Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mac eller PC, hvad skal jeg vælge?

Side 5 ud af 7 (68 indlæg)
Fra Bogense
Tilmeldt 7. Aug 11
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

MAC! :-)

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Mac Mac Mac
Mit bud er at alle som anbefaler Windows aldrig har hft en Mac... Jeg skiftede for 5 år siden og der kommer ALDRIG en Windows pc ind i mit hus...

Til de få pc applikationer jeg ser bug for bruger jeg Parrallels - fungerer fint på min AirBook....

Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Odense N
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 86
Fra  JED it- & teleservice Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej KBT

Har nu været igennem næsten alle svar til nu, og undre mig over at der ikke kom en lille Linux freak på banen :-) Så skulle du have set ophedet debat, gnæk gnæk..

Jeg har ikke selv været ejer en MAC endnu, men jeg er slemt bange for at det kommer, da jeg bl.a. lever af at IT supporterer mine kunder:-)

Min erfarring er, at specielt unge m/Kér, skal have en MAC, for at være "in" i deres miljø. Men de skal også have Office pakken, for ellers kan de jo ikke dele dokumenter og få nogen til at skrive ud for dem - ja jeg ved at man kan gemme som o.s.v. men det gør de unge "m/Kér" ikke altid..

Vi er i en tid hvor Æble Brandet (efter min mening) står lidt for stærkt. Når de unge (14/15 årige) skal vælge fx. efterskole, går de guddødema efter de skoler hvor de "får" en "gratis" MAC når de starter på solen.

Hvis du er i et Studie miljø, ser jeg ingen problemer i at vælge en MAC, så er du med på noderne, og kan få eventuel support af øvrige MAC brugere.

-og helt ærligt.. Hvis det er et bogligt studie du vælger, er det nok fuldstændig ligegyldigt hvilket mærke du vælger, her skal du kunne skrive, surfe, dele dokumenter, printe og for guds skyld, kunne placere kopiér af dine data / opgaver på nettet via fx. DropBoks eller lignende, og det kan du uanset om du benytter Mac / Windows eller for den sags skyld Linux.

Det eneste jeg vil bede dig overveje er:

hvad sker der den dag du sidder og knokler med en afleveringsopgave, det er blevet sent og du får hældt Cola, kaffe eller en gang suppe i tastaturet?

Giv det en tanke.....................

Mit valg ville være at gå efter fx Lenovo´s Think serie, og i dit tilfælde en Lenovo ThinkPad idet der fx. er "SpillProff" keyboard, dvs. væsken løber lige igennem - (og ned på dine papirer på bordet Wink) Tro mig, det vil du være glad for i situationen. (Jeg ved sandt at sige, ikke om en MAC yder samme beskyttelse mod fx. spildt væske)

ThinkPad udmærker sig iøvrigt også ved at have "ShockResistant" Harddisk - Om det så reelt hjælper dig når du taber Laptoppen på vej til dit Studie for at aflevere en opgeve er et godt spørgsmål.

Nok religion herfra... Jeg er stadig til PC verdnen for jeg føler mig tryg hvis jeg skulle stå i den situation at der opstå en "katastrofal fejl" ved mit system når det er mest ubelejligt, så er jeg sikker på at der altid er hjælp at hente Geeked

Jeg vil ønske dig et godt valg, og held og lykke med dit studie

Mvh. Jesper

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altså også meget vigtig og kende forskellen på almindelige bærbare og forretnings maskiner !!

Feks Hp Probook og deres Elite serie, det er altså en helt anden klasse

Eller som folk også har skrevet ibm/lenovo thinkpad

Nu sælger jeg bærbare og it til hverdag, og vi sælger både macs og acer maskiner...

