Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra deltids ansat til fakturering istedet for !

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 19. May 07
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg Hedder Henrik Kraak Jessen og har et enkeltmandsvirksomhed på trejde år nu.

Jeg laver mine egne fodbolde til primært mindre fodboldklubber og er begyndt at få skub i kunderne. Laver også andre produkter.

Mit spørgsmål er nu som følger:

(Forhistorie)

Jeg arbejder deltids ved siden af i 3 virksomheder, som jeg sender en tom vagtplan til hver måned og så booker de, de dage de skal bruge mig. Det kører ganske fint og løn/time er også rimmelig.

Nu har jeg aldrig faktureret dem, for de timer jeg normalt for deltidsløn for, så det overvejer jeg at gøre nu. Det vil give mere i timen og nok også mere udbetalt til mig selv privat og så kalde det lønarbejde i regnskabet.

Mit firma sælger nu: på qxl, kræmmermarked og til evt købere ved siden af. og privat og firma holder jeg meget kraftigt adskilt.

Men vil gerne have pengene til privaten igennem mit eget firma nu og stoppe som deltids ansat og lønmodtger.

Jeg har fundet ud af hvad jeg skal have i timen på de forskelige tidspunkter af døgnet og ved at jeg skal betale 8%AM og 39% B-skat af overskuddet. Så langt er jeg med og ved også at jeg skal betale 10 x B-skat for et år (minus Juni og Dec).

Jeg starter så med fakturering første gang i Maj, så jeg skal først betale første B-skat senest 20 Juli. (Og ja, skal nok huske at ligge til side i Maj og juni)

Men hvad med fradrag ?

Har privat gæld som stod som fradag på mit A-kort (omkring 7000,-) Hvad sker der med dem ?

Hvordan fratrækkes de fra i B-skatten hver måned i firmaet?

Hvad med kørsel ?

Bruger min private bil til og fra de forskellige arbejdspladser. Vil ikke hive bilen ind i firmaet, men vil føre kørebog og vil gerne vide hvordan jeg trækker kilometerne fra hver måned og taksterne herfor ?

Håber der er et par personer, der kan give mig en "skåret ud i pap" forklaring, så der ikke kommer for mange misforståelser. Vil gerne have det på det rene fra starten, så der ikke kommer overraskelser.

Er der andre ting jeg skal tage hensyn til når jeg skifter fra Lønmodtager til fakturering ?

Det var alt

Hilsen

Henrik Kraak Jessen

BCC Import

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:42
Omkring udbetaling og bogføring af kilometerpenge:

Vedrørende spørgsmålet om dit fradrag: Du skal kontakte skattevæsenet og fortælle, at du ikke længere udnytter dit fradrag på skattekortet. Så udregner de din B-skat på grundlag af de oplysninger, du giver dem, herunder årets forventede overskud.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:58
Hej!

Du skal vel også momsregistreres, og lægge moms på dine udfaktureringer.

/Peter

Fra Ishøj
Tilmeldt 19. May 07
Skrevet kl. 21:26
Til Peter.

Jo blev momsregistreret fra starten af, så det er helt på plads.....

Time prisen for mit arbejde hos andre virksomheder er timepris + moms.

Fra Ishøj
Tilmeldt 19. May 07
Skrevet kl. 21:28
Hej Anette.

Jo tak for oplysningerne, jeg vil kigge nærmere på det.....)

Men hvordan trækker man kørsels fradrag fra hver måned så ???? Den fangede jeg ikke helt...?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:32
Du beregner beløbet (i dette tilfælde kr. 3,35 x antal kørte kilometer, satsen gælder for de første 20.000 km.) og overfører dem fra din firmakonto til din privatkonto. Og så bogfører du pengene på kontoen for kørsel/udbetalte kilometerpenge i debet og banken som afstemningskonto eller i kredit.

Så bliver udgiften bogført som en - ja - udgift, og dermed et fradrag i dit regnskab.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:13
Du skal herudover sikre dig at du rent faktisk kan lade disse indtægter indgå i virksomheden. Ud fra det du skriver så kan du fordi man må tro at du bærer risikoen ved arbejdet, men hvis I har indgået aftaler om at du får feriepenge, overarbejdsbetaling, og har egentlige opsigelsesvarsler i henhold til funktionærloven, så skal de aftaler laves om. Ellers vil det blive betragtet som lønmodtagerarbejde. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Ishøj
Tilmeldt 19. May 07
Skrevet kl. 08:13
Hej Bent.

Jeg er klar over at jeg selv skal ligge feriepenge, pension, sygeforsikring og arbejdsskadeforsikring til side og ikke har disse fordele mere, når jeg skifter til fakturering.

Men tak for rådet, det vil helt sikkert også komme andre til gode.

Jeg laver en ny aftale med de firmaer jeg før var lønmodtager hos, hvor alle detaljer og satser kommer til at stå. Så er mit ihvertfald på det rene.

Hilsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)