Goddag alle, - Først og fremmest, vil jeg lige slå fast, at dette udelukkende er en søgen omkring folks meninger - ikke en søgen på et arbejde. Kunne i finde på, at ansætte en person, der for 6måneder eller mere siden, har begået én kriminel handling, dvs., har én plet på straffeattesten? Hvis personen virker normal, flink, professionel osv. Fuldstændigt som fx den seneste person du ansatte, blot med én tidligere straf. Ville du ansætte denne person? Også hvis du ikke kunne få afvide hvad denne person tidligere havde gjort af dumhed? - Dog vil det aldrig være mord, pædofili og ligende ekstremheder. Grunden til at du ikke får afvide hvad personen har gjort er, for at give personen en form for tryghed. Personen ved godt, at personen har dummet sig gevaldigt, og trænger derfor til et normalt arbejde, hvor han eller hun ikke behøver at føle sig overvåget. Lad jer høres! De bedste hilsner Casper M. Poulsen |
Casper Poulsen:Hvis personen virker normal, flink, professionel osv. Fuldstændigt som fx den seneste person du ansatte, blot med én tidligere straf. Ville du ansætte denne person? Også hvis du ikke kunne få afvide hvad denne person tidligere havde gjort af dumhed? - Dog vil det aldrig være mord, pædofili og ligende ekstremheder.
Hej Casper,
Hvis jeg har en virksomhed med tilhørende lagerhal og jeg mangler en person som skal deltage i at plukke og pakke ordrer, så ville jeg hellere ansætte en som i fuldskab har været i slagsmål og fået en voldsdom for en for hårdt placeret knytnæve, end jeg ville ansætte en som tidligere har været dømt for at stjæle fra sin arbejdsplads - uanset om det beviseligt kun er gjort en gang.
Min pointe er, at måske er den fejl som personen har gjort ikke så slem i forhold til den aktuelle stilling, som personen måske frygter.
Selvom det kan være svært, så ville jeg komme problemerne i forkøbet og være åben omkring hvad der var sket, hvis det var mig.
Hvis virksomheden ikke beder om en straffeattest, ville jeg dog ikke sige noget.
Med venlig hilsen
Tommy