Ja, nu har jeg tænkt rigtig længe over det, og vil gerne have min virksomhed startet, ved siden af det arbejde jeg i forvejen har. Jeg efter lyser derfor et svar på et spørgsmål.
Skal man sige nogle steder at man starter, eller er det bare at give virksomheden et navn og så er man i gang? Jeg regner ikke med at komme til at tjene mere end 50.000 kr. om året, så jeg skal vel ikke registrere mig eller? Help anyone
Jeg tror at det vil altid være en god ide at blive momsregistreret. Det betyder jo at du "slipper" for at betale 25% i moms på de ting du køber til firmaet. Det kan godt blive til en del.
Ellers er det bare at finde på et navn og så kaste dig ud i det ;)
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Så længe det er under 50.000 og du ikke vil momsregistreres, skal vi ikke sige det nogle steder. Du skal blot sørge for at påføre resultaterne på din selvangivelse.
Det er altid et spørgsmål om for og imod... hvis du ikke regner med du kommer til at omsætte for sig meget, slipper du for en masse bureaukratisk bøvl med det offentlige skattemonster hvis du undlader at registrere dig med SE nummer indtil du ser at din forretning omsætter for omkring eller mere end grænsen for opgivelse af moms.
Omvendt så opnår du nogle helt konkrete fordele ved at være moms-registreret - men tag ikke fejl: mange siger ofte - "husk du kan trække dit-og-dat fra" når du har SE... MEN.. husk at man skal stadig tjene penge til at betale dit-og-dat ;-)
MVH
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
RE: Niels Henriksen Hmm... Det jeg havde tænkt mig, var sådan set at starte en virksomhed, hvor jeg laver hjemmesider, visitkort, online-markedsføring osv. for mindre virksomheder og private. Jeg ved ikke helt, hvad programmer og sådan noget koster endnu, men hvis det er en større formue, kunne det måske godt være at man skulle momsregistrere sig.
RE: Jesper Skov Så faktisk kunne jeg bare finde et navn til virksomheden nu og så ellers bare starte? Lyder sku dejligt.
RE: Lasse Burholt Ja, det er jo lige det. Jeg har nemlig ikke det store kapital til start. Faktisk har jeg kun min bærbare PC og det er sådan set det.
Endnu et spørgsmål!!! Nu bor jeg sammen med de gamle endnu (hehe... lidt endnu). Men vi bor i en boligforening, så jeg skal vel også have undersøgt, om jeg overhovedet må drive forretning herfra... Eller?
Dato: 23-05-2007 18:05:53 Forfatter: casio151 RE: Niels Henriksen Endnu et spørgsmål!!! Nu bor jeg sammen med de gamle endnu (hehe... lidt endnu). Men vi bor i en boligforening, så jeg skal vel også have undersøgt, om jeg overhovedet må drive forretning herfra... Eller?
Umiddelbart kan jeg da ikke forestille mig det skulle have nogen betydning - er det noget internet-relateret eller andet hvor du kan kalde dit hjem for hjemmekontor?
MVH
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Der er nu heldigvis ikke så meget bøvl mere - det bliver ihvertfald mindre og mindre - Det eneste krav der ekstra kommer er at han skal indberette moms ind i mellem, og så naturligvis holde styr på sine bilag, men det er nu en god ide ligemeget hvad.
En ting er at man kan trække moms fra, men noget andet er også at det ofte udstråler en smule mere seriøsitet når man er momsregistreret, ikke at det betyder man er mere professionel af den grund, det giver bare et bedre indtryk hos de fleste. Især i den branche du er på vej ud i, hvor der findes utallige unge gutter der forsøger sig.
Ang. det at drive erhverv fra boligen ville jeg ikke tage så tungt så længe det er internet relateret, og der ikke kommer 17 store lastbiler hver dag og henter varer :) Har tidligere drevet erhverv fra en bolig hvor man ikke måtte, og har aldrig hørt en eneste klage.
Ja, altså mit "værelse" er også min arbejdsplads, altså mit kontor. Jeg har tænkt mig at alle møder, skal arrangeres udenbys og ikke herhjemme ved mig selv.
Men hvis man skal momsregistreres engang... Hvor skal man så registrere sin virksomhed? Er det noger der kan gøres over Internettet eller? Og hvad indebærer det, ud over at man kan købe ting, uden moms?
Men hvis man skal momsregistreres engang... Hvor skal man så registrere sin virksomhed? Er det noger der kan gøres over Internettet eller? Og hvad indebærer det, ud over at man kan købe ting, uden moms?
Retter lige en misforståelse: Når du køber ting til firmaet, så betaler du fuld pris for det (altså med moms). Hvert kvartal gør du op hvad du har købt og solgt. Derefter sender du de tal ind til SKAT. Har du købt for mere end du har solgt for, så får du moms tilbage og har du solgt mere end du har købt for så skal du betale moms. Men når du sælger noget til dine kunder, så opkræver du moms. Det er denne moms du sender videre til SKAT.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....