Hvis du gerne vil have en let bærbar og har brugt windows i mange år, er det vigtig du tager et kig på Intel ultrabooks feks Acer S3

Men hvis det er til forretning og den skal med rundt er det vigtig den er af god kvalitet og så skal du vælge en Acer travelmate serie eller en HP probook, Der kan byggekvaliteten ved en lækker designer mac altså ikke holde til samme håndtering.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Jesper,

Jesper:
Jeg har ikke selv været ejer en MAC endnu, men jeg er slemt bange for at det kommer, da jeg bl.a. lever af at IT supporterer mine kunder:-)

Du skal nok ikke satse din forretning på Mac support Cool - for der er praktisk taget ikke nogen support - det er jo for pokker det, som er så hamrende fedt med Mac.. Når man har en Mac re-installerer man ALDRIG operativsystem, man har ikke device drivere der ikke virker, man har ikke underlige opdateringer. Der er ikke installeret ekstra hardware, som konflikter med anden hardware - alt fungerer jo bare som smurt.. Det er én af grundende..

Så er der Mac oplevelsen... Stort set aldrig software der crasher, praktisk taget ingen virus og andre ondsindede ting og så integrationen mellem programmer - det er så smooth så du slet ikke tror det, indtil du har prøvet det... og jo, har f.eks. Pages, som er Apples egen pendent til Word - så skal man ikke nødvendigvis gemme den i Word format - man kan bare vælge "Del" og så dele den som Word - så er det kun modtageren der skal lide med Word.. Iøvrigt har jeg lige læst Issaksons Jobs biografi, og MS Word blev faktisk udviklet til Mac før til Windows - lidt morsomt..

Jeg arbejder sammen med kollegaer, som har PC - og har aldrig problemer med at dele dokumenter, viden m.v. og jeg bruger overhovedet ikke office - og kunne iøvrigt ikke drømme om det - for jeg synes at Apples iWorks er federe... Bare som eksempel, så koster hele pakken 599,- kr. inkl. moms og du får Pages (MS Word), Numbers (MS Excel) og Keynote (MS Powerpoint)... og for alle programmerne, så er de super intuitive og så output'er de professionelt.. f.eks. kan alle tre programmer (inkl. Numbers) gemme trykklare PDF filer, som ikke blot er til skærmbaseret brug, men som rent faktisk kan bruges i grafisk produktion (hvor jeg bl.a. arbejder - med salg)... Keynote har så mange lækre funktioner at Powerpoint ligner en børnehave på tur overfor et Hollywood studie af effekter...

OG

Antallet af Apple bruger er STÆRKT stigende. Apples bærbare er idag den computer der sælges flest af overhovedet. Antallet af PC'er er naturligvis højere, fordi der er mange flere producenter - men Apple er større end både HP, Dell, Acer, Asus osv.. lidt interessant når man tænker på at Apple for ikke særlig mange år siden var lukningstruede og bl.a. blev redet af Microsoft der investerede penge og garanterede udvikling af Office til Mac i lang tid.. fantastisk at Apple nu er verdens største!

Omkring hardwaren..

Apples hardware er altså også second to none.. Jeg har ikke testet om den kan klare en cola test - og har hellere ikke tænkt mig at prøve - men Apples maskiner er ikke lavpris maskiner.. komponenterne er de bedste - designet og udførelsen er kompromisløs og skal du have en PC med samme specs, så koster den tit det samme eller mere...

Apple har iøvrigt også schock resistent harddiske - men nu f.eks. min AirBook har SSD harddisk, så det er jo knap så relevant... Skærmen er lysstærk og fuldstændig som den skal være.. Operativsystem, applikationer, video, spil kører fuldstændig som det skal uden andet hardware end det som er i maskinen fra fødslen.. Ved ikke om du ved det, men Apple har også den her fantastiske magnetiske powersupply tilslutning, som gør at falder man over ledningen så falder den bare ud, uden at hive maskine på gulvet eller tilsvarende...

Det kan godt være at der er mange der synes at Apple brugere bliver religiøse og følelsesladede, men jeg kan for mit eget vedkommende sige, at jeg bruger min computer SÅ mange timer om dagen og til SÅ mange forskellige ting at den bare skal virke. Programmerne skal bare køre. Værktøjerne skal bare være top-tunede og Apple leverer på alle punkter efter min mening.. 

Integrationen til Apples egne tjenester, som me, iTunes, iPhones osv.. er jo et helt kapitel for sig selv.. SÅ fedt og så enkelt...

