Heller ikke hvis du var vel informeret på forhånd og det var din almindelige indboforsikring der skulle dække? Det er i øvrigt også sådan - både i idag og tidligere, at forældrene hænger på betaling for ødelagte eller manglende bøger, når de samles ind og gives til næste klasse. Men det er jo nemt bare at skyde ansvaret over på andre. Et alternativ var måske at skolen måtte fravælge muligheden for ny IT eller nye bøger eller droppe noget helt andet - men så er det jo folketingets skyld. En forsikring - som erstattede skolen alle bortkomne eller ødelagte computere - som de gav børnene med hjem f.eks. ville givet koste noget helt tosset. Er det et nedbrud i et program vil jeg tro skolen står for at fixe det - hvordan bevise at det var sket i hjemmet. Denne her er mig bekendt den almindelige formulering Herning Kommune har ikke tegnet kollektiv ulykkesforsikring for skolebørn. Dette betyder, at almindelige skader på børnenes tænder, briller eller andet skal anmeldes til forældrenes egen forsikring, da denne skal bære hele udgiften.
Eleverne er ikke forsikrede mod tyveri, det betyder bl.a., at skolen ikke kan yde erstatning i forbindelse med eventuelle tyverier. Cykler, der er parkeret på skolens grund, er heller ikke omfattet af nogen forsikring. Børnene er naturligvis forsikret, hvis der sker skader på grund af eksempelvis manglende vedligeholdelse. Hvis eleverne ødelægger noget på skolen, hvor der ikke er tale om hændeligt uheld, kan skolen kræve erstatning for det ødelagte. Hvis hjemmet har en familieansvarsforsikring, vil denne normalt dække udgiften, men vær opmærksom på, at der kan være tale om, at hjemmet skal betale en selvrisiko.
Skolen kan desuden kræve erstatning for bortkomne eller ødelagte bøger og andre materialer. Et sådan krav er mig bekendt gældende på alle folkeskoler.
vh |
Jeg kan bare forstille mig, at hvis en forældre vil tage sagen op, så vil skolen tabe. For et barn (under 18) kan jo ikke stå til ansvar for indgået aftaler - så med mindre forældrene direkte kvitterer for bøgerne, computeren etc.
Men det er jo desværre bare et skridt imod amerikaniseringen af det danske samfund, at alt skal igennem domstolene, og intet overlades til sund fornuft.