Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afvikling af ApS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. May 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Som ny på amino må jeg jo indrømme man kan bruge mange gode stunder her på at svælge i information man ikke vidste man skulle bruge. Tak på forhånd for det.

Jeg overvejer at starte et anpartsselslab med to andre og vi har i den forbindelse tænkt os at lave det, der hedder en anpartshaveroverenskomst, så vi får en "kontrakt" på alle detaljerne overfor hinanden, men jeg vil gerne kende lidt til detaljerne inden vi går igang;

Hvad sker der f.eks hvis vi opretter Aps''et og kort tid efter fortryder og vil afmelde firmaet og bare have pengene tilbage (de 125.000,-)? Kan vi blot trække pengene retur så der ingen skade er sket, eller bliver Skat blandet ind i det?

Jeg vil tro situationen er mere kompleks hvis vi efter f.eks at have drevet firmaet igennem en periode ønsker at nedlægge det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:44
I får pengene tilbage (- udgifter til at oprette, drive og afvikle selskabet), men de bliver beskattet igen
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:28
Dato: 22-05-2007 19:43:46 Forfatter:Duke Nukem
Hej

Som ny på amino må jeg jo indrømme man kan bruge mange gode stunder her på at svælge i information man ikke vidste man skulle bruge. Tak på forhånd for det.

Jeg overvejer at starte et anpartsselslab med to andre og vi har i den forbindelse tænkt os at lave det, der hedder en anpartshaveroverenskomst, så vi får en ''kontrakt'' på alle detaljerne overfor hinanden, men jeg vil gerne kende lidt til detaljerne inden vi går igang;

Hvad sker der f.eks hvis vi opretter Aps''et og kort tid efter fortryder og vil afmelde firmaet og bare have pengene tilbage (de 125.000,-)? Kan vi blot trække pengene retur så der ingen skade er sket, eller bliver Skat blandet ind i det?

Jeg vil tro situationen er mere kompleks hvis vi efter f.eks at have drevet firmaet igennem en periode ønsker at nedlægge det.

Der skal laves en egentlig likvidation af selskabet, og laves regnskab for driftsperioden men der vil ikke være nogen skat for jer hvis ikke der er sket værditilvækst i selskabet. Alternativet er at en af jer overtager selskabet. 

Hvis I er i tvivl mener jeg I bør starte med et I/S som I så senere kan omdanne til ApS

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 22. May 07
Skrevet kl. 16:13

Jeg forstår likvidationen som at fírmaet skal opgøres i kroner/øre og at hvis værdien er højere end 125.000, skal der svares skat af den overskydende del. Og der skal ikke svares skat hvis man ikke har haft nogen værditilvækst - f.eks hvis man opretter et aps ved en "fejl".

Vi foretrækker ApS for at undgå indblandingen i vores personlige økonomi og hæftelse.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:34
Det er helt korrekt opfattet. Dog kan der være nogle situationer hvor anskaffelsessummen i skattemæssig henseende er lavere end 125.000 og muligvis negativ, men ikke når vi taler om kontant stiftelse.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 22. May 07
Skrevet kl. 00:19
Hej igen
Tak for svarene - det er nu ikke lige til at overskue hvor meget man egentlig vil stå tilbage med efter en likvidation, bl.a. har jeg ingen ide om hvad en likvidation vil koste i revisor udgifter - nogen ideer eller tommelfingerregler?

Jeg har et andet spørgsmål:

Når man så driver et aps og med tiden gerne vil have et udbytte af det, hvilke muligheder har man for at høste en del af overskuddet til sig selv. Løn, anpartsafkast, andre muligheder? Hvad kan bedst betale sig?  

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:36
Hej!

Løn beskattes som hel normal personlig indkomst.

Udbytte efter reglerne om aktieindkomst.

/Peter

Tilmeldt 22. May 07
Skrevet kl. 17:42

Som jeg læser udbyttereglerne, vil jeg så  skulle svare skat på 28% op til en grænse på 44300,- (i 2006) og herefter 43%. Dvs at hvis jeg har en højere skattesats på min personlige indkomst (f.eks topskat), vil det bedre kunne betale sig for mig privat at få udbytte istedet for løn. Men hvordan ser det ud for selskabet mht at udbetale udbytte i forhold til løn? Jeg vil tro at udbytte kun kan udbetales hvis der er et reelt overskud og hvis alle anpartshavere (eller bestyrelsen) er enige i, at der skal loves udbytte? Men et udbytte fra selskabet kan vel kun udbetales fra et reelt overskud og kan vel ikke trækkes fra som en udgift, som lf.eks en lønudbetaling vil kunne det.

Det skal siges at tanken er at starte aps''et op som en bibeskæftigelse.

Hilsen

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:15
Mht. udbetaling af udbytte contra løn kan man stille følgende regnestykke op:

Tjener virksomheden 100 kr. kan de udbetales som løn og derved er overskuddet i selskabet 0 kr. som der skal betales skat af. Som privat person skal der betales 63% i skat af lønnen dvs. der er 37 kr. til en selv.

Vælger man udbytte istedet for løn har selskabet tjent 100 kr. som skal beskattes med 28%, dvs. der er 72 kr. til udbytte. Af de 72 kr. betaler man 43% (28%) i skat, dvs. der er 41 kr. til en selv.

Afhængig af konkrete forhold kan den ene metode tale for frem for den anden - eller en kombination som er mest normal.

Pøj pøj

Tilmeldt 22. May 07
Skrevet kl. 19:06
Lækkert. Tak for svar. Den der tankemåde med de 100,- kr er lige i øjet på sådan en ikkeøkonom som mig!

Hilsen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)