Idet at din konkurrent nævner dine tidligere medarbejdere i sin pitch overfor 'dine' kunder, lyder det lidt som om at dine tidligere medarbejdere har kopieret kundekartoteket og gået til din konkurrent. Markedsføringsloven § 19, omhandlende erhvervshemmeligheder (herunder stjålne kundelister), kan du bruge mod tidligere medarbejdere, men du skal bevise overfor retten, at den tidligere medarbejder har stjålet din kundeliste. Det er ikke nok, at du tror de har gjort det. Hvis f.eks. at nogle af dine gamle medarbejdere arbejder for din
konkurrent kan du have en god sag, hvis du kan påvise at dine kunder systematisk er blevet kontaktet efter at pågældende tidligere medarbejder skiftede til konkurrenten.
Ifht. din konkurrent er der jo heldigvis fri konkurrence, men han må ikke svine dig til i sin salgsivrighed. Markedsføringsloven § 5, stk. 2, nr. 5 forbyder erhvervsdrivende at "...miskreditere eller nedvurdere en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige forhold...".
Når du spørger til lovens rammer, så er MFL §§ 5 og 19 dine muligheder. Men bevisbyrden er din.
Heldigvis virker det som om at dine kunder er loyale overfor dig ved at ringe og fortælle om din konkurrents fremgangsmåder. Derudover miskrediterer din konkurrent sig selv ved sine salgsmetoder. Jeg ville ihvertfald ikke handle med en der sviner andre til...
/ Frederik