Den katastrofale situation som du frygter kan opstå på din PC - sjovt nok - den tænker jeg aldrig over mere. Da jeg arbejdede på et blad, hvor vi brugte PC'er var min hånd nærmest konstant på CTRL + S, for at sikre at mit arbejde ikke blev smidt væk, når/hvis et program crashede...

Jeg skal dog retfærdigvis sige, at de gange jeg det seneste år har arbejdet med Windows 7, så synes jeg det er fedt... lidt for meget legetøj, blink blink og lir efter min smag - men det kan jo slås fra.. Glæder mig til Windows 8 - for jeg synes faktisk at Microsoft istedet for at fortsætte med at efterligne Mac ser ud til at arbejde med Tiles og andre spændende brugergrænseflader som re-definerer Windows istedet for være en halvdårlig kopi. Skal så iøvrigt sige at jeg tidligere var MEGET glad for både Word og Excel - men de nyeste versioner - jeg må være dum - jeg kan simpelthen ikke finde ud af dem... totalt uoverskuelige menuer, dårligt design og en indforstået anvendelsesmetode, såh...

Jeg er ikke bevidstløs Apple fan - men de skal skuffe mig SÅ meget før jeg overhovedet vil overveje et skift.. 

Min forretningspartner Magnus har iøvrigt altid været glad for hans Lenovo, så i den del af spektret er din anbefaling sikkert fin - især hvis man kan lide en computer der ligner en blanding af en Hummer og en Amerikansk kampvogn.. smukke - det er de sgu ikke!

:-)

God aften,

Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten Reitoft:
Du skal nok ikke satse din forretning på Mac support Cool - for der er praktisk taget ikke nogen support - det er jo for pokker det, som er så hamrende fedt med Mac.. Når man har en Mac re-installerer man ALDRIG operativsystem, man har ikke device drivere der ikke virker, man har ikke underlige opdateringer. Der er ikke installeret ekstra hardware, som konflikter med anden hardware - alt fungerer jo bare som smurt.. Det er én af grundende..

Igen der kan nævnes talrige eksempler på at de desværre ikke er alle Apple brugere der har den oplevelse, nogle har, andre har desværre ikke.
F.eks kan jeg nævne at jeg har skullet sætte en printer om som var mackomp. bare ikke med alle funktioner som der var understøttelse for på en windows. Så det kører ikke altid som det skal.

Morten Reitoft:
Antallet af Apple bruger er STÆRKT stigende. Apples bærbare er idag den computer der sælges flest af overhovedet. Antallet af PC'er er naturligvis højere, fordi der er mange flere producenter - men Apple er større end både HP, Dell, Acer, Asus osv.. lidt interessant når man tænker på at Apple for ikke særlig mange år siden var lukningstruede og bl.a. blev redet af Microsoft der investerede penge og garanterede udvikling af Office til Mac i lang tid.. fantastisk at Apple nu er verdens største

Jeg vil da gerne se de tal, for jeg har ikke kunnet finde dem, jeg kan se at de er den producent er der mest stigende, men de når ikke de andre i det samlede antal til sokkeholderne.
Se f.eks http://imacguide.dk/nyheder/apple-nu-blandt-de-fem-storste-computerproducenter-i-vesteuropa/

Morten Reitoft:

Omkring hardwaren..

Apples hardware er altså også second to none.. Jeg har ikke testet om den kan klare en cola test - og har hellere ikke tænkt mig at prøve - men Apples maskiner er ikke lavpris maskiner.. komponenterne er de bedste - designet og udførelsen er kompromisløs og skal du have en PC med samme specs, så koster den tit det samme eller mere...

Hvis apple er second to none, så er det det samme som at sige at det er en fornuftig anden bærbar også, for det er og bliver de samme komponenter de er bygget af, med undtagelse af kabinet og bundkort.

Hvis apple er så meget bedre en de andre, hvor er det indbyggede 3G/4G, hvor er dockingstationen ?
mange af min kunder kræver de ting, for når der er mange ekstra ting som er tilsluttet og de skal hive en hel skov af stik ud og ind et par gange om dagen, ja det fungere har ikke i hverdagen på den lange bane. 

