Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 Enkeltmandsfirmaer, eller 1 smba.???

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er To Anlægsarbejdere, som ønsker at starte virksomhed sammen. Status er at den ene har et Enkeltmands firma og ønsker samarbejde med den anden. Der er pt. ingen kapital til opstart af et Aps. så vi har tænkt på, at starte et smba selskab.

Info. Maskiner bil og diverse andre ting er indkøbt (der er ingen behov, for at låne penge)

Den revisor som vi benytter os af, fortæller at det bedste vi kan gøre er... at stifte to enkeltmandsvirksomheder og på den måde samarbejde/fakturerer hinanden. Vi tror bare, at han har personlig interesse, i at få 2 kunder istedet for 1!!!

Vores vision er at stifte et aps. om 1-2 år når vi har kapital til dette.

så kort og godt, Hvad vil i anbefale os???

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24

Hvad er revisors begrundelse? Jeg tror ikke det er for at få to selskaber at revidere, og hvem siger I vil revideres men han mener måske, at I derved er hver jeres egen herre eller har en tanke med det med at fakturere hinanden som jeg ikke kan gennemskue. 

Den store forskel er vel, at ved et SMBA skal i jo gerne trives med at drive det sammen og kunne enes om tingene fæflles, men der er jo begrænset ansvar og det kan da være vigtigt at I ikke skal hæfte personligt hvis noget går helt galt, det skal i jo med personligt CVR

Du vil gerne ha et ApS i virkeligheden - og du vil givet finde mennesker der foretrækker ApS frem for SMBA, og så skriver du at bil, maskiner osv er indkøbt - hvis de har en ærlig vurdering som f.eks. revisor bekræfter - på 80.000 kr så kan de jo være ApS kapitalen eller en del af den.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 06
Skrevet kl. 18:49

Vi vil gerne Revideres,da vi ikke er kyndige nok, til regnskab m.m. Så uanset hvilken form af virksomhed vi vælger, så sender vi vores papirer, hver måned til vores revisor.

vi vil fokuserer på anlægsarbejde og den daglige drift. Revisoren anbefalede os at ha et cvr. nr hver i forhold til "tillid" han mener at alt for mange i tidens løb, har snydt hinanden, selvom at de startede som venner og med gode intentioner.

Egenkapitalen i enkeltmands virksomheden er på 33.000,- mener du at vi så reelt, kun mangler 40-50.000,- at indskyde i et evt. Aps.???

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26

Så vidt jeg ved, så skal det være en revisor vurdering der er til grund for egenkapitalen - men som princip ja

Jeg kan som godt forstå revisors begrundelse så, men omvendt synes jeg det var rart for jer i en anlægsvirksomhed at ha lidt beskyttelse mod personlig solidarisk hæftelse

vh

Tilmeldt 24. Feb 06
Skrevet kl. 19:53

enkeltmandsvirksomheden har også lige købt for 18.000,- + moms markedsføring på en byggetilbuds-portal.

Og den regning deler vi 50-50.

Tak for dine hurtige svar, vi kontakter ham i morgen og vælger nok smba, som en start. Det er ikke alle partnerskaber som ender i lykke og idyl, men hvis man ikke tror på hinanden, til at starte med...

så har man vel aldrig, et reelt udgangspunkt for noget som helst!!

VH. Holger og Morten fra HK-Belægning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:00

Glem alt om det..i kan ikke omdanne enkeltmandsfirmaer til SMBA.

Desuden kan i heller ikke omdanne et SMBA til ApS.

Jeres revisor har ret! 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:40

men I kan godt omdanne et personligt CVR til ApS hvis I har værdierne og ellers kan skaffe pengene - men jeres revisor har jo givet fat i alt det.

Jeg synes det mest afgørende er om I er villige til personlig solidarisk hæftelse eller i vil ha begrænset ansvar OG om jeres virksomhed har behov for at være ET selskab ud ad til - eller om i ligeså godt, overfor kunder og leverandører, kan agere som to personlige CVR - det kan i jo nok kun selv vurdere.

Det vil ha den fordel, at I ikke skal være enige om alt og give tid til at se det fungere godt nok til evt at få et ApS ud af det

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:45

Cookie...kort og godt...NOPE!

Omdannelse gælder pr. person/CVR.nr. Og omdannelse gælder alle virksomheder pr. person.nr.

Du er fejl på den John..desværre!!

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04

Ikke helt med. De har som jeg læser det pt ET CVR med den nævnte egenkapital (den ene person - som jeg læser indledningen - den anden virker ikke til at ha et CVR endnu) Det kan da omdannes til et ApS kan det ikke?

Og så kan den anden da købe sig ind i det med f.eks. 40.000 kr (som vist er det de mangler i at kunne ha et ApS - de andre 40 t ligger vist i værdier) og derved ville de vel ha et ApS med de to som ejere?

Alt sammen jo forudsat at de ønsker den beskyttelse og kan skaffe pengene. Jeg ser vel det større problem i selve det at drive en anlægs- "et eller andet" virksomhed fra to selvstændige CVR - at få fornuft i deling af omkostninger og indtægter f.eks - så næsten hellere drive det i ene bestående CVR men hvis det er tæt samarbejde mellem to jævnbyrdige er det da heller ikke godt?

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:09

Nope...John...så enkelt er det ikke.

Deres revisor har ret. Så det har intet med dobbelt revisionshonorar at gøre.

Jeg har ikke lige tid til at uddybe.

MvH

Peter

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)