Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma i Asien

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Sad og snakkede med Elena herinde fra i dag om at tage til asien og starte firma op.

Jeg ville hører om nogle af jer har firma derude, og om hvordan det er at starte op derude og leve der. Vi havde snakket om lande som Indien, Vietnam, Fillippinerne eller Kina. Er nok mest selv hooked på Indien, men de andre lande kunne også være intressante, eller hvis du har erfaring med et helt femte vil jeg også gerne hører om det.

Elena vil gerne arbejde med noget tøj design, exportere til Danmark.

Jeg ville starte et design firma op indenfor 3d visualisering og web. Hvor jeg ville begynde at kæmpe lidt om det danske marked til fordelagtige priser, regner med omkostningerne derude er meget lave. Måske lave nogle web pakker til firmaer billigt, få kontakt til de små og mellem store arkitekt firmaer og lave aftaler med dem omkring visualiseringer osv. 

Så har du erfaring med sådan ting derude fra ville det også være kanont.

Men ellers bare noget fra din hverdag, for mit eget vedkommende er det nok mere eventyret som trækker og for at se hvad man kan drive det til, går det ikke tager man bare hjem igen :-)

Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 21:38
Vi har et firma i Indien.

Der er en del papirarbejde i både at oprette et firma (Pvt. Ltd.) og at få en bankkonto, men det kan bestemt lade sig gøre, og der er som sådan ikke nogle problemer i det, ud over den tid det tager - dog er det vigtigt at læne sig op af en troværdig og dygtig advokat/revisor til at tage sig af det specifikke.

Hvorvidt det er en god ide eller ej at starte i Indien, er jo i høj grad op til din forretningsmodel, og hvorvidt du er indstillet på at starte i et land, der er vidt forskelligt fra Danmark. Der er to ting, som jeg vil anbefale dig at tage med i dine overvejelser:

1)Det er ikke så billigt som man tror. Lønningerne, især indenfor IT-branchen, stiger by the day, og man skal være indstillet på at medarbejderne smutter, hvis de kan få bare en lille smule højere løn hos naboen. Det er en grådig branche, og hvis du ikke er en stor MNC med et prestigefyldt navn, er den eneste måde at lokke talent på, at tilbyde de bedste lønninger.

Derudover er husleje i Delhi, og i særdeleshed Mumbai, meget høje. Delhi er på niveau med Singapore, og Mumbai er en af de dyreste byer i verden at leje kontorer i.

2)Stor tålmodighed er nødvendig. Det tager tid at opbygge en god virksomhed, finde de rigtige medarbejdere, bygge solide teams, gøre samme teams effektive, opbygge tillid hos medarbejderne, skabe relationer mellem medarbejdere og kunder osv. - og i Indien tager det rigtig lang tid! Det kan bestemt lade sig gøre at opbygge en rigtig god BPO, hvor tingene spiller - men det kræver både penge og kræfter. Jeg har set mange eksempler på firmaer som har gjort det virkelig godt - men også mange vice-versa. Det der gør forskellen, tror jeg, er om du har staying power til at hænge i for at nå dit mål.

Når det er sagt, vil jeg selvfølgelig også nævne, at du/I er inde for en utrolig spændende udfordring og ikke mindst god forretningsmulighed, hvis du kaster dig ud i det. Der er mange udlændinge der gør det godt i Indien.

Nu har jeg mest kommenteret ud fra en IT-virksomheds synspunkt. Mht. Elenas tøj eksport projekt kender jeg ikke helt så meget til den branche - ud over at jeg bl.a. kender et par danskere, der har mindre virksomheder indenfor det tøj produktion og eksport. Hvis du (Elena) vælger at starte f.eks. et agentur for eksport til Europa, er det ekstremt vigtigt med troværdige samarbejdspartnere. Jeg kan næsten garantere dig, at du på et eller andet tidspunkt, vil komme ud for at nogen vil prøve at snyde dig i processen. I den sammenhæng er det vigtigt at kunne skille fårene fra bukkene, og bygge gode relationer. Indien er all about contacts. Gode kontakter kan få dig rigtigt langt frem. Det kan det naturligvis alle steder, men min oplevelse er at i Indien, er det ekstra vigtigt. Om du har et nok så godt produkt, kan det i mange tilfælde gøre hele forskellen, om du har været til drinks med ham du skal handle med, og i øvrigt er blevet anbefalet af en fælles bekendt.

Det var lidt skud fra ærmet. Skriv eller PM hvis I har specifikke spørgsmål eller skal bruge kontakter, så hjælper jeg gerne.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:25
Tak for dit svar Kaliebe

Så kan det måske bedst betale sig med et andet land økonomisk?

Jeg synes også Thailand er ret attraktivt ;-) 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 17:11
Hvad er det for en type firma I vil til Asien med? --- alt afhængig af hvad I vil hoppe ud i, så ville jeg da straks sige "Kina!" - der er så freakin´ meget fremgang der at det må være lige sagen - har sådan en mavefornemmelse af at kineserne er mere grådige end eks. Inderne --- ihvertfald oplever jeg to vidt forskellige dialoger når jeg kommunikere med de to folkeslag.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Hvidovre
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:18
Dato: 21-05-2007 17:10:50 Forfatter: Lasse Burholt Hvad er det for en type firma I vil til Asien med? --- alt afhængig af hvad I vil hoppe ud i, så ville jeg da straks sige ''Kina!'' - der er så freakin´ meget fremgang der at det må være lige sagen - har sådan en mavefornemmelse af at kineserne er mere grådige end eks. Inderne --- ihvertfald oplever jeg to vidt forskellige dialoger når jeg kommunikere med de to folkeslag.

