Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af sponsorater og valg af virksomhedsform

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg skal lave en dokumentarfilm og filmen skal fuldt ud finansieres af et sponsorat. Udover produktion og materialer som kameraer m.m., skal en stor del af sponsoratet også dække udgifter til løn til crew og medvirkende i filmen og til aktiviteter såsom rejser, transport, undervisning/uddannelse af hovedpersonen i filmen, da filmen bl.a handler om personlig udvikling. Skal jeg i det her tilfælde betale skat af sponsoratet?

Og skal jeg starte en alm. 1 mandsvirksomhed eller en forening? Og tæller et film-produktionsselskab som en "almindelig" virksomhed?

 

På forhånd tak for hjælpen?

/Lennart Falk 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad skal der ske med filmen ? Skal den sælges eller hvorledes ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det lyder som mange andre film der jo laves med tilskud fra ex filminstituttet. Jeg forestiller mig, at det færdige produkt skal vises - og at der skal komme et eller andet ind fra de visninger - Men hvad betydningen er af det kan jeg ikke helt overskue, for jeg tror det vil blive set som en almindelig virksomhed, når du ligefrem taler om løn (husk at mange her vil være B-løn men måske i virkeligheden kan være A-løn) http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx

Du bør nok lave et selskab type ApS I/S eller SMBA - alt efter om du er alene eller i er flere der skal ha ansvaret - noget der beskytter dig personligt mod personlig konkurs (max tabe f.eks. 80.000 kr ApS kapital) - da film som alt andet kan komme ud af budget. Du har sikkert et budget til din sponsor, men denne dækker næppe alle mulige overskridelser, så du skal være fast.

Du bør ha selskab for at kunne trække moms fra mange af dine udgifter

Jeg vil mene du skal skatte af sponsoratet men kan trække alle udgifter fra efter normale regler. Jeg ville være lidt spørgende med hensyn til uddannelsen og dennes rejseomkostninger. Er den nødvendig i filmens indhold, bør der være fradrag for omkostningen - men normalt er der ikke fradrag for uddannelse og måske kunne skat mene at den "skuespiller" der får uddannelsen skal skattes af den fordel - men det er rene gætteri ud fra det jeg ved her. Du skal nok forudse, at skat vil kunne stille spørgsmål til en del i alle fald, og derfor være sikker i hvad du gør. (jeg kan slet ikke gætte om problematikken - bare nævne den)

Du skal sætte dig ind i alle regler om fradrag - hvad kan fradrages og hvad ikke, og hvad er med fuld moms og hvad med del moms eller ingen moms - fortæring, rejser og ophold - hoteller osv. og husk at forsikre alt lejet udstyr som kameraer, lyd, lys og skuespillere m.m.

Sæt dig ind i alt det skattemæssigt så du får det korrekt, tag evt hjælp af en bogholder og/eller revisor, gerne en der kan lidt om film eller tilsvarende. Du kan påregne ganske mange bilag af meget forskellig natur og formentlig brug af både bank og kontantkasse/kasser ud fra det du beskriver.

Du kan formentlig/måske få sponsoratet momsfrit http://www.tax.dk/jv/da/D_A_8_1_1_7_4_2.htm Det ved sponsor måske ellers - check det med skat direkte.

Det lyder spændende - held og lykke med det absolut

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Af et af dine tidligere indlæg kan jeg se, at det i alle fald på et tidspunkt var dig selv der skulle tage den uddannelse filmen bl.a. handler om, det gør nok skattespørgsmålet endnu mere aktuelt - kan du trække uddannelses og rejse til uddannelse fra i filmen?? (se mit tidl. svar)

Jeg kan også se fra det tidligere, at du har et produktionsselskab som er interesseret - det vil jo lette meget for dig for så er det vel dem der ansætter, forsikrer, lejer osv. og dem som så står for en væsentlig del af øknomien

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)