Igår aftes havde jeg besøg af en af mine rigtig godt venner. I løbet af aften fortæller han mig, at han var blevet opsagt fra sit job, han var dog nok blevet varslet, at arbejdsgiveren havde påtænkt at opsige ham, men havde ikke fået en opsigelse fra Forsvaret. Og her den anden dag havde han fået et brev fra arbejdsgiveren, hvor man henviser til en opsigelse, som de siger at de har sendt til ham den 30 marts 2011, og en kopi til fagforeningen. De har sendt dem anbefalet til både ham og fagforeningen, men han modtager dog aldrig opsigelsen, arbejdsgiveren har heller ikke en kvittering for at han har modtaget den eller sendt den til ham, og det erkender de. De har dog en kvittering på at hans fagforening har modtaget en kopi. Så kom jeg til at tænke på, er en opsigelse gyldig, hvis man aldrig får besked om man er blevet opsagt |
Praksis siger , at hvis en opsigelse ikke kommer lønmodtageren i hænde inden udgangen af den måned, hvor arbejdsgiveren ønsker, at varslet skal gælde, er det op til arbejdsgiveren at bevise, at han kunne forvente en rettidig modtagelse.
Ovenstående praksis vil din ven helt sikkert kunne få bekræftet hos sin fagforening.
/Henrik