Jeg sidder i det offentlige og arbejder med små virksomheders administrative byrder. Håber det ikke griber forstyrrende ind i debatten at søge råd om mit arbejde her. Følgende er ikke et forsøg på at flytte opmærksomhed fra behovet for reduktion af virksomhedernes administrative byrder igennem regelforenkling, men kan det offentlige supplere med andre typer initiativer? I en spørgeskemaundersøgelse blandt danske virksomheder angav 74 procent af virksomhederne, at de så et effektiviseringspotentiale i deres administrative arbejde. Der var altså en oplevelse af, at de administrative processer kunne optimeres ude i virksomhederne. Det er jo også en måde at reducere administrative byrder på, men i en travl hverdag med mange gøremål og få ressourcer kan det være svært for en lille virksomhed at afsætte tid til at leane administrationen. Er det noget som myndighederne (SKAT, Arbejdstilsynet mv.) kan hjælpe virksomhederne med igennem vejledning eller andre "bløde" tiltag? Kan vi hjælpe virksomhederne med at plukke de lavt hængende frugter, som gør administrationen lettere? F.eks. gode konkrete tips og råd til, hvordan man gør bogføring, arbejdspladsvurdering, egenkontrol lettere og mere smidigt i hverdagen? Hvis ja, hvilken form skulle den hjælp så have for at være brugbar og effektfuld? Håber nogen vil give et bud. Mange hilsner Morten |
Hjælp fra det offentlige
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)