Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb/salg af brugt udstyr af mig selv til/fra min virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige opstartet en ny virksomhed og er interesseret i at høre hvordan det forholder sig med køb af brugte ting.

Jeg er godt klar over der ikke er moms på når man køber brugt, MEN:

Hvis jeg nu eks. får en aftale i hus på 10.000 eks moms.

kan jeg så købe udstyr af mig selv for de 10.000 til virksomheden (da jeg jo allerede har købt en masse inden start)

Hvad skal der til? JEg ved godt jeg ikke kan købe en blyant for 1000 kr., så hvis jeg finder en tilsvarende vare på nettet og tager ca. samme pris for den, er det så okay?

Det er self. smart hvis man kan gøre det på denne måde, og købe ting i stedet for at skulle trække pengene ud og betale skat, men i bund og grund er jeg bare interesseret i at have noget inventar i virksomheden.

Når det så er sagt er mit næste spg. self. hvordan jeg kommer af med det igen?

Hvis jeg eks. køber et stativ til 500 kr. af mig selv.. hvordan gør jeg så ved salg (lad os sige jeg sælger den for 200 kr)?

og sidst men ikke mindst, hvis nu stativet går i stykker..?

På forhånd tak...

Jeg er helt grøn, så alt hjælp kan bruges...

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:58
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:58

mikber1:

Hvis jeg nu eks. får en aftale i hus på 10.000 eks moms.

kan jeg så købe udstyr af mig selv for de 10.000 til virksomheden (da jeg jo allerede har købt en masse inden start)

Hvis du gør det kan du være helt sikker på at ryge til torskegilde.

mikber1:

Hvad skal der til? JEg ved godt jeg ikke kan købe en blyant for 1000 kr., så hvis jeg finder en tilsvarende vare på nettet og tager ca. samme pris for den, er det så okay?

Hvis du har købt noget personligt som virksomheden har _brug for_ og _råd til_ så kan du sælge den til "dig selv" ved at skrive en personlig kvittering, prisen skal være realistisk. Dvs. du finder ud af hvad en ny koster og tager det halve, selvfølgelig excl. moms.

mikber1:
Når det så er sagt er mit næste spg. self. hvordan jeg kommer af med det igen?

Den går (selvfølgelig) ikke at købe grej brugt af dig selv, bruge det i firmaet, og sælge det billigere tilbage. Hvis udstyret er udtjent skal det smides ud, hvis du render og køber/sælger til/fra dig selv så kommer du helt sikkert ind til en samtale hos skat.

mikber1:
og sidst men ikke mindst, hvis nu stativet går i stykker..?

Så smider du det ud.

mikber1:
Hvis jeg eks. køber et stativ til 500 kr. af mig selv.. hvordan gør jeg så ved salg (lad os sige jeg sælger den for 200 kr)?

Hvis nu vi lige ignorerer den der "af mig selv" så handler det om at du køber en vare til 500kr og sælger den til 200kr ... det er pænt dumt, derudover bliver du beskattet af salget. Hvis du har noget personligt du vil sælge så sæt det i den blå avis og hold det ude af firmaet.

Tilmeldt 12. Feb 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:24

Mikkel Mikjær Christensen:
Hvis du har købt noget personligt som virksomheden har _brug for_ og _råd til_ så kan du sælge den til "dig selv" ved at skrive en personlig kvittering, prisen skal være realistisk. Dvs. du finder ud af hvad en ny koster og tager det halve, selvfølgelig excl. moms.

Så det er helt fint jeg eks. finder prisen på min computer brugt og køber den ind i firmaet.. og om et år eller to når den er død køber en splinter ny der?

Den går (selvfølgelig) ikke at købe grej brugt af dig selv, bruge det i firmaet, og sælge det billigere tilbage. Hvis udstyret er udtjent skal det smides ud, hvis du render og køber/sælger til/fra dig selv så kommer du helt sikkert ind til en samtale hos skat.

Det var absolut ikke for at snyde skat og sælge det til mig selv igen, Jeg synes bare det er dumt jeg har en del udstyr som jeg ligeså godt kan købe, og i min branche (fotograf) falder priserne meget lidt på de dyre produkter, så hvis jeg en dag ikke rigtigt bruger det mere ligeså godt kunne sælge det som brugt på dba..

Hvis nu vi lige ignorerer den der "af mig selv" så handler det om at du køber en vare til 500kr og sælger den til 200kr ... det er pænt dumt, derudover bliver du beskattet af salget. Hvis du har noget personligt du vil sælge så sæt det i den blå avis og hold det ude af firmaet.

Jeg er ikke helt med på hvorfor det er dumt? Det er ikke får at tjene på det, men får at bruge det og hvis der stadig er lidt penge i det så sælge det...

Ville jeg bliver beskattet af de 200 kr. eller hvordan?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:09

Jeg tror hellere du må finde dig en revisor der kan hjælpe dig, det tror jeg er bedst :)

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 22:30

mikber1:
Det var absolut ikke for at snyde skat og sælge det til mig selv igen, Jeg synes bare det er dumt jeg har en del udstyr som jeg ligeså godt kan købe, og i min branche (fotograf) falder priserne meget lidt på de dyre produkter, så hvis jeg en dag ikke rigtigt bruger det mere ligeså godt kunne sælge det som brugt på dba.

Jeg er enig med Mikkel i, at du skal adskille privat udstyr og firmaets udstyr. Hvis du netop er startet op, kan du dog godt indskyde en række værdier i firmaet som du kan afskrive. For at være på den sikre side, bør du få udstyret vurderet af en uafhængig kilde og få det på skrift.
Jeg ville personligt gøre det én gang nu og her ved opstart, og ikke løbende føre værdier til og fra firmaet.

Vedr. dit brugte udstyr, så sælger du det bare brugt i DBA og lader indtægten indgå i dit regnskab. I første omgang har du jo afskrevet eller trukket det hele fra, og i sidste ende betaler du så skat af det du sælger udstyret for.

Du kan i princippet godt sælge tingene til dig selv, så hvis der undtagelsesvis er udstyr der ikke længere skal bruges i firmaet, kan du godt sælge det til dig selv, til den reelle værdi. Jeg har dog hørt om lidt for kreative folk, der køber designermøbler i firmaet, og når det så er afskrevet, sælger de det til sig selv for småpenge, selvom det er meget mere værd. Den slags holder Skat vist øje med.
Hvis det er et stativ til få hundre kroner, er det næppe et problem, men ved større beløb, bør du også her får en uafhængig vurdering, så du ikke køber det for billigt.

Vedr. ting der går i stykker. Hvis det er ting af høj værdi, kan det være, at det skal bogføres som tab i regnskabet. Jeg ved faktisk ikke om der kræves dokumentation for tabet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)