Hej Jeg skal bruge en funktion der kan regne sammen med en sum men hvis summen bliver mere end 52 skal den starte fra 1 igen kan man det
Dvs.
hvis jeg skal lægge
5 til 50 så skal det blive 3 |
Excel Expert søges til lille hjælp
Ja det kan man godt. Du skal have gang i noget hvis. Du skal skrive: hvis, og kigge på feltet som regner summen ud. Du skal så tjekke om tallet er større end 52, hvis det er større så skal du divider med summen for at få 1. To ens tal divideret med hinanden giver 1. Dernæst skal du trække det store tal fra 52 og lægge det til. |
Online manager
=REST((SUM(A2:A8));52) tallene der skal lægges sammen er i dette tilfælde i felterne a2 til a8 God fornøjelse med dine uger |
Der er intet mystisk eller tricks i dette, da det er en modulo/mod funktion, som findes i Excel og alle programmeringssprog. Excel har så også danske kommandoer hvor 'mod' hedder 'rest', så fligflags eksempel løser også problemet. |
Folkeafstemning om Patentdomstolen
Super mange tak for hjælpen nu har jeg brugt flere timer i nat på det uden held mange tak |
Det har desværre ikke virket Det skal virke sådan hvis man har uge 50 og den skal finde næste uge ud fra man har angivet et sted at der skal lægges 5 uger til evt. så skal den ikke skrive 55 men 3 altså starte forfra ved 52 |
=HVIS(J23>52;(J23/J23)+(J23-52);J23) J23 er et felt i excel, det skal du erstattet med det felt hvor du laver SUM |
Online manager
Hvad sker der, når du bruger rest-funktionen som beskrevet? |