MVH

Er det en god ting kinesere er grådige?

Tilmeldt 1. Mar 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 17:58
Udenrigsministeriet har eksport rådgivere som er branche opdelt, hvilket gør at der f.eks på mode og tekstil er én specialits som du kan henvende dig til. Mødet er gratis, men det er et krav at der er potentiel dansk eksport muligheder, så den vinkel skal på før det kan bruges. Kan godt se du vil lave et firma derude og importere varer til dk, men et møde kunne saktens give lidt gode informationer. F.eks er der jo mange der får lavet ting i Indien som så senere skal eksporteres fra dk til andre lande - såkaldt out sourcing. Der er bla. 2 Handelskontorer i Indien, med god lokal ekspertise i kultur og leverandører mv... Om du også har eksport til indien nu da du så alligevl er der for øje kan du jo kun selv svare på..

Ring til um reception og bed om en eksportrådgiver. De har også kompetence i virksomhedsstart, funding og meget andet. Dog skal det nævnes at de efter 1 møde vil tilbyde dig yderligere hjælp mod fakturering, men til enormt lave priser så vidt jeg husker. 10000 kr eller noget i den stil for op til 20 timers konsulent ydelser, så vidt jeg husker, men der skal man tænke på at der jo er lokalt ansatte danskere i indien som bliver involveret i den markesanalyse, leverandørsøgning mv. du får brug for.

Hilsen Johan

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 18:41
Lasse For mit eget vedkommende er det nok mere en kombination med forretning og eventyr, så det jeg ville gå efter er det land som er billigst at starte virksomhed i, løn, levestandart osv.  Simpelthen for at kunne eksportere vare til danmark/europa til fordelagtige priser og for at kunne lave en lidt fed forretning og prøve kræfter med de danske virksomheder som producere til langt større penge, men hvor kavliteten så måske er bedre end man normalt ser derude fra. Det giver så også andledning til næste overvejelse.

Pakistan, Afghanistan og sådan lande syntes jeg ikke er atraktive at bo i, så de er udelukket for mit vedkommende, selvom det måske er noget af det billigste sådan lande, men nok heller ikke helt uden problemer at leve og drive virksomhed sådan steder.

Kina kunne sagtens være en mulighed, men er det stadig billigt derude, set i forhold til så mange andre lande ?

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 20:04
Glemte da helt indien igen :) kaliebe bor du i indien eller styre du firmaet fra danmark eller hvordan foregår det ?

Nu det bare en ide vi har snakket om så vi enlig ikke ret langt, andet end snak. Så kontakter osv. er nok ikke så aktuelt endnu, senest om et år, men vi vil bestemt vende tilbage hvis det bliver til noget :-)

Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 21:52
Dato: 21-05-2007 20:03:45 Forfatter: den rigtige mk Glemte da helt indien igen :) kaliebe bor du i indien eller styre du firmaet fra danmark eller hvordan foregår det ?

Nej jeg har boet i New Delhi det sidste 1½ år ca. Jeg vil bestemt ikke anbefale at prøve at styre det fra DK eller et andet land - i hvert fald ikke uden at have nøglemedarbejdere on location. Ellers kan kontaktnetværket og infrastrukturen i din virksomhed hurtigt falde fra hinanden.

Sjovt du nævner Afghanistan. Vi er i gang med at lave lidt forretning deroppe, og det er ikke nemt. Det skal dog siges at der er nogle virkelig gode muligheder i landet lige nu. Hele landet, og især Kabul, som er hovedstaden, er mere eller mindre styret af amerikanerne. Har du kontakt til nogen i det amerikansk/afghanske politiske system, er der nogle rigtig gode kontrakter at få - indenfor de fleste brancher... Men der er mange issues ved det, og derudover er det bestemt ikke et land du har lyst til at bo i...

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 18:39
Det kan du godt bilde mig ind vedr. afghanistan og nej jeg skal aldrig i livet bo der, det er lidt for ekstremt til mig ;-)

Vi har selv en afdeling i Pune Indien ikke langt fra Bombay, har desværre ikke selv været der nede, men har hørt fra mine kollegaer og den danske direktør dernede at det er et hyggeligt folkefæ. Arbejderne bor på byggepladsen sammen med hele familien og stiladser er bambus ;-) og bygningsarbejderne skulle gå til et par kroner i timen elelr så det om dagen kan jeg ikke huske.

Hvis det er sådan i alle brancher så må jeg sige så det altså billigt, men tvivler nu at det er. Hvad vil en programmør i indien koste i løn som fast ansat, efter dine erfaringer ?

Kan man på nogen måde tage nogle vestlige arbejdsværdier med der ned ? også de lidt mere utraditonelle ?
Jeg har en eller anden forestilling om sådan nogle folk bor nærmest på jobbet hvis man kræver det, er det deres mentalitet ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)