Jeg er stor tilhænger af responsivt design, i mine øjne er det til langt de fleste opgaver, at foretrække fremfor en decideret mobil version.
Det kan lyde lidt mærkeligt, men det som jeg ser som den største stærke, er at man via responsivt design kan give brugeren, en tryghed omkring at der findes en gennemtænkt mobil, tablet etc. oplevelse af ens site.
Det er super stærkt, fordi vi idag langt de fleste besøg kommer fra Desktop devices, og man på den måde kan virke cool og med på beat, selv overfor dem der ikke surfer via en iPhone.
Som jeg ser det bliver responsivt design, fremtidens krav til stortset alle websites og ikke mindst shops. Finans sektoren er allerede igang check: http://www.jyskebank.dk
På den tekniske side er det relavtivt nemt at hvordan media-queries kan blive omdrejningspunkt, for at oplevelsen til passes, både hvad angår scripts, flash etc.
Lad os f.eks. sige vi vil varierer antallet af bannere der kører på en side, så bruger man simpelt media queries til at skjule og vise det foreskellige bannere, det gode ved det er at evt. Flash bannere kun bliver loadet når de bliver vist, på javascript siden er det også relativt simpelt at komme udenom, da det man skal tage højde få bare er om den pågældende banner er synlig eller ej.
Så jo man bruger CSS til at forhindre at JavaScript eksekveres og billeder/film etc. loades, det hele styres med CSS media queries som omdrejningspunkt.
Ulempen ved responsivt design, er pt. at man downloader hele html'en og hele javascript filen, selv på mindre devices. Men det fleste der har arbejdet med performance af websider, vil nok være enige i at det nok ikke er den store begrænsning.
Men der ligger da en sjov opgave i at lave et filter som køres webserveren, som filterer irrelevant indhold væk for f.eks. en iPhone. Men det vil næppe havde den store betydning for performance, men det betyder ikke at de rigtige kunder ikke vil betale mange penge for sådan en teknologi.