Pris, nu er pris noget der variere rigtig meget, men for sjov har jeg taget den billigste Macbook Pro 15" og en Thinkpad T520 som matcher eller er bedre.
Macbook Pro 15" koster 13799,-

Thinkpad koster Omkring 10.000,- hvis jeg skulle sælge den, dertil skal siges at den har en bedre harddisk, indbygget 3G, og en bedre CPU. 

Og et opslag på EDBpriser kunne helt sikkert gøre det bedre.

Morten Reitoft:

Apple har iøvrigt også schock resistent harddiske - men nu f.eks. min AirBook har SSD harddisk, så det er jo knap så relevant... Skærmen er lysstærk og fuldstændig som den skal være.. Operativsystem, applikationer, video, spil kører fuldstændig som det skal uden andet hardware end det som er i maskinen fra fødslen.. Ved ikke om du ved det, men Apple har også den her fantastiske magnetiske powersupply tilslutning, som gør at falder man over ledningen så falder den bare ud, uden at hive maskine på gulvet eller tilsvarende...

Nu snakker vi ikke om SSD diske her, men standard diske, og der har HP, Lenovo og sikkert også andre indbygget sensorer i deres bærbare som slukker for disken hvis der er for meget eller forkert bevægelse så disken ikke bliver skadet ved f.eks et kraftigt fald.

Igen skærmen er lavet af de/det samme som en vilkårlig anden skærm til en PC.

Du kan også uden problemer smide et spil på en vilkårlig anden PC og så virker det fra starten, det er apple ikke ene om.

Ja deres magnetiske strømstik er smart, men min tanke er hvad sker der når den ligger nede i min taske med alt muligt andet metal, jeg har ikke prøvet det men ved ikke om det giver problemer, men smart det er det.

 

Morten Reitoft:
især hvis man kan lide en computer der ligner en blanding af en Hummer og en Amerikansk kampvogn.. smukke - det er de sgu ikke!


Design det er MEGET individuelt, jeg har kunder der kigger på min Thinkpad og siger, han kan godt li kvalitet, hvorimod de undre sig hvis der kommer en tekniker og begynder at snakke om Apple, for de er det er mere design end funktionsbaseret tankegang.

helt enig i at en Designer/grafiker osv skal komme med den apple, for det virker bedre når de skal vise hvem de er, men sådan er det bare ikke når der kommer en tekniker der kommer, for de er helt forskellige billeder og funktioner det drejer sig om.

Jeg vil slet ikke anfægte at Apple laver nogle gode produkter, men Apple har også deres problemer, det samme har en PC, men Apple løser ikke alle brugeres problemer, de løser nogle problemer for nogle og skaber andre for andre brugere.
Som standard løser en apple opgaven lige så godt som en Windows, men skal du ud over standard, ja så opstår der problemer ved begge platforme.
Og fordi windows er godt for mig er det ikke sikkert det er godt for dig og modsat.

Apple er ikke GUD, Apple er i sidste ende en rigtig god computer som så mange andre, og nu flere der bliver solgt af dem, nu flere problemer dukker der op, fordi sådan er det nu engang, mange giver mange problemer og få giver få problemer.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Jørgensen:
Men hvis det er til forretning og den skal med rundt er det vigtig den er af god kvalitet og så skal du vælge en Acer travelmate serie eller en HP probook, Der kan byggekvaliteten ved en lækker designer mac altså ikke holde til samme håndtering.

Hvorfor skulle en Macbook Pro ikke kunne holde til det? Dens unibody kabinet er da perfekt i forhold til at blive transporteret. HP probook er lækker, men jeg kan ikke lige følge dit argument og det at vælge mellem pc og mac bør handle om det der sker på skærmen (og det super lækre tastatur som der er på Apples bærbare).

:: HDMI kabel ::

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Kolding
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå ja også  kan man docke Hp :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Jørgensen:

Nå ja også  kan man docke Hp :)

Det kan man også med Mac

http://www.eplehuset.dk/produkt/2504_henge-docks-13-macbook-pro-unibody-midt-2009-og-frem.aspx

Side 5 ud af 7 (68 indlæg)