Jeg læste lige en anden tråd: "Det er f.eks. nu helt slut med at købe multimedier, som udelukkende anvendes privat (eks. en iPad). Dem kunne man tidligere købe, og trække fra i sin virksomhed - det kan man ikke længere." Nu er jeg så blevet i tvivl om noget.. Jeg spurgte en revisor, som sagde jeg sagtens kunne trække f.eks. en iPhone fra i mit regnskab. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, den er lige startet op så jeg har købt en iPhone til brug i virksomheden. Herudover havde jeg påtænkt at købe følgende til virksomheden: Computer, evt. iPad, proffesionelt kamera. Alle ting som jeg skal bruge i virksomheden. Jeg har et fuldtidsjob ved siden af, hvor jeg betaler multimedieskat lige pt., derfor har jeg også betalt mit bredbånd gennem firmaet. Mit spørgsmål som jeg håber en af eksperterne kan svare på; kan jeg købe iPhone, iPad, kamera, PC, evt. printer osv. til brug i virksomheden og trække det fra i regnskabet som en normal udgift og samtidig også trække momsen fra? Lige pt. vil jeg så have en negativ moms - dvs. skulle have moms tilbage idet jeg ikke har haft omsætning i virksomheden endnu. |
Media:Jeg læste lige en anden tråd:
"Det er f.eks. nu helt slut med at købe multimedier, som udelukkende anvendes privat (eks. en iPad). Dem kunne man tidligere købe, og trække fra i sin virksomhed - det kan man ikke længere."
Media:Alle ting som jeg skal bruge i virksomheden.
Det er mig, der har skrevet den sætning du refererer til, og det springende punkt i den sætning, er at multimediet udelukkende skal anvendes privat (altså 100% privat).
Det kan man ikke længere, efter at multimedieskatten er fjernet.
Media:Jeg har et fuldtidsjob ved siden af, hvor jeg betaler multimedieskat lige pt., derfor har jeg også betalt mit bredbånd gennem firmaet.
Du bliver forhåbentligt ikke længere multimediebeskattet hos din arbejdsgiver. Der kan højst blive tale om beskatning af fri telefon.
Media:kan jeg købe iPhone, iPad, kamera, PC, evt. printer osv. til brug i virksomheden og trække det fra i regnskabet som en normal udgift og samtidig også trække momsen fra?
Ja, hvis det skal anvendes (i et eller andet omfang) i firmaet.
Momsen kan du kun fradrage for den erhvervsmæssige andel.