Jo længere du opholder dig i Thailand, jo bedre bliver dit thaiandske sprog – eller det burde det i det mindste gøre. Selvfølgelig findes der folk som har boet og arbejdet i Thailand i mange år, men som hverken taler eller forstår Thai, men helt generelt talt, så bliver dit thai sprog bedre jo længere du opholder dig i Thailand. Hvis du bor og arbejder i Thailand så burde du gøre dit til at integrere dig, på samme måde som danskerne forventer at indvandrerne også integrerer sig i Danmark og lærer det danske sprog. Men sjovt nok, så vælger rigtigt mange udlændinge i Thailand at ignorere thai sproget og siger "vi klarer os fint med Engelsk"...men mange af dem er faktisk flyttet til Thailand for at "slippe for de forbandede indvandrere der ikke vil integrere sig i deres nye hjemland"...og så gør det nøjagtigt det samme som "de forbandede indvandrere"...det er egenligt ironisk, ikke? Det er altid rart at bruge dit thai sprog når du konverserer med de lokale....af forskellige årsager: 1. Ofte vil dit thai sprog være væsentligt bedre end deres engelske sprog. 2. At tale thai signalerer også at du er en lokal og ikke bare en uvidende turist. 3. Dette gør også at du ofte får en bedre pris på de varer du køber. 4. At tale thai betyder også at du får en del større respekt fra de lokale thailændere, fordi du har gjort dig det besvær at lære det lokale sprog. Men din evne til at tale thai kan blive frustrerende, når du og en lokal thailænder bliver uenige om noget. En thailænder som spytter ordene ”greng jai” ud og ser på dig som om du er den onde djævel selv, det er bestemt ikke sjovt! Men det vænner man sig til og skal bare tage det med et smil og et "wai" - som også er thaiernes tegn for "undskyld" eller "beklager" ;-) Bedre at "beklage" end for alvor at lægge sig ud med en thailænder som kan have et uhyggeligt temperament! Og så går det ikke stille af! Det kan faktisk være dødsensfarligt, for thaierne har en meget høj æreskodeks og kan ikke tåle at "tabe ansigt". Så for alt i verden skal du aldrig skændes med en thai, med mindre du da er gift med hende, he he ;-) Thailænderne har deres helt egen måde at se tingene på, og de skjuler sig ofte bag den meget nuancerede kultur og regler som også er en integreret del af deres sprog. Alene af den grund er der mange udlændinge som foretrækker at tale engelsk med de lokale thailændere. Fordi når du taler thailandsk, så giver du med det samme de lokale en meget stor fordel, som de ofte vælger at udnytte og gemme sig bag et lokalt thai sprog som de flest udlændinge ikke forstår. Hvad er dine egne erfaringer om at tale thai i Thailand når du bor og arbejder her ligesom jeg? |
Jeg synes Thai er et ret svært sprog at mestre, især hvis man er lidt tonedøv som jeg er. Da jeg læste på universitetet derovre var undervisningen på Engelsk og alle de studerende var dygtige til Engelsk, så det var begrænset hvad jeg brugte i hverdagen udover til praktiske formål. Men selvfølgelig skal man lære sproget hvis man vil bo i et land i længere tid, men ligeså vigtigt bare at opføre sig respektfuldt og ydmygt som 'gæst' - uden at acceptere ting man ikke ville acceptere derhjemme.
Hvordan synes du er nemmest at lære god Thai? Er det sprogskolen eller at øve sig privat med venner og kæreste?