Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trafikmåling.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Trafikmåling på websites til brug som "uvildig kilde" overfor forskellige parter, bl.a. strategiske samarbejdspartnere, annoncører m.fl.

Findes der forholdsvis billige og stadig troværdige/stabile løsninger?
 
Jeg har fundet frem til Advice Digital (onlinestatistik.dk) og Gallup, men det er halvpebrede løsninger, så jeg leder efter alternativer.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes masser af trafikmålingsløsninger - min favorit er Indextools, men kun ganske få af dem er valideret på samme måde som du finder det med f.eks. Gallup''s system. Men selv Gallup''s system er langt fra perfekt. I denne uge har det netop være oppe at vende igen i pressen, da statistikken for november bl.a. viser at Jubii har haft 5,2 milioner unikke besøgende på en måned. Det er jo ret flot når man tager i betragtning at der faktisk "kun" ca. 3,3 millioner online brugere i Danmark (hvoraf det nok ikke engang er ALLE der har besøgt Jubii i november).

Jeg tror at mange annoncekunder er ved at miste tilliden til Gallup''s system. Der må simpelt hen noget bedre til - og gerne noget der bedre kan sammenlignes med andre medier. Der er nemlig fortsat, både i Danmark og resten af verden, en himmelråbende skævfordeling mellem forbrugernes medieforbrug og der hvor reklmekronerne ligges. Internettet representerer omkring 20-25% af forbrugernes medieforbrug, men det er kun få procent af annoncekronerne der havner her.
 
Jeg mener dog til dels, at "portal-branchen" lidt selv har været ude om det i deres evindelige fokus på svært definerbare begræber som "unikke brugere" og ligegyldige detaljer som sidevisninger. Allerede dengang jeg var chef for søgemaskinen Kvasir slog jeg ofte hårdt i bordet og "krævede" at vi begyndte at se på andre ting - som f.eks. "mennesker" frem for "brugere", "unikke brugere" eller "sessions", gentagne brugere og loyalitet. Desværre var der ikke så mange dengang der gav mig ret - lad os håbe at de er blevet klogere nu :)
 
 
Tilmeldt 20. Apr 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Links på ComputerWorld:
 
 
 
I min mening har Gallup overlevet sig selv på dette område. Det er svært for mig at se hvordan deres målinger er mere præcise end hvad ethvert gratis loganalyseringssystem kan klare. Deres primære force er sammensmeltningen med FDIM og de største danske internetmedier, og hvis de virkelig gerne vil have mere præcise tal (som f.eks. hvor stor en procentdel af brugerne der er fra Danmark) bliver de nok nødt til at gå udenom Gallup.
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 03:24
Hvor mange stjerner giver du? :

> Det er svært for mig at se hvordan deres målinger er mere præcise end hvad ethvert gratis loganalyseringssystem kan klare.

Deres målinger har aldrig være særskilt præcise - mere præcise end så mange andre. Det der har gjort forskellen er, at Gallup har opstillet nogle faste regler for hvordan tracking koder må implementeres og hvad der trackes på tværs af alle medlemmer - det skulle så give nogle sammenlignelige tal. Andre systemer på markedet, omend de i praksis er lige så præcise, har ikke denne validering og krav til fast opsætning, og kan derfor ikke umiddelbart bruges til sammenligninger.
 
Når det så er sagt, er jeg helt enig i, at Gallups statistikker er helt forældede og lider af troværdighedsproblemer. Hvordan skal annoncørerne kunne tage det alvorligt, når de påstår at der er flere UNIKKE månedlige brugere på de store portaler end der er danskere online?
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Jamen findes der nogle bedre måder at tracke på? Jeg kan godt se det ikke fungere når de viser der har været flere unikke brugere end der findes i DK. Men det er vel fordi de teknikker vi har "opfundet" til dags dato ikke er gode nok?

Findes der rent faktisk andre bedre metoder at tracke på?

Jeg har ikke den store forstand på det, så overstående skal alle ses som spørgsmål :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

> Jamen findes der nogle bedre måder at tracke på?

Ja, men det kommer an på hvad du vil måle? Er det marketing effekt, kampagnetracking, konverteringer på sitet, faktiske antal brugere (mennesker!) eller bare almindelig forståelse af trafikken på dit website?
 
Du kan sagtens tracke folk mere præcist gennem f.eks. profilering, hvor mange faktorer, ikke bare cookies, anvendes for at identificere unikke brugere. Man kunne også, som det er foreslået, gå over til panelmålinger som vi kender det fra Tyskland eller TV i Danmark. Der er mange muligheder, men tilsyneladende har Gallup altid haft sans for at vælge de ringeste.
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er begyndt at bruge Google.com/analytics eller Urchin.com om man vil det. Jeg synes ikke det giver den samme form for dybde i analysen som Indextools g�r, men tilgeng�ld er det gratis, og enkelt at bruge samt giver et godt overblik over nogle forskellige variabler. Det er nemt at ops�tte konverteringsm�linger og i det hele taget nemt at implementere. Der er vist stadig lukket for tilmeldinger, da der har v�ret ret meget run p� deres nye service, men pr�v at se, om ikke det er noget i den stil du s�ger efter? En af mine kunder bruger Gallups TNS Metrix, hvilket jeg ikke er s�rlig vild med, da jeg ikke synes det er s�rlig dybdeg�ende. Nogle der har andre erfaringer med Googles Analytics?

CEO / Partner @ Deducta Online Marketing

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for responsen.

Det jeg søger er en tjeneste, der kan fungere som uvildig part, dvs. fungere som en slags "sikkerhedsstempel" overfor annoncører og samarbejdspartnere (lidt a la "Dansk Oplægskontrol" som benyttes af de trykte medier). Jeg kan selvfølgelig melde virksomheden ind i FDIM, men det er en lidt dyr løsning.
 
Jeg er klar over, at måling via cookies etc. ikke nødvendigvis giver et retvisende billede, men jeg kender ikke til mere troværdige alternativer - og et eller andet sted, så er det vel også smartest at bruge et system, som andre online medier bruger, så jeg ikke skyder mig selv i foden. Indtil et bedre og mere troværdigt system bliver udbredt, hvilket vi må håbe sker ind længe.
 
Et trackingsystem skal jeg helt sikkert også ha'' implementeret, så jeg kan foretage analyser af brugernes adfærd, hvilket indhold der "fænger" og bedste placering af annoncer, osv. Men der findes jo en del at vælge imellem. Jeg er skrevet op til Googles system, så jeg håber at høre fra dem snarest.
 
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

> Nogle der har andre erfaringer med Googles Analytics?

Jeg har skrevet en del om det gennem det sidste stykke tid, men kort opsumeret vil jeg KRAFTIGT anbefale dig at holde dig langt væk fra Google Analytics, hvis:
  1. Du anvender AdWords i din markedsføring
  2. Du arbejder med søgemaskineoptimering af dit website
  3. Du har en privacy politik

Hvis du alene driver et lille privat "moster oda" website er det sikkert fint, men for alle andre, professionelle brugere, er det at anvende Google Analytics forbundet med SÅ mange forretningsmæssige og juridiske problemer at det BESTEMT ikke kan anbefales!

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)