Hej Henrik og frue...
Først, min erfaring for at svare på posten er ejerskab af 5 centre. Jeg har dog solgt dem for 2 år siden til en kæde, men jeg har været i "branchen" i 15 år som aktiv og som selvstændig. De centre jeg har haft, har været placere i nordjylland, og har ligget i medlemstal omkring 200-300 stykker, og alle nøglekortssystem.
Umiddelbart, vil jeg som de øvrige pointere vigtigheden af, at du udsøger din målgruppe - brug eventuel forretningsplanen til at komme igennem de mange overvejelser. Når du ved, og det lyder det til i allerede gør, hvem præcis der er jeres målgruppe-så er det med at komme igang. Jeg er enig i, at et center nemt kan løbe op i en mio kroner. Dog har jeg aldrig selv haft højere etableringsomkostninger end 250 t.kr. Du kan vælge, om det skal være posh posh - "jeg vil ses fitness- og her skal dufte af roser hele tiden" eller om det er mere hr og fru danmark. Hr og fru danmark, går mere op i om maskinerne er overskuelige, og hvis de overvægtige er jeres primærgruppe - skal du ikke regne med, at de har slidt fodsålerne op i det lokale center. Du skal særge for god plads omkring maskinerne, og om der er ordentligt gjort rent - MEGET VIGTIGT!
Dernæst skal du undersøge cardiomaskinerne grundigt. Mange har en maks personvægt for anvendelse, og det betyder en del med jeres kunde segment. F.eks kan et løbebånd angivet til 120kg bruger vægt, fristende at tænke at det godt kan tage mere(tænkte jeg ihvertfald) tilgengæld skal du så kalkulere med flere servicebesøg og en meget afkortet levetid... 2 år maks.. Måden jeg holdt etableringsomkostningerne ned, var ved simpelthen at opkøbe, når nogen måtte dreje nøglen. Så havde jeg et lejet lagerhotel, hvor jeg opbevarede maskinerne imens jeg sparede sammen til nogen flere. Mange af maskinerne, kan du nemt selv male op og sagtens ombetrække selv. Jern maskinerne, koster ikke alverden, men jeg vil som sagt anbefale dig - bruge penge på kvalitetescardiomaskiner.
Det næste du skal tænke over, det er hvordan du indfanger dit segment.... Der er nok en grund til, at de ikke allerede sidder og sveder på en cykel... Prøv at tage fat i din kommune, og hør om hvilke tilbud de har til overvægtige langtidsledige f.eks. Når du så har fået dem trukket i centeret, skal du regne med, at de kræver længere tid til instruktion og nogengange også flere gange prøvetime. Det med at tro, at de træner det der står på papiret udfor tegningen, det holder sjælent stik og jeres succes kan måles i tabte kilo - kræver det en indsats.
Jeg vil afgjort sige, at der er altid mulighed for at tjene penge, for den som virkelig vil sit projekt. Hvis det er det i brænder for, skal i da gøre det. Evt start med at have et deltidsjob - det gjorde jeg. Dernæst har du ingen fritid det første år, da de fleste prøvetimer, og diættimer ligger efter almindelig arbejdstid. Dertil skal du gøre rent, smøre maskiner, ligge programmer osv...
Nå men det var en lang smøre for, at sige - følg din drøm, men lav en køreplan for den først...
Liza.