Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der kender regler vedr. P-bøde?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

@ Ulrik, Hvad har forrang? Afgift eller bøden. Det er jo ikke i sammen "kasse" pengene ender.

Det er jo et rigtigt godt spørgsmål. Mit bedste bud er, at det må være først til mølle.

Hvis trådstarter vælger at betale frivilligt:

Da politiet kom først, har de krav på betaling af den afgift, som de har udskrevet.

Overfor kommunen har trådsstarter den indsigelse, at politiet kom først, og at han er forpligtet til at betale til dem.

Hvis trådstarter ikke betaler frivilligt:

På nogenlunde samme måde, som hvis anklagemyndigheden vælger at rejse tiltale mod den samme person for den samme forbrydelse to gange.

Det første anklageskrift skal behandles; resultatet bliver enten en frifindelse eller en domfældelse.

Det næste anklageskrift kan ikke behandles. Resultatet ville blive, at retten afviser at behandler sagen.

Her er det så bare to forskellige myndigheder, der har ret til at opkræve den samme fordring, hvilket ikke er specielt praksis.

Det må så bare være den af de to kasser, der kommer først med fx en anmodning til SKAT om lønindeholdelse, der har et krav, som SKAT skal inddrive. Og nr. 2 har så bare ikke noget krav.

I sidste bliver det Landsskatteretten, der må hygge sig med det spørgsmål, hvis sagen kommer så langt.

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Dukkemageren.

Hvad andre har gjort, har da ikke noget med hvad jeg gør. Du skal vel heller ikke have en dobbelt så hård straf for et indbrud, hvis du er nummer tre som laver et indbrud i en tilfældig butik.

Forstår slet ikke din logik.

Har aldrig kørt bilen før, eller parkeret der før.

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 01:38
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jurarådgiver Ulrik Guldbæk 

Tak for dine indlæg. Tror jeg vil sende en skriftlig klage til politiet, som de også sagde jeg kunne gøre hvis jeg ikke var tilfreds. Nu har jeg noget fra dine indlæg jeg kan bruge i den.

Skal lige siges at det var politiets bøde/afgift som kom SIDST, og at de nærmest var undskyldende, men sagde at de ikke selv kunne slette den da den var givet.

Hende service medarbejderen fra politiet var inde og snakke med en gut, og kom ud og sagde at jeg skulle betale dem begge, og sagde at jeg faktisk kunne blive sigtet. For hvad aner jeg ikke, men tror nu mere det er fordi de var trætte af BILEN. Nogle der arbejder for firmaet bor nemlig i nærheden og det er et oplagt sted at holde, dog er der mange der overser et lille skilt man kan se fra indkørselssiden hvor forbudet står. Det står nemlig ikke der hvor man kigger efter lovlige tider at holde på.

Det ville vel være ejeren af bilen der kunne blive sigtet, men hvad skulle det være for? Man må vel holde lige så tosset man vil i princippet, så længe man betaler en p-bøde og/eller prisen for at bilen bliver fragtet væk.

Skal lige siges at jeg godt kan forstå at de er trætte af bilen, men det er mere en principsag for mig, da det er første gang nogensinde jeg har fået en p-bøde.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:
Det ville vel være ejeren af bilen der kunne blive sigtet

Færdselslovens § 121, stk. 4.

"Afgiften påhviler den, der har foretaget den uretmæssige standsning eller parkering. Betales afgiften ikke inden den fastsatte frist, hæfter tillige ejeren (brugeren) for betalingen, medmindre det godtgøres, at føreren uberettiget var i besiddelse af køretøjet.

Som der skrevet står, så er det føreren, der skal betale afgiften. Så længe føreren ikke "uberettiget var i besiddelse af køretøjet", så hæfter ejeren, hvis føreren ikke betaler til tiden. Den regel gælder i øvrigt kun for de parkeringsafgifter, der pålægges efter Færdselsloven, men ikke for de private parkeringsafgifter.

Thomas:
Man må vel holde lige så tosset man vil i princippet, så længe man betaler en p-bøde og/eller prisen for at bilen bliver fragtet væk.

Parkeringsafgift for at standse/parkere ulovligt kan ikke betragtes som betaling for en ydelse.

Det er en straf for en forseelse; standsning/parkering i strid med lokale myndigheders generelle beslutning om, hvordan sol og vind skal fordeles blandt de forskellige modstridende interesser, der godt kunne tænke sig at bruge gadearealet uden hensyn til øvrige interessenter.

Det er en (lokal) politisk beslutning, som tilkommer de lovlige myndigheder, der handler på et demokratisk mandat, hvordan brugen af vejarealet skal fordeles blandt bilister, cyklister, fodgængere, butikshandlende, gadehandlende, forsamlinger og demonstrationer o.s.v. o.s.v.

Man kan ikke betale sig fra pligten til at adlyde legitime demokratisk valgte myndigheders beslutninger.

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jurarådgiver Ulrik Guldbæk. Allerførst tak for hjælpen. Må godt nok sige du har styr på sagerne:-)

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:

Thomas:
Man må vel holde lige så tosset man vil i princippet, så længe man betaler en p-bøde og/eller prisen for at bilen bliver fragtet væk.

Parkeringsafgift for at standse/parkere ulovligt kan ikke betragtes som betaling for en ydelse.

Det er en straf for en forseelse; standsning/parkering i strid med lokale myndigheders generelle beslutning om, hvordan sol og vind skal fordeles blandt de forskellige modstridende interesser, der godt kunne tænke sig at bruge gadearealet uden hensyn til øvrige interessenter.

