Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO - Flere sprog, samme shop, dårlig ide?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

De fleste standard webbutikker har muligheden for at man kan vælge flere forskellige sprog. Det kan jo selvfølgelig være meget smart i mange henseender, men er det også SEO mæssigt forsvarligt?

Jeg mindes at have læst, at det skader mere end det gavner, at begynde at benytte flere forskellige sprog på en side fordi man så skal optimere på de "samme nøgleord" gange antallet af sprog.
 
Er der noget om snakken eller kan man optimere en webbutik med mange sprog lige så let som hvis man havde to butikker med hvert sit sprog?

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/15/2005 2:01:34 PM Forfatter:wubi.dk

De fleste standard webbutikker har muligheden for at man kan vælge flere forskellige sprog. Det kan jo selvfølgelig være meget smart i mange henseender, men er det også SEO mæssigt forsvarligt?

Jeg mindes at have læst, at det skader mere end det gavner, at begynde at benytte flere forskellige sprog på en side fordi man så skal optimere på de ''samme nøgleord'' gange antallet af sprog.
Er der noget om snakken eller kan man optimere en webbutik med mange sprog lige så let som hvis man havde to butikker med hvert sit sprog?

Det afhænger en del af hvad du vil sælge...
 
Hvis du f.eks. har et dansk domæne (.dk) kan tilføjelsen af fransk, engelsk eller tysk være en ekstra bonus hvorimod du vil få den modsatte effekt hvis du f.eks. vil ramme et fransk marked og starter med en engelsk forside (med f.eks. et fransk flag til at vise fransk)
 
Så det afhænger af hvad der skal sælges, vil jeg mene.
Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, jeg tror vi taler forbi hinanden?

Jeg ved godt at flere sprog gør at man rammer en bredere målgruppe, men jeg var interesseret i den SEO-mæssige effekt. Er helt enig i at der selvfølgelig er noget forretningsmæssigt der skal med i overvejelserne også.

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/20/2005 7:57:37 AM Forfatter: wubi.dk

Henrik, jeg tror vi taler forbi hinanden?

Jeg ved godt at flere sprog gør at man rammer en bredere målgruppe, men jeg var interesseret i den SEO-mæssige effekt. Er helt enig i at der selvfølgelig er noget forretningsmæssigt der skal med i overvejelserne også.
 
Rent SEO-mæssigt er det minimalt ekstra-arbejde. Derfor tog jeg de andre aspekter med. :-)
Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu må du undskylde hvis jeg er helt på herrens mark, men jeg forstår simpelthen ikke hvad du siger.

Jeg spørger om det skader en shop, når man gør brug af flere forskellige sprog, fordi ens nøgleord derved bliver udvandet (eks. "slips", "ties", "cravatte" osv.). Jeg synes du svarer på noget helt andet?
 
Som sagt er det kun noget jeg har læst, så det er jo ikke sikkert at det er rigtigt.
Pointen i artiklen var at det mest optimale var ét sprog til én shop.

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 12/20/2005 9:13:49 AM Forfatter: wubi.dk

Nu må du undskylde hvis jeg er helt på herrens mark, men jeg forstår simpelthen ikke hvad du siger.
 
Øv. Ikke så godt. Jeg prøver igen med den gode vilje skruet på...
 
Du spurgte oprindeligt:
 
Jeg mindes at have læst, at det skader mere end det gavner, at begynde at benytte flere forskellige sprog på en side fordi man så skal optimere på de "samme nøgleord" gange antallet af sprog.
 
Er der noget om snakken eller kan man optimere en webbutik med mange sprog lige så let som hvis man havde to butikker med hvert sit sprog?
 
Én foredragsholder jeg har hørt er stor fan af "mini sites", og anbefaler mini sites med ét formål på ét domæne, fordi han mener at nutidens web-bruger bliver forvirret af store sites, og at man i købssituationen stilles overfor alt for mange valg. Så han har lavet sig tyve mini sites med hvert sit formål, og hver sit afskyelige design. Kan finde frem til manden hvis du vil se hans "designs".
 
Det er, som den artikel du hele tiden vender tilbage til, et indlæg i debatten. Personligt synes jeg det er elementer i mini site tankegangen, der er fornuftige, men hvis jeg f.eks. var forfatter ville jeg nok hellere skabe et FLOT design jeg så bagefter kunne kopiere til flere mini sites fremfor bare at sige: gå igang, og få dig 20, 30 eller flere mini sites....
 
Jeg spørger om det skader en shop, når man gør brug af flere forskellige sprog, fordi ens nøgleord derved bliver udvandet (eks. ''slips'', ''ties'', ''cravatte'' osv.). Jeg synes du svarer på noget helt andet?
 
