Hej Alle ! Jeg har et enkeltmandsselskab (international trading virksomhed), som har eksisteret i snart to måneder. Jeg har endnu ikke fået nogen indtægt i virksomheden, men bliver i den nærmeste fremtid nødt til at rejse et par gange, for at forhåbentlig lukke nogle aftaler som vil give drift i virksomheden. Hvordan foregår det rent regnskabsmæssigt når man skal købe en fly-billet og til at tage afsted ? Hvordan "trækker" man sådan en udgift fra ? Hvad kan man og hvad kan man ikke ? Tusinde tak ! |
Hasan I. Surtiwala:Hvordan foregår det rent regnskabsmæssigt når man skal købe en fly-billet og til at tage afsted ? Hvordan "trækker" man sådan en udgift fra ?
Du skal sådan set bare sørge for, at regningen udstedes til din virksomhed, hvorefter regningen bogføres på helt almindelig vis i dit regnskab.
Hasan I. Surtiwala:Hvad kan man og hvad kan man ikke ?
Det vil være umuligt, at opremse alt det man kan og ikke kan. Du bør i samråd med en revisor eller en dygtig bogholder kigge på de muligheder, som du har i din virksomhed.
Alternativt skal du beskrive lidt tydeligere, hvilken situation du står i, og hvad du forventer at have af udgifter i forbindelse med rejsen.
Jeg kan dog nævne, at du har mulighed for at få fradrag for dine udgifter til kost og logi, og kan vælge imellem at få dækket dine udgifter efter regning, eller at modtage et standardfradrag på 455 kr. i døgnet for kost/småfornødenheder, samt 195 kr. for logi.
Herunder findes i øvrigt en række regler og kombinationsmuligheder af ovenstående, så hvad der er bedst i din situation, kræver større indsigt i din situation end du har fortalt her i forummet.
Hvis du behov for det, så kan jeg sende et regneark, hvor du kan indtaste udrejse- og hjemrejsedag, klokkeslet, mv., og derefter få beregnet, hvor meget fradrag du har for kost, logi, billetter, mv.