Yes, så langt er jeg med. Men kan man virkelig blive sigtet for sin første parkeringsbøde? Når det er bilens fører der får/skal betale bøden er det vel ligemeget at den samme bil har holdt ulovligt før, med en anden fører.

Kunne godt forstå at man kunne blive sigtet, hvis man med vilje ikke adlyder reglerne og gentagne gange parkerer der for at genere nogen.

Men ellers er straffen vel en bøde på 510kr, som jeg gerne vil betale. Men ikke 1020 kun fordi 1 ud af de 6 mennesker der har været indblandet i sagen, siger jeg skal.

Og kan de sigte mig bagefter, altså nu, hvis jeg går ned og brokker mig?

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:
Det ville vel være ejeren af bilen der kunne blive sigtet, men hvad skulle det være for? Man må vel holde lige så tosset man vil i princippet, så længe man betaler en p-bøde og/eller prisen for at bilen bliver fragtet væk.

Det skal måske lige lige tilføjes, at man ikke bliver sigtet for noget. Folketinget har valgt den praktiske men ikke særligt elegante løsning, at straffen kaldes for en afgift.

Derfor vil man ikke blive sigtet i en straffesag, sålænge forholdet kun er omfattet af de §§'er, som kan udløse parkeringsafgift.

For at blive sigtet skal man overtræde en §, som kan udløse bøde/fængsel eller rettighedsfortabelse. Fx vil man kunne blive sigtet for overtrædelse af §5, stk. 3, hvis man standser/parkerer på en jernbaneoverkørsel,

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:
Men kan man virkelig blive sigtet for sin første parkeringsbøde?

Ja, bortset fra at du ikke bliver sigtet, men kun opkrævet en parkeringsafgift. Parkeringsafgiften udgør kr. 510 hver gang, også første gang.

Thomas:
Når det er bilens fører der får/skal betale bøden er det vel ligemeget at den samme bil har holdt ulovligt før, med en anden fører.

Ja. Parkeringsafgiften er kr. 510 pr. forseelse. Det koster ikke mere i gentagelsestilfælde.

Helt overordnet, så er myndighederne ikke forpligtede til at udskrive alle de parkeringsafgifter, som de kunne, hvis de havde tid.

Myndighederne skal behandle borgerne lige og må ikke inddrage usaglige kriterier.

De må fx ikke udskrive en ellers lovlig parkeringsafgift pga. af førerens hudfarve eller religion, eller fordi føreren ikke vil betale bestikkelse.

Forudsat at det er sådan, at kommune/politi ikke automatisk udskriver de her parkeringsafgifter, men gør sig nogle overvejelser i hver enkel sag, så kunne man argumentere for, at det er usagligt i forhold til føreren, hvis politiet og kommunen har lagt vægt på forhold, som ikke kan bebrejdes føreren.

Så er der jo reelt tale om, at den tilfældige fører lige den dag, hvor man har god tid, eller bærgeret er flydt over, bliver straffet for tidligere føreres forseelser, samtidigt med, at disse går fri.

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:

Thomas:
Men kan man virkelig blive sigtet for sin første parkeringsbøde?

Ja, bortset fra at du ikke bliver sigtet, men kun opkrævet en parkeringsafgift. Parkeringsafgiften udgør kr. 510 hver gang, også første gang.

Nå okay. Det var bare hende service medarbejderen, der kom ud og sagde at jeg faktiskt kunne blive sigtet for den parkering, og at jeg skulle betale. Men kan forstå at det aldrig kan blive mere end en bøde/afgift.

Mange tak for hjælpen. Går derned igen og håber på at det er en anden der skal tage beslutningen. 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:
Nå okay. Det var bare hende service medarbejderen, der kom ud og sagde at jeg faktiskt kunne blive sigtet for den parkering, og at jeg skulle betale. Men kan forstå at det aldrig kan blive mere end en bøde/afgift.

 

Aldrig er et stort ord. Nu kender jeg ikke omstændighederne og aner ikke hvad du kunne sigtes for, men : Hvis du klager over politiets bøde skal politiets jurister vurdere selve forseelsen. Hvis betjentene pr. konduite har undladt at rejse sigtelse for et forhold fordi betjentene har haft mere presserende politiforretninger den nat, - så er politiets jurist ikke forpligtiget af betjentenes skøn.

Politiets jurist vil udelukkende vurdere sagen ud fra juridiske forhold, og efter samme princip som at du naturligvis ikke uberettiget skal betale en p-bøde, så skal du selvfølgelig heller ikke slippe for en sigtelse hvis du har gjort dig fortjent til en. Sagen er jo langt fra forældet.

Du forstod ikke min logik? Du har fået en p-bøde hvilket formodentligt er det halve af hvad en bugsering ville have kostet. Alligevel vil du nu spilde skatteborgernes penge i klagesystemet fordi din halve regning hedder en p-afgift og ikke en bugseringsfaktura? Jeg forstår heller ikke din logik. Politiet var ikke forpligtiget til at ringe til dig, de valgte at yde dig den service fordi det nok var hurtigst for alle parter.

Michael

 

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 1128
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe, smiler sgu lidt Big Smile når du skriver du har holdt der ulovligt tidligere.

Hvorfor opsøger du problemet.

Men held og lykke, og gid det går i din retning alligevel.

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)