Jeg skrev om det kulturelle da jeg skrev:
 
Hvis du f.eks. har et dansk domæne (.dk) kan tilføjelsen af fransk, engelsk eller tysk være en ekstra bonus hvorimod du vil få den modsatte effekt hvis du f.eks. vil ramme et fransk marked og starter med en engelsk forside (med f.eks. et fransk flag til at vise fransk) Så det afhænger af hvad der skal sælges, vil jeg mene.
 
Jeg er ked af du ikke forstår, men så lad os prøve en tankespil for at illustrere princippet: hvis du som dansker kom til en hjemmeside www.xxxyyyzzz.dk og forsiden var på tysk, hvad ville du så gøre?
 
Ville du gå videre, eller ville du begynde at lede efter et dansk flag?
 
Det er PRÆCIS det jeg vil frem til, hvis du skal sælge til f.eks. det franske marked. Du skal i så fald passe på med såvel engelsk som tysk tekst på forsiden. Så hellere en smart top med 4 budskaber lavet i f.eks. Flash på hver sit sprog.
Rød = dansk, Blå = fransk, Rød = engelsk, gul = tysk
Og set fra en europæisk synsvinkel holder denne prioritering hvis hovedformålet med dit danske domæne er at sælge slips til danskere.
 
Fik jeg forklaret det bedre?
 
Som sagt er det kun noget jeg har læst, så det er jo ikke sikkert at det er rigtigt.
Pointen i artiklen var at det mest optimale var ét sprog til én shop.
Jeg ville gerne udtale mig om artiklen, men jeg kender den ikke og kan ikke se du har linket til den,
Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine mange svar og din store tålmodighed. Det sjove er at vi er 100% enige, men mit spørgsmål går på SEO (dvs. søgeoptimering til fx. Google og lignende udfra specifikke nøgleord eller sætninger).

Det du bliver ved at omtale er "brugeroplevelser" og her kan jeg kun være enig. Men om en tysker ikke kan lide en fransk forside eller omvendt har som sådan ikke noget med min placering i en søgemaskine at gøre

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad mig svare på dit spørgsmål om SEO - og ikke andet :)

Det er ikke godt at blande flere sprog på siderne. Dels udvander du ord, som du gerne vil ranke på, og dels gør du det meget svært for søgemaskinerne at afgøre hvilket sprog siden er på, og dermed risikere du at den bliver frafiltreret de lokale søgninger i de lande/sprog du faktisk gerne ville have den til at dukke op på.
 
Løsningen med "mini-sites" er IKKE en god løsning med hensyn til SEO. For hvert site du laver skal du have etableret en tilstrækkelig "popularitet" for at det overhovedet ranker. 2 sites kræver dobbelt så meget arbejde med popularitetsfaktoren som 1. 10 kræver 10 gange så meget. Hvis du ikke har uendeligt mange resurser, er det klart at anbefale at fokusere din optimering på et enkelt domæne - gør det dominerende i dit marked, populært, og derved generelt opnå bedre rankings.
 
Det bedste i forhold til SEO er, at lave en struktur på dit website der klart og tydeligt viser brugere og søgemaskiner hvor de er - f.eks. ved hjælp af en simpel kategori-struktur hvor de enkelte lande versioner ligger i dedikerede kataloger - f.eks. domain.dk/de/ domain.dk/se/ osv - alle sider under de enkelte kataloger skal så være på det pågældende sprog.
Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/20/2005 12:12:28 PM Forfatter: Mikkel deMib

Lad mig svare på dit spørgsmål om SEO - og ikke andet :)

Det er ikke godt at blande flere sprog på siderne. Dels udvander du ord, som du gerne vil ranke på, og dels gør du det meget svært for søgemaskinerne at afgøre hvilket sprog siden er på, og dermed risikere du at den bliver frafiltreret de lokale søgninger i de lande/sprog du faktisk gerne ville have den til at dukke op på.
<...>
Det bedste i forhold til SEO er, at lave en struktur på dit website der klart og tydeligt viser brugere og søgemaskiner hvor de er - f.eks. ved hjælp af en simpel kategori-struktur hvor de enkelte lande versioner ligger i dedikerede kataloger - f.eks. domain.dk/de/ domain.dk/se/ osv - alle sider under de enkelte kataloger skal så være på det pågældende sprog.
 
Her er vi enige. 100% fuldkommen enige - og det var min fejl jeg ikke beskrev biblioteks-strukturen i mit tidligere svar. Tak for deltagelsen. :-)
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)