Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forvirring på højere plan over årsregnskabet?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg sidder (som nok mange andre nystartede) og kradser mig selv lidt i hårbunden over det her med årsregnskab... Jeg var sågar til et lille orienteringsmøde med Anette Sand i går aftes (tak, det var godt) og følte mig godt udrustet - lige ind til jeg gik i gang.

Jeg har prøvet med regnskabsprogrammerne Summa Summarum og Saldi - begge med samme resultat. Og det er skørt, for 2006 var vitterligt et simpelt regnskabsår for mit vedkommende, da jeg startede i november.

Jeg har haft én indtægtskilde: En opgave til ca. 21.000 kr. - det ville jeg så registrere i regnskabet under "Udført arbejde"
Jeg har haft én udgift: En computer til ca. 6.000 kr. - det ville jeg så registrere i regnskabet under "Diverse driftsmidler" eller lign.

Godt så, hvis jeg taster dette ind i et af de to ovenstående programmer og det giver mig følgende spørgsmål:
1) I alle de regnskaber jeg har set, som har været regneark-baserede har skatten været trukket skatten til sidst, er det ikke normalen? Hvis jeg prøver at udskrive mit årsregnskab så står der ca. 16.000 kr under omsætning (dvs. efter skat) og så frem deles...?
2) Det virker samtidig som om der er vendt om på fortegnene - der står minus foran omsætning og omvendt.
3) Da virksomheden jo har et positivt resultat tænker jeg at resultatet bare skal indgå som min b-indkomst (right?) - men skal jeg så også registrere i regnskabet at jeg hæver pengene, eller hvordan? Og vil der så stå 0 som resultat?

Det skal lige siges, at jeg ikke har ønske om at benytte virksomhedsordning eller noget i den stil.
Mange tak, hvis der er nogen der gider forbarme sig over en stakkels forvirret iværksætter!
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :
"så står der ca. 16.000 kr under omsætning (dvs. efter skat)" - Mener du Skat eller Moms?

Programmet kan meget vel være sat op så du skal opgive beløbene inkl. moms, og dermed går ud fra at du er momsregistreret.

De 21.000 var det inkl. eller ekslusiv moms?

Lad os sige det var inklusiv. Du skal så betale momsen tilbage til SKAT, så derfor bliver din omsætning eks moms 20% mindre.

Har du husket at lave momsregnskab?

 

Uanset hvad ender du ud med et overskud, og det skal du så føre over på din selvangivelse. I princippet bliver de trukket ud til privatforbrug da du ikke kan spare op i virksomheden.

Tilmeldt 15. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Nåja, det var selvfølgelig moms jeg mente. Og jeg har indberettet moms.

Lad os så bare sige at min resultat (efter moms, for at være præcis) er 12.000 kr. Skal dette så KUN stå som virksomhedens resultat, eller skal det også indgå som b-indkomst (rubrik 15) på min selvangivelse?

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Skud fra hoften: Før det kun under virksomhedens overskud.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kasper

Tak for besøget og de pæne ord om det lille arrangement. Jeg kommer også lige med et bud på svaret på dine spørgsmål:

1) I alle de regnskaber jeg har set, som har været regneark-baserede har skatten været trukket skatten til sidst, er det ikke normalen? Hvis jeg prøver at udskrive mit årsregnskab så står der ca. 16.000 kr under omsætning (dvs. efter skat) og så frem deles...?

Anette: Du skal ikke skrive skatten på. Det, du har set har været færdige årsrapporter inkl. skatteberegning, men det er ikke det, du skal lave. Din virksomheds eventuelle skat bliver slået sammen med din private.


2) Det virker samtidig som om der er vendt om på fortegnene - der står minus foran omsætning og omvendt.

Anette: Ja. Det er rigtigt, at det hele vender forkert. I det klassiske italienske dobbeltbogholderi, som vi jo bruger her i Danmark også, tæller man nemlig ikke penge. Man tæller beholdninger. Så når du har solgt noget arbejdskraft, har du mindre arbejdskraft tilbage i din beholdning. Omvendt og besværligt men til at lære at leve med.


3) Da virksomheden jo har et positivt resultat tænker jeg at resultatet bare skal indgå som min b-indkomst (right?) - men skal jeg så også registrere i regnskabet at jeg hæver pengene, eller hvordan? Og vil der så stå 0 som resultat?

Anette: Det positive resultat skal skrives i rubrik 111, hvis du var en registreret virksomhed i 2006. Og ikke andre steder, da du har en omsætning på under 300.000 og derfor er fritaget for at afgive regnskabsoplysninger.

Tilmeldt 15. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Ah det gjorde pludselig det hele meget lettere :) Mange tak alle for de gode svar.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)