Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat køb af firmabil - hvordan bogføres det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med ophør af en enkeltmandsvirksomhed ønskes en hvidplade-firmabil købt privat af ejeren.

Bilen er af en forhandler vurderet til 100.000 og der skyldes stadig 40.000 i bilen.

Hvordan bogføres det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ved ikke om der er noget specielt ved det, men jeg ville bare lave en faktura på 100.000 kr til ejeren.. Så er enkeltmandsvirksomhedens overskud på denne handel jo bare 60.000 kr.. De 40.000 kr betales tilbage til banken..

Tilmeldt 14. Feb 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tanken havde også strejfet mig, men det kræver at privatpersonen kan lægge det fulde beløb.

Er det muligt at privatpersonen kan "overtage" virksomhedens lån når der nu netop er tale om en enkeltmandsvirksomhed så man undgår situationen hvor virksomheden betaler lånet ud hvorefter privatpersonen opretter et tilsvarende lån?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

WilliamS:

Tanken havde også strejfet mig, men det kræver at privatpersonen kan lægge det fulde beløb.

Er det muligt at privatpersonen kan "overtage" virksomhedens lån når der nu netop er tale om en enkeltmandsvirksomhed så man undgår situationen hvor virksomheden betaler lånet ud hvorefter privatpersonen opretter et tilsvarende lån?

Nu kender jeg intet om hvilke lånetyper osv i har - så jeg er nødt til at komme med et eksempel, og tale udfra det.

Hvis det er et traditionelt billån med pant i bilen, så vil lånet være bundet til CVR-nummeret på enkeltmandsvirksomheden. Det vil sige at det er op til banken om de vil lade afdragene fortsætte på privat-personen - og i så fald skal den ret sikkert tinglyses en gang til - da der i tinglysningen bliver opgjort hvem der er skylder pengene. Det kan måske blot konventeres til et lån uden pant (privatlån etc), hvis banken vil det.

Men så har du den anden side af problematikken, enkeltmandsvirksomheden har en værdi - et aktiv på 100.000 kr (bilen), og det kan jo ikke bare forsvinde (blive foræret væk) - det vil jo være som en gratis gave på 60.000 kr.

Derfor er man i mine øjne nødt til at fastsætte en værdi på fx 100.000 kr - og lave en faktura, som privatpersonen så betaler. Har han ikke pengene, må han derved låne det beløb - så hans virksomhed kan tilbagebetale lånet på de 40.000 kr. De 60.000 kr, overskud der vil være på den handel, kan han så betale skat af, og afdrage lånet med.

Håber det giver mening, for det er mine tanker om din problematik.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)