!

Banken giver nok ikke megen kredit for good-will. Herunder jeres mange brugte arbejdstimer.

Som skrevet overfor, er det nok nærmere egenkapitalen, og dermed også de private udtræk

banken vurderer på.

/Peter

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 18:47
Jeg tænker ikke på arbejdstimerne i sig selv. Dem er der vel ingen værdi i. Jeg tænker på det man har bygget op på de timer. En hjemmeside f.eks. Tæller den intet for en bank, at man f.eks kan vise der sælges for 1 mio. årligt gennem den? Men det var også lige så meget bare for at finde frem til, hvordan det kan værdisættes. Svært og give et bud på den slags, men firmaer der overtager portaler og hjemmesider, må vel have en fornemmelse af værdien, inden de fyrer et beløb af.

Billigt Hundeudstyr Online

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:57
Hej!

Ja....bankerne burde nok vurdere efter en "going concern" betragtning, men tror nok at

de oftest går med "livrem og seler" altså nærmest en "worst case" vurdering.

Der kan da laves nogle mere eller mindre "kryptiske" regnestykker på den slags.

I sidste ende er det så et spørgsmål, om banken "æder" beregningen.

/Peter

Tilmeldt 12. Dec 05
Skrevet kl. 19:33
Jeg antog at det var et selskab, er det korrekt? nedenstående er argumenteret ud fra et selskab.

Hvis I har en mellemregning med selskabet vil en tilbagetrædelseserklæring virke godt overfor jeres bank. Det betyder I teorien at I vil vente med jeres krav mod selskabet indtil alle andre kreditorer har fået deres. Det viser at I selv tror på selskabet og stiller samtidigt banken bedre.

Vedr. værdiansættelse tror jeg at det er spild af tid, så hellere en blank revisorpåtegning samt nogle fine budgetter. Hvis selskabets eneste aktiv er en hjemmeside og aktiverede udviklingsomkostninger kan det være svært at værdiansætte det i forbindelse med en konkurs da udviklingsomkostninger i de fleste små selskaber primært kun kan bruges af dem der allerede er inde i ideen etc. Udviklingsomkostninger vil derfor i jeres tilfælde sjældent kunne værdiansættes til meget.

Vedr. jeres hjemmeside kræver en værdiansættelse at der er en køber, hvilket ikke altid er lige nemt.

Summa sumarum tror jeg at en blank revisionspåtegning er vejen frem, du kan evt. tage din revisor med i banken da min holdning er at bankerne er blødere når man har "backup" med.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:51
Hej!

Jeg mener nu, at vi taler om et I/S, så selskabsbetragtninger kan nok ikke bruges

til meget.

/Peter

Tilmeldt 12. Dec 05
Skrevet kl. 20:05
hey Peter.

Det er meget muligt, jeg kunne bare ikke se det fremgik af noget.

I så fald trækker jeg mine svar tilbage :)

Dog mener jeg stadig en revisor kan bruges

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:11
Hej!

OK...når man kigger på profilen, står der selvstændig med I/S.

/Peter

Tilmeldt 12. Dec 05
Skrevet kl. 20:30
My bad- stadig ny herinde.

jeg beklager forvirringen.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)