Jeg har lige oprettet en ny personlig ejet virksomhed, fordi jeg skal have ansat en privat børnepasser under Frit Valgs ordningen. Og så skal man altså åbenbart have et cvr-nr. og registreres som arbejdsgiver og hva ved jeg. Magen til bureaukrati, siger jeg bare... Oprettelsen laver jeg via virk.dk (altså på nettet) og straks næste dag får jeg svar på, at virksomheden er oprettet. Men til min store forundring, så er den registreret under samme cvr-nr., som jeg tidligere har haft på en virksomhed, jeg lukkede i 2009 ! Og når jeg søger i cvr-registret på cvr.dk, så fremkommer gamle informationer på den lukkede virksomhed Det viser sig, at det ikke er en fejl, hvilket jeg tror i første omgang og derfor ringer til Erhvervsstyrelsen. Næ nej, man har skam det samme cvr-nr hele livet, for det følger ens personnummer, siger damen til mig. Nå ! tænker jeg så. Det er da ikke særlig hensigtsmæssigt, for cvr-nummeret kan jo ligge ude hos diverse virksomheder i deres egne interne systemer og dermed kan ens meget forskellige aktiviteter blive blandet fuldstændig sammen. Der er meget langt fra at hyre en børnepasser til de aktiviteter, jeg havde i mit tidligere og nu lukket firma. Kan det virkelig passe ? Hva så, hvis folk har flere forskellige virksomheder/pers. ejede firmaer ? Går de så alle sammen under samme CVR-nr. ? |
Thansen68:Kan det virkelig passe ?
Ja.
Hvis man har flere firmaer vil det første stadigvæk have et CVR-nr. De øvrige kan få et administrativt SE-nr (fungerer CVR-nr).
/Henrik