Jeg vil gerne flytte min eksisterende virksomhed til et andet EU land men samtidig beholde nogle af de fysiske rammer herhjemme da der er tale om en butik. -Hvordan gør jeg? -Hvad skal jeg være opmærksom på ?
Håber på nogle korte konkrete svar. |
Alt afhængigt af hvordan din forretning er organiseret nu vil det som hovedregel ikke være et problem at flytte det juridiske skal til udlandet. Er du allerede organiseret som et kapitalselskab kan du uden videre swappe de nuværende kapitalandele med kapitalandele i et andet selskab inden for EU og dermed sætte en holdingstruktur op.
Hvis du forbliver bosiddende i DK kan det dog volde problemer ifht til skattepligten for det udenlandske selskab idet også udenlandske selskaber er ubegrænset skattepligtige til Danmark når selskabets daglige ledelse varetages her fra landet.
Er du bosiddende uden for DK og varetages den daglige drift herfra er kan DK kun beskatte indtægter i selskabet hvis de kan henføres til et såkaldt "fast driftssted" her i landet. Det kræver lidt flere oplysninger men da der er tale om en butik vil dette nok være tilfældet.
Fraflytter du personligt DK skal du være opmærksom på at de "fraflytningsbeskattes" når du opgiver din skattepligt til DK, dsv. at dine aktier mv som anses for afstået på fraflytningstidspunktet men dog således at der er mulighed for at udskyde den egentlige beskatning.
Hvilket land har du i kikkerten? Inden for EU er jurisdiktioner som Luxembourg og Cypern meget anvendt men det afhænger helt af formålet mv. (bor selv i Luxembourg)
Send mig evt. en PM hvis du har behov for yderligere (-: