Hejsa. Jeg skal have nogle kompetente bestyrelses medlemmer i min bestyrelse. Men, hvad skal sådan nogle have i honorar. Jeg ved godt at der er forskel på deres kompetance og erfaring, men man har jo ikke råd til så meget i starten. Jeg havde overvejet at hører min lokale bank direktør som den ene. Er der nogen der har erfaring med sådanne tiltag?? |
Hvad koster de kloge?
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
MSB
Mvh. René |
Hos Mødebooker er vi netop ved at oprette en professionel bestyrelse. Den bestyrelsesformand vi har i sigte lige pt. er omkring de 50 og har 10-15 års erfaring fra drift af egen virksomhed med 70 ansatte. En virksomhed han nu har solgt. Han skal have 30.000 om året for en formandspost og det ved jeg er forholdsvist billigt, hans kompetence og erfaring taget i betragtning.. Jeg har fulgt et kursus af ca. 10 dages varighed omhandlende professionelle bestyrelser. Det gav mig en god introduktion til bestyrelsesarbejdet og gav mig bl.a. også en indikation af, hvad man kan forlange og forvente af sin bestyrelse. Herudover gav det også lidt viden om, hvad man skal forvente, at det koster at have en bestyrelse. En formandspost koster typisk 25-50.000 kr mens et menigt medlem skal have ca. 20-30.000 kr. Men vil du have en højt profileret erhvervsmand med koster det højst sandsynligt endnu mere. Held og lykke med det! |
De bedste hilsner
Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk
Det lyder, som om du har et rigtigt godt forhold til din lokale bank direktør, og derfor syntes jeg da bestemt, at det ville være godt at starte med at spørge ham. Han må nok ikke deltage personligt, og da slet ikke, hvis du er kunde i hans bank, men han kender jo dit lokalområde, så spørg ham endelig til råds. |
Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk
Banken har mange kontakter, og kender mange i lokalområdet. Tag en snak med din erhvervsrådgiver, evt. i fællesskab med direktøren for erhvervsafdelingen. Hvis du gerne vil holde udgifterne nede til bestyrelse, så overvej at lave et Advisory Board i stedet. Det kan være en fleksibel bestyrelse, som består af erfarne specialister på det område, som du lige netop nu har udfordringer indenfor. Jeg har selv erfaring med Advisory Board, og det er faktisk muligt at tilknytte dygtige mennesker indenfor deres interessefelt, også uden at de skal have løn for det. Jeg fik i 2006 samlet 5 direktører, 3 fra lokalområdet og 2 fra resten af landet, og det eneste det kostede mig var en let anretning til mødet, samt de transportudgifter, som de forskellige havde haft. Man når langt, når man er iværksætter, og de kan mærke, at man brænder for sit produkt. |
Jeg sidder i et par bestyrelser, og i begge er mit honorar et sted mellem 30 og 40.000 kr. pr. år. Men der er stor forskel på, hvilken type virksomhed, risikoprofil, bestyrelsesmedlemmets erfaring og kompetence osv. Belært af egne erfaringer fra tidligere jobs: Sørg for, at dine bestyrelsesmedlemmer har både dne faglige og den aldersmæssige kompetence, der skal til for at tage det absolut afgørende "helikopterblik" på din og din virksomheds hverdag. God fornøjelse! |
Hej Martin Størrelsen på honorarer til bestyrelsesmedlemmer svinger, præcis som direktørlønninger. De tunge drenge m/k skal have mest, de små fisk en del mindre. Jeg har hørt om lønninger på mange hundredetusinder - men også om priser helt ned til det symbolske. Nok så vigtigt er nemlig, hvor interessant din virksomhed er for det potentielle medlem - dit "brand" er altså en del af lønnen for ham/hende. Jeg er selv bestyrelsesmedlem i flere virksomheder, og min pris da lavere, hvis jeg får noget "ekstra" - fx mulighed for co-branding - for mit arbejde. Jeg vurderer også, hvor meget arbejde, posten indebærer, og det afspejler også den individuelle pris. Er der primært tale om sparring og netværk fire gange om året - eller ønsker du bestyrelsesmedlemmer, der aktivt og løbende er medspillere? Det vil - eller bør - afspejle honorarets størrelse. Noget helt andet, du skal være opmærksom på, er sammensætningen af bestyrelsen. Den skal jo generelt supplere dig og den øvrige ledelse med kompetencer, I ikke selv har + være helikopterperspektivet i en travl hverdag. Men medlemmerne hver især skal også være forskellige med forskellige egenskaber (fx IT, kommunikation/PR, økonomi, ledelse, HR etc.). Tag og se på www.womenonboard.dk, hvor du kan søge efter egnede kandidater. Det er kun kvinder (fordi de fleste normalt er mænd, hvilket Dansk Industri vil gøre noget for at ændre), men der er mange gode imellem. Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at researche dér, for alle medlemmer vil gerne lave bestyrelsesarbejde og ser også websiden som en mulig åbning for dialog. Gode hilsner Lise Holt Olesen adm.dir. Unik Human Resources A/S Lise Holt Olesen |
Hej Alle sammen. Jeg vil forløbig sige tak for alle de henvendelser og kommentar som i er kommet med. det har givet stof til eftertanke. TAK |
MSB
Alt efter ansvar, opgave, virksomhedsstørrelse m.v. Så der er meget stor forskel. Enkelte synes også det er sjovt at ”gøre en forskel” og derfor kan summen også være lavere. |
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)