Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed -> ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle Kloge Mennesker,

Jeg har i en del år kørt en enkeltmandsvirksomhed, som går udmærket. De sidste par år har jeg haft én ansat, som nu gerne vil købe sig ind i virksomheden. Det er jeg gået med til og vi har egentlig fundet frem til pris, for de 49% han skal købe.

Jeg har så talt med min revisor om, hvordan sådan noget bør foregå på den mest fordelagtige måde. Han foreslår følgende:

1. Vi danner hvert et holdingselskab.
2. De to holdingselskaber danner et Drift ApS.
3. Drift ApS køber min virksomhed.

Det virker jo meget fornuftigt og simpelt nok. Jeg har så følgende spørgsmål:

Personligt skal jeg skaffe de 125.000 til stiftelse af mit holdingselskab. Samtidig får jeg så en sum rede penge fra salget af min virksomhed. Som jeg har forstået det, skal jeg dog betale skat af den sum penge, selv om den skal ind i et selskab med det samme igen. Kan det være rigtigt? Er der en smartere måde at gøre det på?

En anden ting er så, at jeg bliver "tvunget" til at trække kapitalen i min nuværende virksomhed ud, som jeg så også skal betale fuld skat af.

Mange hilsner,
Xingin

Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:31
I din situation vil jeg starte med at lave en skattefri virksomhedsomdannelse, hvor du skyder dit nuværende enkeltmandsfirma ind i et driftsselskab og så stifter du også et holdingselskab, der skal eje anparterne i dit driftsselskab - herefter kan din kommende partner købe nogle af anparterne af dit holdingselskab. Jeg formoder, at dit nuværende firma har værdier for mere end kr. 125000, så du ikk skal ud og have yderligere penge op ad lommen for at stifte et aps bortset fra stiftelsesomkostningerne.

Husk nu at lave en anpartshaveroverenskomst med din kommende partner - det er en klar aftale om de retningslinier I skal følge, hvis en af jer bliver uarbejdsdygtig, dør eller I bliver uenige om f.eks. hvor meget løn, der skal trækkes ud af selskabet.

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 15:18
Hej Xingin,

Det er rigtigt som der skrives at du kan lave en skattefri omdannelse til anpartsselskab.

Herefter kan du vælge at lave en anpartsombytning, så du får et holdingselskab.

Ingen af disse transaktioner udløser skat her og nu.

MEN typisk vil der være vilkår/begrænsninger på hvad holdingselskabet kan gøre med anparterne i driftsselskabet.

Det skal i være opmærksom på.

Husk at få lavet en overenskomst med din partner, der regulerer jeres forhold som medejere.

mvh Jon Stefansson, 82282032, jst@lett.dk

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:42
Løsningen i den situation hvor du har etableret et holdingselskab ved skattefri anpartsombytning er at lade din partner nytegne sine 49% i driftsselskabet. Dette vil være foreneligt med de vilkår som stilles i en tilladelse til skattefri anpartsombytning med tilladelse, da du fortsat har majoriteten og der ikke sker noget direkte salg af de ved ombytningen erhvervede anparter. Men i den konkrete situation er der egentlig ikke grund til at søge tilladelse. Der kan du i stedet bruge de nye regler om ombytning uden tilladelse.

Det vil selvfølgelig være smartest at din partner tegner sine 49% via et holdingselskab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:02
Tak for alle de super gode råd!

Jeg tror lige jeg vil gennemlæse svarene et par tusinde gange, så jeg lige kan få styr på det - eller måske bare henvise advokat og revisor til denne tråd; så må de lige få styr på det :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:52
Nu har der jo ikke været noget fremme om hvad din virksomhed består af og hvad det vil koste i skat hvis man vælger din revisors model og starter forfra. Dvs. handler din virksomhed over i et driftsselskab som er stiftet kontant via to holdingselskaber.

Normalt kan der være meget tvivl om hvad en virksomhed skal værdiansættes til ved en skattepligtig overdragelse til et selskab ejet af den pågældende, men i den konkrete situation vil værdiansættelsen mere eller mindre være givet ved den kurs som din ansatte skal købe sig ind til.

Det kan meget vel være at den skattebesparelse som du kan opnå ved at lave en skattefri virksomhedsomdannelse og en anpartsombytning ikke står mål med de omkostninger som er forbundet med virksomhedsomdannelsen/anpartsombytningen.

Sagt med andre ord: Det kan meget vel være at din revisor har overvejet og har fuldt styr på denne model men blot anser den "rene løsning" for at være en billigere løsning.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)