Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright og det der ligner.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 21. May 07
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa, jeg er gået lidt tabt i at undersøge hvordan ting hænger sammen i forbindelse med Copyright,TM, R... osv

Sagen er at der findes et forholdsvis kendt produkt.
Og jeg har regnet lidt på det og fundet ud af at jeg kan skaffe de diverse materialer så meget billigere at jeg kan jeg producere der samme produkt og sælge det til det halve!

Mit spørgsmål er så hvad jeg skal være opmærksom på ved det "originale" produkt?
Jeg tænker på størelse, mål, vægt, farve, form... hvor meget må det ligne før de kan lægge sag an mod mig?

mvh RhyMe

Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Dit spørgsmål er lidt svært at besvare generelt - fordi det altid vil være en konkret afgørelse om, hvor grænsen går mellem lovlig og ikke lovlig kopiering.

 

Det produkter, som du vi kopiere - er det beskyttet med et varemærke, patent eller andet? hvis det drejer sig om patent, design, varemærke eller brugsmodel, så prøv at søge på hvilke måder det kopieringstruede produkt er beskyttet - tjek http://www.dkpto.dk/, hvor du under fanebladerne foroven f.eks. kan "Søg i patenter" - når du har fundet de konkrete oplysninger, så kan du kontakte en advokat og få et kvalificeret bud på om dit produkt vil udgøre en ulovlig kopi eller ej.

 

De udgifter du får til rådgivning her er givet godt ud - som advokat har jeg set hvordan nystartede virksomheder nærmest går i knæ i en periode, fordi en konkurrent f.eks. forsøger at sige, at virksomheden har krænket et patent, varemærke eller lignende - og det kan blive en dyr retsproces, som kan dræne dig helt for kræfter og penge i opstartsfasen.

 

Det bedste råd er derfor at gøre dit forarbejde godt!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
  Det som du skriver er vel i bund og grund at du ønsker at gøre det samme som f.eks. et asiatisk firma som laver kopier af Adidas-sko og Gucci-tasker, bortset fra at du ikke sætter den oprindelige producents logo på varen?

Uanset om der er tale om TM eller R (registreret varemærke), så er det fuldstændig ligegyldigt. Det er derimod ophavsretten/copyrighten på produktet og dets design samt eventuelle R (registrering og beskyttelse af designet) som vil fælde dig.

Lad os tage et eksempel: Rosti laver en skål som kaldes "Margrete"-skålen i daglig tale. Det er den klassiske skål over alle skåle som praktisk talt alle husmødre i Scandinavien har mindst én af. Hvis du nu fandt en måde at producere denne på, så produktionsudgifterne blev det halve og du derved kunne gå ud og sælge skålen som "Katrine"-skålen, så kan jeg love dig for at Rosti med AP-Møllers advokater (Rosti er en del af AP-gruppen) vil rive dig rundt i manegen indtil al værdi og værdighed er raslet ud af dine lommer.
Det er nemlig ikke blot navnet og logoet på produktet som er beskyttet og virksomheder er villige til at kæmpe for - det er også deres designs og basalt set deres opfindelse og kreation som de vil beskytte.

For at sige det firkantet, så må dit produkt ikke på nogen måde ligne det oprindelige. Det er ikke nok f.eks. at ændre farven. Du skal også være opmærksom på at produktet eventuelt også kan være beskyttet af et patent som dækker selve den teoretiske og praktiske funktion af produktet. Og så er vi tilbage til at det er ligegyldigt hvilken farve, smag eller udformning produktet har - hvis det fungerer på samme måde, så kan du stå med et potentielt patent-brud.

Så pas på hvad du gør - det kan ende med et meget hårdt slag over fingerne. Og de fleste seriøse virksomheder forsvarer deres rettigheder med næb og klør og giver ingen form for advarsel før de pudser en advokat på dem som de mener krænker rettighederne.

Fra Aarhus
Tilmeldt 21. May 07
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Det som du skriver er vel i bund og grund at du ønsker at gøre det samme som f.eks. et asiatisk firma som laver kopier af Adidas-sko og Gucci-tasker, bortset fra at du ikke sætter den oprindelige producents logo på varen?



ad ad ad.... det lyder jo ikke pænt.
Nej, jeg tænker mere på sådan noget som f.eks. plastikposen(lavet af (sjovt nok)plastik).... må alle vel lave som de vil. ikke?
Eller nu f.eks. de kendte Fatboy stole. det er jo bare en moderne sækkestol... right? Der laver man vel bare runde hjørner og ændrer lidt på målene, så ville jeg da tro den gik igennem. man kan vel ikke have patent på grundideen, altså at man fylder små kugler i en pose...

Sig endelig til hvis jeg er galt på den, for er jeg nemlig nok, og så vil jeg da gerne lige vide det. hehe

RhyMe
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)