Hej. Jeg Hedder Henrik Kraak Jessen og har et enkeltmandsvirksomhed på trejde år nu. Jeg laver mine egne fodbolde til primært mindre fodboldklubber og er begyndt at få skub i kunderne. Laver også andre produkter. Mit spørgsmål er nu som følger: (Forhistorie) Jeg arbejder deltids ved siden af i 3 virksomheder, som jeg sender en tom vagtplan til hver måned og så booker de, de dage de skal bruge mig. Det kører ganske fint og løn/time er også rimmelig. Nu har jeg aldrig faktureret dem, for de timer jeg normalt for deltidsløn for, så det overvejer jeg at gøre nu. Det vil give mere i timen og nok også mere udbetalt til mig selv privat og så kalde det lønarbejde i regnskabet. Mit firma sælger nu: på qxl, kræmmermarked og til evt købere ved siden af. og privat og firma holder jeg meget kraftigt adskilt. Men vil gerne have pengene til privaten igennem mit eget firma nu og stoppe som deltids ansat og lønmodtger. Jeg har fundet ud af hvad jeg skal have i timen på de forskelige tidspunkter af døgnet og ved at jeg skal betale 8%AM og 39% B-skat af overskuddet. Så langt er jeg med og ved også at jeg skal betale 10 x B-skat for et år (minus Juni og Dec). Jeg starter så med fakturering første gang i Maj, så jeg skal først betale første B-skat senest 20 Juli. (Og ja, skal nok huske at ligge til side i Maj og juni) Men hvad med fradrag ? Har privat gæld som stod som fradag på mit A-kort (omkring 7000,-) Hvad sker der med dem ? Hvordan fratrækkes de fra i B-skatten hver måned i firmaet? Hvad med kørsel ? Bruger min private bil til og fra de forskellige arbejdspladser. Vil ikke hive bilen ind i firmaet, men vil føre kørebog og vil gerne vide hvordan jeg trækker kilometerne fra hver måned og taksterne herfor ? Håber der er et par personer, der kan give mig en "skåret ud i pap" forklaring, så der ikke kommer for mange misforståelser. Vil gerne have det på det rene fra starten, så der ikke kommer overraskelser. Er der andre ting jeg skal tage hensyn til når jeg skifter fra Lønmodtager til fakturering ? Det var alt Hilsen Henrik Kraak Jessen BCC Import |
Omkring udbetaling og bogføring af kilometerpenge:
Vedrørende spørgsmålet om dit fradrag: Du skal kontakte skattevæsenet og fortælle, at du ikke længere udnytter dit fradrag på skattekortet. Så udregner de din B-skat på grundlag af de oplysninger, du giver dem, herunder årets forventede overskud.