Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forældrebetaling af skade på skoles it-udstyr

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
Jeg håber du får en lang sej kamp med de forældre ... det er HELT sikkert, at hvis jeg for forældre fik du ikke en krone. Det kan virkelig ikke passe at det skal være forældrenes problem at i ikke har forsikret jeres udstyr godt nok!

Heller ikke hvis du var vel informeret på forhånd og det var din almindelige indboforsikring der skulle dække? Det er i øvrigt også sådan - både i idag og tidligere, at forældrene hænger på betaling for ødelagte eller manglende bøger, når de samles ind og gives til næste klasse. Men det er jo nemt bare at skyde ansvaret over på andre. Et alternativ var måske at skolen måtte fravælge muligheden for ny IT eller nye bøger eller droppe noget helt andet - men så er det jo folketingets skyld.

En forsikring - som erstattede skolen alle bortkomne eller ødelagte computere - som de gav børnene med hjem f.eks. ville givet koste noget helt tosset. Er det et nedbrud i et program vil jeg tro skolen står for at fixe det - hvordan bevise at det var sket i hjemmet.

Denne her er mig bekendt den almindelige formulering 

Herning Kommune har ikke tegnet kollektiv ulykkesforsikring for skolebørn. Dette betyder, at almindelige skader på børnenes tænder, briller eller andet skal anmeldes til forældrenes egen forsikring, da denne skal bære hele udgiften.
Eleverne er ikke forsikrede mod tyveri, det betyder bl.a., at skolen ikke kan yde erstatning i forbindelse med eventuelle tyverier.
Cykler, der er parkeret på skolens grund, er heller ikke omfattet af nogen forsikring.
Børnene er naturligvis forsikret, hvis der sker skader på grund af eksempelvis manglende vedligeholdelse.
Hvis eleverne ødelægger noget på skolen, hvor der ikke er tale om hændeligt uheld, kan skolen kræve erstatning for det ødelagte. Hvis hjemmet har en familieansvarsforsikring, vil denne normalt dække udgiften, men vær opmærksom på, at der kan være tale om, at hjemmet skal betale en selvrisiko.
Skolen kan desuden kræve erstatning for bortkomne eller ødelagte bøger og andre materialer.
Et sådan krav er mig bekendt gældende på alle folkeskoler.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 23:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan bare forstille mig, at hvis en forældre vil tage sagen op, så vil skolen tabe. For et barn (under 18) kan jo ikke stå til ansvar for indgået aftaler - så med mindre forældrene direkte kvitterer for bøgerne, computeren etc.

Men det er jo desværre bare et skridt imod amerikaniseringen af det danske samfund, at alt skal igennem domstolene, og intet overlades til sund fornuft.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:57

Jesper Mikkelsen:

Skal skolen opkræve fuld pris på en reparation (altså inkl. moms), selvom skolen ikke selv betaler moms af reparationen?

Hej Jesper,

Først og fremmest, så vil jeg ikke deltage i snakken om, hvorvidt I kan eller bør sende regningen videre til forældrene. Men sådan rent regnskabsteknisk, så kan jeg godt svare på dit spørgsmål.

I skal sende regningen, på en reparation inkl. moms, videre inkl. moms, da den ydelse I køber er momsbelagt. I kan ikke i skoleregi gøre den momsfri overfor forældrene.

Hvis I derimod har en forsikringsregning (evt. en selvrisiko) uden moms, som I vil sende videre til forældrene, så kan I føre denne omkostning som et udlæg på forældrenes vegne, og dermed sende regningen videre uden moms. Hvis I ikke fører omkostningen som et udlæg, skal I også tillægge moms på regningen fra forsikringen, selvom den oprindeligt var momsfri.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37

Anders Skovsende:
Men det er jo desværre bare et skridt imod amerikaniseringen af det danske samfund, at alt skal igennem domstolene, og intet overlades til sund fornuft

Jeg ville tro forældrene indgår aftalen om at de må ha computer med hjem, og ellers bare benytte den på skolen. Amerikaniseringen startede ca 1960 mindst-  da måtte min forældre af med penge for bøger jeg havde smidt bort, og i 1993 måtte jeg selv af med penge for dyre historiebøger min ældste havde smidt bort til 3.g så det er et gammelt spøgelse du serBig Smile

Hvis de bare kunne sige, den er blevet væk og få ny computer, ville tanken med computere til rådighed med hjem nok hurtigt dø. Er det en software fejl, så vil jeg tro skolen altid tager den, men bortkommet eller ødelagt fysisk er hjemmets og bortkommet ved indbrud dækkes jo af famililens indbo forsikring

vh

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 11:54

Mikkel Mikjær Christensen:

Jeg håber du får en lang sej kamp med de forældre ... det er HELT sikkert, at hvis jeg for forældre fik du ikke en krone. Det kan virkelig ikke passe at det skal være forældrenes problem at i ikke har forsikret jeres udstyr godt nok!

Det kan sgu da heller ikke være rigtigt at vi andre (over skatten) skal betale for nogle møg uunger ikke kan finde ud af at passe på det udstyr de har lånt!

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Mikkelsen:
Spørgsmålet er nu i forhold til skade på udstyret, som er sket i hjemmet: Skal skolen opkræve fuld pris på en reparation (altså inkl. moms), selvom skolen ikke selv betaler moms af reparationen?

Ja det skal skolen faktisk - uanset om skolen (kommunen) får momsen refunderet. Momsen refunderes af den særlige kommunale og regionale momsrefusionsordning, der administreres af Indenrigsministeriet. Kommunen leverer ikke en reparationsydelse til eleven (forældrene) men kræver erstatning for den skade eleven har påført skolens udstyr.

Du finder ikke svaret i momsloven, men i fortolkningsbidragene til momsrefusionsordningen (tidligere momsudligningsordningen).

Konsekvensen er faktisk - og det er postitivt nævnt af Indenrigsministeriet - at kommunen får momsen dækket to gange, dels i refusionsordningen, dels af skadevolder eller forsikringsselskab. At skadevolder/forsikringsselskabet skal dække momsen, er fastslået af Højesteret.

Vh
Lars

(PS. For lige at blæse mig selv op, på en i nogens øjne selvhøjtidelig facon, så har jeg faktisk beskæftiget mig som professionel rådgiver i præcis den kommunale refusionsordning, og skriver faktisk også om den for Karnov: http://www.thomson.dk/pls/pdb/katpage.show_title?p_varebestilling_id=15625&p_vare_id=10020&p_kampid=11 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13

Lars Gosvig:
(PS. For lige at blæse mig selv op, på en i nogens øjne selvhøjtidelig facon, så har jeg faktisk beskæftiget mig som professionel rådgiver i præcis den kommunale refusionsordning, og skriver faktisk også om den for Karnov: http://www.thomson.dk/pls/pdb/katpage.show_title?p_varebestilling_id=15625&p_vare_id=10020&p_kampid=11 

Det ville jeg i alle fald ALDRIG kalde at blæse sig op, tværtimod er en personlig viden og en reference kun med til at gøre svarene herinde så meget brugelige - så stjerner herfra

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Sep 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 06:31

Jeg takker for alle jeres konstruktive tilbagemeldinger. 

Det er rart at få nogle kvalificerede øjne på sagen. 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)